AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
750

Åtgång av polish vid bilpyssel?/Ta bort P med trissa?

Det var på gränsen att en sonaxburk (250 ml) räckte till när jag polerade bilen. Är det jag som för på för mycket eller är det normal åtgång?
För övrigt sade säljaren vid Mekonomen att han (som tydligen gillade att putsa bilar) använde samma trissa för påföring som borttagning och jag testade lite grand och det verkade fungera. Har panelen några åsikter om detta?
Det tilltagande mörket och kylan fick mig att avsluta innan jag var färdig, men kommer vi bara upp i lite värme i morgon ska gamla skrutten bli lite vårfin.

Mvh
Mikael
Var månne funderingarna för grundläggande eller saknas det medlemmar med bilvård som hobby? (Fet chans på detta forum ;))
Jag följde för övrigt Hassos råd under gör-det-själv ->Bilvårdstips. Eftersom jag aldrig arbetat med Polish tidigare (har aldrig köpt en så gammal bil som den jag har nu) dyker många funderingar upp som tex hur högt varvtal som ska hållas så att inte lack skadas. I någon länk skrevs det max 3000 varför jag låg mellan 1500-3000 beroende på yta. Kanske något som skull kunna läggas till? Jag kan ju inte vara den ende nybörjaren.

Mvh
Mikael
Här finns svaren på alla dina frågor. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Och lite snabbt (om du inte orkat kolla Mol's länk ovan): Roterande trissa bör du inte gå högre än 2000 varv, oavsett medel, normala varvtal 1200-1500.
Du bör heller inte använda en trissa för att plocka bort medlet, använd mikrofiberdukar istället alt. mikrofiber-hättor till trissan (och låååga varv på maskinen)

Och som avslutning, ja, att använt upp 250 ml låter som du använt för mycket medel. Jag har hittills inte gjort av med mitt medel som ligger på 400 ml trots att jag gått över 4 bilar.

/Marcus
Vidare skulle jag vilja slå ett slag för LJ-Trading's eminenta poleringssida (det är lite mer aktivitet i det forumet) på Länk
Tack ska ni ha. Mycket matnyttigt på båda sajter.
Damn då har jag slösat på medlet. Jag får väl lära mig genom misstag.

Mvh
Mikael
Just nu HATAR jag polish (och mig själv som hade på för mycket). Jäklar vad det har tagit tid att få bort den och jag som har köpt hårdvax för nästa steg så det lär inte bli roligare då. Som grädde på moset hittade jag ett rostangrepp när jag polerade bilen. :(

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.