|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som provat? Hur funkar uppdateringarna? Den fick bra kritik i ams och nu lutar det åt ett köp. Tycker att den är, om inte snygg, så enkel och diskret, och lite BMW-orange i sin display. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. | |
|
Länk /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vår Elguru Folke monterade en i helgen i takkonsollen på sin E39, med en extraantenn, synkade satelliter i garaget utan problem. ///MVH Hasso Länk |
| Jag har en ActiveGPS som jag är mycket nöjd med. Den gör sitt jobb. Det enda problemet har varit att programvaran inte gått att installera på alla datorer jag provat, men så länge jag har den på en dator räcker det. | |
|
hasso och Nockenwelle: Tack, det låter ju förtroendeingivande med reservation för installationsproblemen. På en del ställen heter den förresten bara ActiveGPS, medan vissa andra kallar den ActiveGPS II. De verkar dock kosta lika mycket. Någon som vet om II är en uppdaterad version eller om det är någon annan skillnad? |
|
|
Egentligen OT, men läste nedanstående text i länken ovan och undrar vad franska bilar har som andra inte har (eller tvärtom)? "Du kan behöva en extern antenn om du vill placera GPS:en på ett annat ställe än på instrumentpanelen eller om du har en fransk bil (t ex Peugeot, Citroën eller Renault)." /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
| Jo en sak, har du klimatkomfortvindruta behövs en extern antenn. Jag var tvungen att köpa till det, för ytbehandlingen på en sådan framruta dämpar satelliternas signaler alltför mycket. Det finns i och för sig en lucka i ytbehandlingen uppe vid backspegeln, men om du inte vill fästa enheten där behövs en extern antenn (som är billig). | |
|
Jag har en ActiveGPS sedan i somras och den fungerar väldigt bra. Perfekt med en rättvisande hastighetsmätare och skönt med kameravarning. Produkten görs av AD-Teknik Länk , som också tillverkade kortprogrammerare på den tiden det gick att tillverka egna kort för Canal Digital och Viasat. Mjukvaran görs av en, som kallas TJ, som också stod för mjukvaran till kortkodarna. Oftast helt buggfria och svenska. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
vännen min köpte ett tag sen gps 1 by navirad från micro, kan bara säga att det funkar klockrent. pris utan antenn=1399skr never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
gorth och finnen, tack för era synpunkter! Det kommer med all sannolikhet att bli en ActiveGPS II. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
ActiveGPS II är den senare versionen, har bl.a nyare firmware och större minne. Kan även uppgraderas med framtida firmware utan att behöva sändas in osv. Gamla enheter kunde eller kan kanske fortfarande uppgraderas hos tillverkaren till version II för en liten slant. Franska bilar har ofta värmereflekterande metallisering i framrutan som tyvärr även dämpar radiosignaler osv. Lätt att se vid möte, rutan ser alldeles blåaktig ut i solen. Många andra bilar har samma system, kallas för t.ex komfortruta mm. Kan bara hålla med att AD-teknik har tagit fram en mycket bra produkt, ser kanske inte så flashig ut och har inte en massa blingbling men det är ju funktionen man vill ha. GPS-delen är mycket känslig och det går även att använda den som mottagare för t.ex en PDA-navigator i bilen. FP |
|
|
folke, tack för förklaringen och infon! /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Folke: Vilken är att föredra? Länk Länk Länk Hur vet man att det behövs en extern antenn? |
|
|
Har du en vindruta som har värmeskyddsegenskaper lär du behöva en extern antenn, såvida du inte kan placera varnaren i någon lucka i ytskiktet (om det finns en sådan lär du se det med blotta ögat). Som folke skriver i ett inlägg ovan rör det sig om en metallisering som finns där för att reflektera strålning i IR-registret. Därmed minskar instrålningen av värme, utan att sikten genom rutan påvärkas nämnvärt. Tyvärr dämpar denna behandlig även signaler från GPS-satelliter, signaler till transpondrar vid vägtullar, osv. Jag har klimatkomfortruta på min bil och ActiveGPS kan ibland få kontakt med tillräckligt många satelliter, även utan extern antenn, men det hör till undantagen. Det är möjligen så att tillräcklig signal ibland kan nå enheten via andra rutor, men det är inget jag kan lita på. Skall det vara någon vits med apparaten måste den ju vara 100%-ig. Detta gäller om jag har enheten på instrumentbrädan. Däremot går det att ha den på hatthyllan. Likaså kan jag placera den externa antennen på hatthyllan. Den behöver alltså inte nödvändigtvis vara placerad utanpå taket. |
|
| Jo, en sak till starr. Om du är osäker så kan du inkludera en antenn när du beställer enheten. Jag tror jag betalade 135:- för en extern antenn förra året. Inte mycket pengar att förlora med andra ord. | |
| Ytterligare en aspekt på placeringen av extern antenn. Om man har den invändigt minskar risken att någon otrevlig typ snor den. Det råkade min svärfar ut för. En morgon när han kom ut till bilen hade någon knipsat av kabeln och tagit med sig själva antenndosan. | |
|
Som kuriosa kan jag nämna att även på bilar med vindruta som lutar ganska litet (som på min E3) funkar den utan problem utan extra antenn om den läggs längst fram på instrumentpanelen. Enda gångerna den kan "konstra" är om vägen är relativt smal och det är skog med höga träd på båda sidor av vägen. Då kan den under korta stunder visa fel fart aller helt sluta visa farten (eller vad man nu har den inställd på)! Per L |
|
|
Nockenwelle: Tack för ett snabbt svar Vilken av de olika produkterna är att rekomendera? Om man har extra tjocka rutor på bilen, tror du att man kanske klara sig<+ |
|
|
Jag har bara provat den jag äger, Active GPS. Jag är nöjd med den, men det är möjligt att de andra är bättre eller mer prisvärda. Hittills har i alla fall ActiveGPS gjort sitt jobb. Enda "felet" har varit att den varnat för ett kameraskåp som tagits bort, men det kan jag leva med. Hellre det än att den inte varnar för ett skåp som finns. Visningen av aktuell hastighet är lite långsam. Det går inte att förlita sig på den under acceleration, men vid jämn fart fungerar det bra. Hur det är med extra tjocka rutor vet jag inte. Har du vägarna förbi Uppsala kan du prova min så får du se. |
|
|
Nockenwelle: Åker från V-land på tisdag morgon passar det, vi kan prata 2vk och bilar över en lunch? |
|
| Jag kommer att vara bortrest några dagar, så det går inte förrän i slutet av nästa vecka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.