AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.387

Alliansen höjer bensinskatten?

Sida 1 av 2
Det verkar som att moderaterna vill skatteväxla från fordonsskatt till skatt på utsläpp (läs: bensinskatt). I mina öron låter det som en alldeles utmärkt idé.

Länk
perfekt tycker jag,hehe höj den till 20kr litern
kommer ändå handla i finland så!!!!!!!!!!!
samtidigt ska dom väl sänka rejält på dieselbilarna?

Länk
Det vet man ju sen länge att det enda politikerna gör när det gäller att värna miljön är att höja bensin- och elskatten. Kommer som ett brev på posten.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kommer man att köra mindre för det? Inte jag! Vi måste köra de milen vi kör per år ändå!

Blogg:M3Länk
Hur som helst kommer incitamenten att byta till en bränslesnålare bil att öka för de som kör långt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Var det inte samma gubbe, Reinfeldt, som förspråkade lägre bensinskatt för att bla värna om dem som bor på glesbygden där bilen är enda transportmedlet eller hur var det nu?

Förvånad? Knappst.
Simsalabim!!

När man höjt ex.vis nivån på bensin-skatten till "smärt-gränsen" så kan man göra vad??
Jo - man dubblar den! Med hänvisning till miljön.....

Självfallet så bryr sig dessa skattehöjare mycket måttligt om miljön, det enda viktiga är att de får in massor av kosing för att kunna driva vidare sin teater-föreställning.
Typixa svenska gycklare.........

F.
Skicka alla miljö-talibaner på studie-besök på Mars.......bränsle till returresan kan de leta upp själva när dom är där.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Den väljarskara dom vänder sej till behöver nog knappast bry sej om bensinskattehöjningar eller skatt på försäkringar.

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Den väljarskara dom vänder sej till behöver nog knappast bry sej om bensinskattehöjningar eller skatt på försäkringar.

Min bil
Länk
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Skulle alla åka omkring i bensinsnåla bilar skulle ingen klaga. För vad använder man alla hk till förutom vid omkörningar? Det är ju endast för skojjs skull dem finns där för din egen lilla roliga lekstund. Utnyttjar man dem till det(som jag antar man gör för annars kunde man lika gärna ha en liten golf) så kan man lika gärna betala skatt för att slita på miljön.

Annars tycker jag att man borde ha kommit på ett mycket bättre drivmedel än bensin som används mest nu. Hade inte behövts skattas lika mycket då.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Snajdaren:

Där tror jag att du har fel.. Pengarna måste komma in någonstans och idag är ju ex etanolen betydligt billigare än bensinen men säg att alla skulle gå över till etanol vad händer då? Jo, då höjer man den skatten istället..
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Tveksamt, idag stödjer man sig på miljön vid bensinskattehöjningar(som någon sa tidigare). Man kommer möta en stor massprotest om man beskattar något drivmedel som inte förstör miljön som man nu beskattar bensinen. Typ någon liknande lösning som vätgas där utsläppen bara blir vatten.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tycker att det är en mkt bra ide. Då får man betala för sin egen belastning på miljön istället för att bilen man valt skall straffas för det! Jag lovar att en golf som körs 10000 mil har större miljöpåverkan än en M5 som körs 1000 mil... Dessutom kan man ju påverka detta själv. Och då behöver inte de entusiastbilar som brukas sällan straffas bort, trots sin jämförelsevis låga miljöpåverkan.
Beppo: Men så är det väl redan idag??
En M5 är ändå mycket dyrare i skatt än en Golf, just pga fordonsskatten ändå är baserad på just koldioxidutsläpp. Dessutom så lär M5ägaren få tanka sin bil minst dubbelt så ofta som Golfägaren under de 1000milen så nog sjuttsingen skattar M5ägaren rejält för sitt resursslöseri.

Jag ser utspelet mer som ett spel för gallerierna, ett försök från M att visa att de också minsann kan politisk korrekt miljöretorik :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ja, fast jag tycker inte det är rättvist när man beskattar biltypen utan att ta hänsyn till den faktiska förbrukningen. Nu betalar man ju samma skatt för sin bil oavsett hur mkt man kör med den. Bättre att ta bort bilskatten och lägga allt på bränslet istället, detta för att få mer incitament för folk att välja bensinsnålare bilar och att faktiskt köra snålare....
Vägarna måste finansieras på något sätt, där räcker inte fordonsskatten till idag.

Fordonsskatten baseras f.ö. enbart på vikt.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
I Frankrike är fordsskatten/vägskatten inbakad i bränslepriset. Det tycker jag är det ända rätta, vi är ju ändå på väg i samma fotspår som Frankrike med betalvägar etc. varför inte löpa hela linan ut och ta bort den delen som gör bilägandet snedvridet? varför ska en dieselbil ha 3 ggr så hög fordonsskatt som dito bensin? Jag skulle gärna ratta en trevlig dieselkärra men avstår då skatten är onyanserad. Det är inte lönsamt för en "normalbilist" att köra en dieselbil som det ser ut idag.

Mvh/ Niclas
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Skulle inte kännas så jävla surt att pröjsa soppan (läs skatten) med sina surt förvärvade pengar om vägnätet byggdes ut en hel del, hastigheten höjdes och myndigheterna skulle ge lite mer tillbaka. Men den bittra sanningen är långt ifrån det, vägarna håller bitvis urusel standard, hastigheten sänks på många håll och ska på vissa håll ökas till ofantliga 120km/h WOOW, säg nån som inte brukar ligga och köra kring den hastigheten?

Men men, får väl göra som polaren, köpa en diesel, lastbils regga och tanka jet a1 gratis.
te
303
ted81
BMW M3 E92
Är det någon som har funderat över vad sossarna och miljöpartiet hadde gjort med våran bensinskatt om det vore dom som hadde makten nu! ! !

Jag är villig att lägga säg 1krona mer på varje liter, MEN då skall det som "MD" säger gå till vägbyggen och mer säkra vägar.

men när man passerar olika vägebyggen tex E6 bohuslän å man börjar räkna lite på maskiner å hur lång tid dom har framför sig, så förstår man ganska snart att bygga vägar är ingen billig historia.

Men jag är mer för vägtullar än höjda skatter, då kan dom som vill åka motorväg tex betala och dom som inte vill kan åka "skogsväg".

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
ted81
Om sossarna hade höjt bensinskatten med 1 krona så hade ni alla skrikit som stuckna grisar och skrivit om stasimetoder med mera, men då det är högern,förlåt dom "blå arbetarna" då är det såå kul att slanta upp. I min plånbok svider det lika mycket vilken jäkel som är sitter vid makten.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Forry: Ja, håller helt med dig. Spelar ingen roll vem som sitter vid makten, mesta är bara bluff & båg innan valet för att vinna röster, sen gör man det man själv (staten) tjänar mest på.

Men hur som helst önskar man ju bättre vägar, säkrare vägar och sånt som gynnar oss i slutfasen! Motorvägar man betalar för att åka med hög hastighet (typ 150-160 km/h minst) skulle man bygga mellan städerna. Minns när vi bilade ner till Spanien via Frankrike, dem hade jävligt fina vägar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.