AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
957

Vilket luftfilter till e24

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har ett öppet luftfilter på bilen idag men eftersom det är lite dåligt avskärmat hade jag tänkt byta till originalboxen.

Vad finns det för olika fabrikat att välja mellan och var köper man lämpligast? Finns det något som är bättre än bmws "egna" till originalboxen? Eller skall jag rent av skärma av ordentligt och fortsätta med öppet?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag köper alltid numera originalluftfilter för att vara på den säkra sidan,finns kanske bättre pappersfilter än det men JAG rekommenderar ett originalfilter isf div "öppna filter" osv,om du inte har trimmat spisen och vill ha ett bättre flöde därav iofs..

KN filter (tvättbara bomullsfilter)anses av många vara ett av det bättre du kan stoppa i originalboxen om du vill prova något annat än pappersfilter..
Men pappersfiltret renar bäst(naturligtvis byts det enligt rek.),vilket torde vara prio 1..

Mvh Janne.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Senast köpte jag ett MANN-filter (papper). Jag har för mig att Kalle Hansen länkade till ett test för några år sedan där MANN fick bättre betyg det företag som tillverkar BMWs filter.
För mig är en ren motor viktigare än en handfull extra hästkrafter. Jag var faktiskt inne på att skaffa KN-filter för några år sedan, men avstod när jag lärde mig att pappersfiltren renar bättre.

mvh Fredrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Pappersfiltrerna renar bäst men kanske ger lite mindre flöde än tex K&N.
Har själv ett K&N i min,och håller man efter den och rengör ordentligt och använder sig av lagom mängd med K&N olja efter tvätt på filtrtet,och låter den torka ordentligt innan monterar tillbaka,så fungerar det faktiskt bra!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Upptäckte att "gummirören" fram till LMM börjat att spricka. Drar nog ingen tjuvluft än men är bara en tidsfråga. Köpa nya hos bmw? Någon som vet vad det kan tänkas gå lös på?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm..."Gummirören"?

Men jag antar att du menar den stora gummibälgen...Kostar inga pengar.
Finns också t.ex.slang till vevhusventen och den kostar inte heller några pengar att orda om..

Dylika prylar är faktiskt prisvärda som originaldel(om det nu finns pirat där?)...

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ja du antar rätt även om det bara är den sista delen efter LMM som är en bälg =).
Tack för svaren!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he..Ok,men som sagt dyra är dessa prylar i "gummiväg" runt insuget icket, bara att åka in och beställa :)

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jepp... Skall dit senare idag. Har en hel lista med andra prylar jag skall kolla priset på samtidigt xD
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen behöver du ju inte åka in,går ju att smidigt ringa om du exakt vet vilka prylarna är och vart de sitter s.a.s...Men det är ju alltid något annat som brukar vara intressant att fråga om hos återförsäljaren när man väl är där så klart :)

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ringde faktiskt först. Men han tyckte jag skulle komma in då han inte gillade att ta sånt här över telefon. Hade blivit många fel trots att folk trott att de pratade om samma sak tydligen. Att få en ursäkt för att vara ute och glida i den fina vårsolen är ju inte helt fel heller. ;)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dessutom brukar BMW ofta vilja ha betalt av privatpersoner vid beställningen,särskilt om det är tysk.beställning! ;-)

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
184:- blev det så det får väl räknas som överkomligt ;).

Däremot skulle de ha 650:- för nya glas till helljusen plus 300 något för ringen man fäster med. Tyckte det var lite saftigt. Finns det några andra modeller som har samma glas?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat med t.ex Motor Nord?,där brukar jag handla en del prylar "av o till" med gott resultat..
Ljusinsatsen(består av ytterdelen, glas med lins) brukar vara billigare än i originalhandeln iaf...Kolla där!
Beror ju också på om du har Hella insats eller något annat fabrikat...Motor Nords insatser passar till Hella har jag för mig...Om det är Bosch eller något annat "no name" fabrikat så passar deras INTE, iaf inte "förr i världen"..

Men annars finns ju t.ex. också skroten,Bildelsimporten osv som andra tänkbara alternativ..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.