AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.424

Motorfel 330i

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hej!
Har en 330 e46 som har ett underligt fel:
Ibland när man startar bilen så går den igång, men direkt efter start så tänt EML lampan och motorn dör för att bli omöjlig att starta igen.
Startmotorn går men den tänder inte och ända alternativet är att bogsera den till verkstad. Ibland har den dött vid gång (när den belastas)
Vore tacksam om någon delade med sig av sina erfarenheter.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har det gjorts någon diagnos för att få ut de felkoder som borde finnas om EML lampan tänds. Vev eller kamgivare ger felkoder och kan vara ett möjligt fel även om de inte brukar påverka EML lampan.
Ett fel som inte på din beskrivning är direkt vanligt utan det behövs en koll i felminnet för att få någon ledtråd.

///MVH Hasso
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tack för ditt svar!
verkstaden har redan kollat efter felkoder och bytt säkert ett dusin givare. men problemet kommer tillbaka ändå. De bytte även mitt sportluftfilter mot ett orginal men det påverkade inget (filtret var felet sa de innan)
har även kännts lite slö tiden innan den ger upp.

Hur är det med ditt batteri i bilen?
Dåligt batteri ger massa konstiga fel
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Hört endel som fått en logger i sin bil vid svåra fel, dock bara volvo bilar tror jag mig ha hört. Du kan fråga om de kan erbjuda något liknande, när du får felet trycker du på en knapp och all CAN-trafik lagras en liten stund för senare analys varför motorn går konstigt.

Kamaxelgivare ger inte alltid felkoder. Kamaxelgivare, tändspolar och gasspjällgivare är "vanliga" fel annars på den motorn enligt bmw. Men då motorn inte startar borde du fått felkoder för dessa.

Motorn borde väl dessutom starta med en trasig tändspole, även med kass kamaxelgivare. (?) Svårt fall...

/chni
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Batteriet är ok, eller var innan alla startförsöken. skall kolla det i eftermiddag.
Tycker också att den bör starta med trasiga givare och så, men det bör ju vara nåt i motorn som gör så att givarna går sönder, den funkar inte trots bytta givare...
hoppas på en lösning!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har dom bytt luftmassemätaren också ?? sportluftfilter har en förmåga att förstöra LMM.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan även vara så att givarhjulet på någon kamaxeln för kamaxelsensorn lossnat.tex

///MVH Hasso
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
pratat med verkstaden som sa att de fått ett liknande fel på en annan 330, och på den så var det att datorn inte "hann" med att beräkna allt så att den i fel läge, sedan låser den sig eller blir motorn sur pga fel start.
Anledningen till att den låste sig var att man vred tändningen till start "för snabbt"!!!, en kombination av för mycket känslig elektronik och att bilen börjar närma sig service. om denna teori stämmer så tycker jag det är dåligt av bmw att byggt den så känslig, hur många väntar innan de vrider tändningen från "på" till "start" ?
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Service? Undra hur de servar styrboxen till motorn då? Ny mjukvara låter det som isf.

/chni
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vrider man nyckeln för snabbt kan det bli en "strömspik" vid inkopplingen av startmotor som utlöser blockering av tändning och bränsle från DME dvs det samma som utebliven EWS startspärrsignal
Stänger man av bilen och vrider till tändsläget och låter nycklen sitta i det läget ett tag så ska den starta igen.
Men detta fel fanns på tidiga 5 serie E39 och ska enligt servciebullentin vara åtgärdat för länge sedan. Hände nån enstaka gång på min 528-96a men eftersom jag visste om problemet och varför var det inget problem egentligen. Måste vara nått liknande som händer på din bil.
Nu är BMWs sexor extremt lättsurade, flyttar du tex bilen 2 ggr med kallmotor (kallstarter) på kvällen kan du få startproblem dagen efter. I bästa fall bara misständningar.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tycker det luktar fel på kamaxelgivaren för insugsrören. har du automatlåda så dör den mycket riktigt efter ett tag, tex när servopump eller AC sänker tomgången. Jag hade samma symptom på min 530iAT innan jag bytte kamaxelgivare. Den stannade gärna vid högersväng, och var sedan mycket svårtstartad.

Eftersom jag inte lämnade in den på BMW så vet jag inte om det fanns några felkoder lagrade.

Mvh Johan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
stannade igen i fredags, bogsering till verkstad, mycket riktigt så byttes mjukvaran, fick tillbaka den idag. det att man vrider på nycklen för snabbt är förkastat eftersom den dog i fredags trots att vi tänkte på detta.
Bilen har inte automatlåda johan, och kamaxelgivarna är bytta, tillsammans med några till. Men det konstiga är att verkstaden denna gång inte fann några felkoder. Men denna gång var annorlunda:
Motorn gick igång och dog efter start, men denna gång tände den vid varje startförsök men dog snabbt igen. andra gånger tände motorn inte alls.
Tråkigt och irriterande fel i alla fall...

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Bilen fungerar bra nudå antar jag? Så problemet var mjukvaran...

/chni
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
vet inte, men fick ut den från verkstaden efter ett nytt stopp, och då sa han att han hade bytt bränslepump mm. verkade rimligt så jag hoppas att den håller nu!

Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Bjerser: Hoppas din bil fungerar efter dom har bytt bränslepump...
Har ett liknande fel på min Bmw 320 e46:a...
Ska beställa mej en ny pump å se om mitt fel försvinner...

Mvh Edberg...

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Felet var förmodligen bränslepumpen, bilen har gått som en klocka den senaste månaden, enligt rigo bil i Halmstad så kan det bli så här när bränslepumpen börjar bli sliten. Men, är det inte lite klent att pumpen går sönder på en soppas ny bil som min? min gamle bmw gick 30000 mil utan att nånting mer än servicesaker byttes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.