|
|
|
|---|---|
|
SportContact vs. PilotSport vs. P Zero Nero. Ute efter däck för min nya Z4 3,0Si. Pritoterar grepp i torrt samt att däcket inte slits allt för snabbt. Nån som har erfarenheter? | |
|
Jag hade valt Michelin PS2, har haft dem på en Z3 2.8 och nu på en 540i och är mycket nöjd. Kanonbra på torrt underlag men släpper ganska tidigt när det är blött. Tar lång tid att slita ner. Har inte kört P Zero Nero men väl andra Pirellidäck. Enligt mina erfarenheter av Pirelli är det väldigt bra däck som dock slits lite väl snabbt. P Zero Nero har fått väldigt bra betyg i väta. Continental SportContact 3 har jag inte prövat. Däremot SportContact 1 och 2 dels på Z3an och en S**B 9-5. Riktigt bra däck men jag måste säga att jag föredrar Michelin. Möjligt att Continentals nya är ännu bättre. Här finns två (inte helt färska) test från Auto Motor & Sport: Länk Länk Det kan kanske vara läge att invänta årets tester som borde dyka upp snart. |
|
|
Ganska så lika prestandamässigt om jag kommer ihåg rätt från div. tester förra året. Jag har provat Continental Sport Contact 2, Pzero Rosso och Michelin PS2 och jag har då inte märkt några direkta skillnader... Kolla på www.automotorsport.se och se om de har några däckstester online. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Jag körde cirka 1500 mil på mina Sport Contact 3 förra sommaren (kanske 8-900 mil i Europa) och jag är väldigt nöjd med dessa. Har inte slitits nämnvärt och endå har jag rätt tung högerfot. Det blev rätt många mil i farter över 200 i somras dessutom. Jag har fortfarande original Sport Contact i fram och bilen har gått 13.000 mil. Om man är snål skulle däcken vara lagliga en sommar till men jag ska byta till nya Sport Contact 3 i fram i år. Greppet har varit mycket bra! Jag har dock aldrig åkt på ställ med dom så jag vet inte hur dom ter sig precis på gränsen eller hur dom är om man passerar gränsen. Men man kan köra farligt snabbt utan att man känner att greppet börjar ta slut. Jag är mycket nöjd. |
|
|
Om du prioriterar att dæcket inte slits snabbt så kan du stryka PZero. Jættebra dæck, men som sagt... længe varar det inte. PS2 ær mina gamla favoriter, men skall du baar køra på gata så hade jag nog ført fram Continrental som det mest vettiga dæcket. ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
|
Tack för länken, ska dock tillägga att SportContact sitter på från fabrik på Z4M. Jag har Eagle F1 på min 328Ci dels för att greppet är bäst på blött, dock är ju Z4 en cab därför är jag ute efter nått som är bättre i torrt. |
|
| Continental är nog det mest prisvärda alternativet av de 3, bra mycket billigare än Michelin | |
| läste testet som va länkade och undrade vad menas med "handlingbana" ? | |
| ams har sommardäckstest i nästa nummer. | |
|
Continental fick mkt bra kritik men Michelin (dock ej PS2) vann (fick tidningen igår). Om jag inte minns helt galet. Kan dubbelkolla ikväll... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Någon som har koll på skillnaden mellan PS och PS2? PS ser ju ut att ha en klart snyggare däckmönster men verkar få sämre prestandaresultat? Är PS ett omodernt däck som ligger kvar hos vissa återförsäljare kanske? Vilket däck var det som testades från Mich då Stephan? /Marcus |
|
|
bmw_patricia: Här är min favvosajt för däcktester -> Länk Själv bytte jag från Michelin PS2 till Bridgestone RE050A och är supernöjd. Lägre vägljud samt bättre grepp i torrt och framförallt vått. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kört på 10st Conti SP C 17" både på 528an och 540 och varit helnöjd med dessa däck. Provade en 540 med nya 18" 245/275 Michelin PS2 , de var tystare och mindre spårkänsliga än Continental på riktigt dåliga vägar med typ "rodelbanslitage" dvs två djupa slitspår i asfalten, men kanske inget man behöver ta hänsyn till egentligen. ///MVH Hasso Länk |
|
Finns olika varianter av PS2.. 235/35 ZR19 91Y EL samt 235/35 ZR19 87Y. Vad skiljer mellan dessa?? 30kr skilnnad i pris... |
|
|
Det är olika belastningsindex på dem. Det som skiljer är siffrorna 91Y samt 87Y. Däcken är anpassade till olika bilars vikt. Det är viktigt att man får rätt belastningsindex till just din/sin bil för att däcket ska prestera optimalt. |
|
| det är en Z4a, minst belastning en däck kan få? :) | |
| Det står nog i din instruktionsbok vilket belastningsindex som bilen har på sina originaldäck. Så det ska bara vara att kika där så är du på den säkra sidan. | |
|
Blir väldigt svårt för mig att kolla det eftersom jag inte gått min bil, någon som vet vad som gäller för Z4a? hos gummihuset och bythjul.com kan man ej välja däck med olika belastningsindex. kan man få helt fel däck tror ni? |
|
| vad står EL för? hos gummihuset är däcken XL | |
| Extra load och X-tra load kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.