AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.215

Erfarenheter av ActiveGPS II Fartkameravarnare?

Sida 2 av 2
Starre: ActiveGPS II (den enda svensktillverkade i de exempel du länkade till) är den som jag föredrar utan tvekan. Det finns några till men mest blingbling och lysdioder osv.
Att den (och alla GPS-enheter för övrigt) visar hastighetsförändringar lite ryckvis har att göra med systemet i sig, inte de enskilda produkterna. GPS-systemet nycklar ut data 1 gång per sekund, det går inte fortare med uppdateringen av positions eller hastighetsdata osv på t.ex en fartygsanläggning för 100000+ kr som är GPS-baserad.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Folke, hur fungerar de GPS-baserade mätinstrument som visar varvtider, bromspunkter, m m om man bara får data en gång per sekund?
Ingen aning. Fast beräkningskraften i själva mätinstrumentet kan säkert drivas upp till högre hastigheter och precisionen och nogrannheten kan ökas mångdubbelt
mha fasta fixpunkter och differentiell GPS (DGPS), där man kombinerar data från satelliterna med data från dessa fixpunkter.
Själva mätningen från satelliterna består ju i grunden av data (tidskillnad) från tre eller flera satelliter varvid man får fram sin position. Om man förflyttar sig så kan man även räkna fram sin kurs och hastighet mha dessa data. Lägger man till data från en känd och mycket nogrannt fastlagt fixpunkt så ökas precisionen, överföringen av denna differenssignal görs med radiokommunikation på konventionellt sätt över speciella sändare, oftast långvåg, eller t.ex över FM-rundradiosändarna (RDS-nätet).

FP
folke:

Denna nya produkt kanske är att föredra om man ute efter en liten och smidig produk?

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En möjlig förklaring till hur dessa mätinstrument arbetar kan kanske vara att de har en inbyggd accelerometer, som kontinuerligt kalibreras mot GPS-data för att få erforderlig noggrannhet. Men det är bara en gissning.
starre: Jag har fingrat lite även på den batteridrivna burken. Om jag inte minns fel så är detta en annan produkt från början (Asien) som är försvenskad av AD-teknik.
Säkert inget fel på denna men jag använder inte gärna batteridrivna produkter på ställen där det finns ström tillgängligt, fattar inte vitsen med detta riktigt...? Nog fasiken tar batteriet slut just när man behöver det som bäst.
Här är en jämförelse mellan olika produkter att kolla på:
Länk

FP
folke:

Nu ser det ut som det är ett test för aftonbladets + kunder på olika modeler. Den lila asion produktern kan drivas utifrån cigg kabeln, så nog går det...

Är det någon som har + tjänsten kanske:)
Jag använder ActiveGPS II, den fungerar klockrent tycker jag.Har den inte ens
liggandes uppe på instrumentbrädan utan i den lilla "hyllan" som finns i
hastighetsmätaren (S80 -06), då syns den ju inte lika bra utifrån.
Dessutom smidigt att dra strömförsörjning till den där.
Aftonbladets test Länk

Om jag inte såg fel och så kan man få en GPS1 grattis vid 12mån abb av automotorsport.

Mitt val står lutar åt en BTCD-100 liten,smidig och går på batt för oss som har alla cigg uttag upptagna:))

sura:

Tack för länken
Folke eller någon annan;:

Nu har jag hittat en ännu smidigare variant, men vill gära höra era åsikter:))

Länk

Liten och smidig snygg dessutom
Jepp, finns här hos Gadgetec också:
Länk
Men jag tycker fortfarande ActiveGPS är mest professionell och med minst blingbling. Inga årsavtal att betala för uppdatering osv, har en del andra bra egenskaper också förutom just kameravarning. Men den är inte snygg precis...

FP
folke:

Strax efter att jag hade skrivet frågan så tog jag kontakt med företaget i UK.

Tyvärr....ser det ut som man måste abb varje för år, detta för att kunna använda MIcro Road trist när allt såg så bra ut.

Alltid är det något sa flickan.......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.