AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.422

Strulande fönsterhissar

Va
43
Valek
325i -93
Jag har en E36 -93, som fönsterhissarna har börjat strula på. Jag har inte använt dem sen i höstas och nu när jag skulle använda dem så fungerade de bara om dörrarna är öppna. När man stänger dörrarna så slocknar knappen till hissarna och de tänds inte även om man sätter på tändningen. Funderar lite på om det kan vara något fel på relät till hissarna, men det är konstigt att de fungerar när dörrarna är öppna.

”I never saw a wild thing sorry for itself”
E2
50
E28Danne
325ik -89
Låter nästan som kabelbrott i övergången mellan dörren o karossen. Kan va så att när dörren är öppen ligger kablarna på så sätt att ledarna har rätt kontakt med varandra o sen när du stänger dörren så sträcks kablarna på sånt vis så att den lilla kontakt där var försvinner.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Va
43
Valek
325i -93
Skulle det då vara kabelbrott på båda sidor? För det spelar ingen roll vilken av framdörrarna jag öppnar så funkar hissarna.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Så om du öppnar vänster dörr så funkar höger fönsterhiss?

Va
43
Valek
325i -93
Ja. Det räcker med att jag har en av framdörrarna öppna så funkar fönsterhissarna på båda sidor.

E2
50
E28Danne
325ik -89
Okej, gällde de båda dörrarna, då va ja lite för snabb o läste inte riktigt noga. Nä, då har du nog rätt, inte e de kabelbrott iallafall.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Låter som en säkring har gått. Jag är inte alldeles säker på hur det är på e36, men på e30 funkar det såhär:

Dörr stängd - elhissarna matas genom säkringen som heter nåt i stil med "elhissar".

Dörr öppen - matningen kommer via en annan säkring, nämligen den som också förser cigarettändaren bland annat med spänning.
Va
43
Valek
325i -93
Ok jag får ta och kolla på säkringarna. Är det någon som har kolla på vilken säkring det är som hör till fönsterhissarna. I min säkrings dosa är allt på tyska och min tyska är väl inte den bästa :)

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
"El. Fensterheber".
Ma
22
MartinE
325iA -92
det där felet har jag på min med, vart sen jag köpte den. trodde jag fick ordning på det i höstas men icke. på bmw sa de att det kunde vara dålig kontakt i kablarna på nått ställe. ska tydligen sitta nån "samlingsplats" för en massa kablar under förarstolen. jag ska kolla det till helgen se om det blir nån skillnad. det ska även finns ett relä bredvid rattstången men har inte kollat det ordentligt. fan det blev ett helt brev det här... =)
Va
43
Valek
325i -93
Har roat mig med att försöka hitta felet nu men inte lyckats. Har upptäckt att takluckan bara fungerar under samma förhållanden som hissarna. Jag har kollat alla säkringar det är ingen som är sönder. Jag försökte att köra en reset på styrenheten (kopplade bort minus på batteriet i 10 min). Jag har kollat div olika relä utan hitta något fel på något. Har kollat på elscheman för att försöka komma på vad det skulle kunna vara utan att lyckas.

Va
43
Valek
325i -93
Finns det fortfarande ingen som har hittat en lösning eller varit ute för samma sak?
Hissarna och takluckan funkar inte med stängda dörrar. Det räcker med att antingen vänster eller höger framdörr ska vara öppen för att hissarna och luckan ska fungera.
Har även upptäckt att dimmer funktionen inte funkar riktigt som den ska. Det tar väldigt lång tid för den att dimma ner, även när man kör iväg.
Jag har kollat jordpunkter och säkringar utan att hitta något. Jag har bytt reläet som är till hissarna. Jag har kollat efter kabelbrott utan att hitta något.
Den enda gissningen jag har kvar är om det skulle vara relä eller grundmodulen. Skulle vara bra om någon kunde berätta vad det står på modulerna så man vet vilken det är. Tror det fanns 3-4 st moduler bakom handskfacket.

32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Antar att det inte har med detta att göra men... På min 328 coupe -97 så fungerar hissarna när någon dörr är öppen även fast inte startnyckeln sitter i. Stänger jag dörrarna måste jag sätta på tändningen (ev bara sätta i nyckeln) för att hissarna ska fungera.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
328groove: Så är de på min 318is med..

Valek: Var alla säkringar hela?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
328groove:

Så kan du väl bara göra om du har kört med bilen stänger av den? Om du låser upp bilen och öppnar dörren så fungerar väl inte elhissen utan att först slå på tändningen?

Att hissarna fungerar efter att man stängt av motorn och tagit ut nyckeln är helt normalt. Men hissarna skall inte fungera efter att du öppnat och stängt dörren en gång. Denna finness finns för att man ska kunna hissa upp rutan även efter att man stängt av motorn. (Jag glömmer jämt göra det innan jag sänger av)

Mvh Johan
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
groze:

Jag är inte helt säker på om det bara är efter att jag kört och stängt av. Testade inte så himla mycket. Detta är ju inget problem för mig =)

BTW: Mitt problem är att hissen bara fungerar i typ 1 dag efter att jag gjort rent motorn :( (har precis skapat en annan tråd om detta Länk

Tänkte bara att det kunde ha nåt att göra med varför valek's hissar bara fungerar när dörren är öppen.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
som 328groove säger så har jag också märkt av detta fenomen men inte exakt hur det hänger ihop. när jag håller på och hissar upp eller ner mina rutor och öppnar eller stänger dörren så händer det att de stannar. men har inte testat så noga exakt hur det hänger ihop. men de funkar ju efter att man kört men kan vara så att de funkar även innan om man har dörren öppen.
Va
43
Valek
325i -93
Efter att det hade regnat nu i veckan och bilen stått i lutning så har hissarna börjat fungera som de ska. Det hade kommit in vatten undermattorna i bilen, så troligtvis var det någon jordpunkt som det var oxid på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.