AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.481

Sänka E39 fram?

Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Tjenna ny på forumet och har lite frågor!
Nu när våren kommit så blir man sugen på att fixa lite med bilen!

Jag har en kass dämpare fram och ska byta den men tycker nog att jag ska passa på att sänka den med!

Funderar på att bara köpa dämpare och sänkfjädrar fram och ha kvar org bak(inte sänka bak), hur kommer det att bli?
För jag har luftfjädring bak och fet kommer nog att bli ruskigt dyrt att göra nåt där.

Hur kommer det att påverka xenon ljusen om man bara sänker fram?
De har väl automatisk nivåreglering och borde ju då rimligtvis ställa in sig efter vad det är för höjd på bilen om den nu är lägre fram borde ju då inte bli bekymmer med lysena, eller är jag ute och reser nu??

MVH Don
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej och välkommen!

Ang. xenon så, kan jag inte hjälpa dig.
Men på frågan hur det kommer bli om du enbart sänker fram så tror jag att det kommer se lite knepigt ut beroende på hur mycket du nu tänker sänka. Jag hade så på min förra bil p.g.a. ekonomiska skäl och det såg inte särskilt vackert ut. Det var nivåreglering på den bak...Samtidigt finns det vissa som tycker att det är skitläckert när bilen lutar framåt sådär och liksom ser "inbromsande" ut hela tiden.

I vilket fall, om du söker här på forumet på "sänkning", "dämpare", "fjädrar" eller "nivåreglering" o.s.v. så kommer du hitta timmars läsning om rekommendationer för dämpare, fjädrar o.s.v.

Lycka till!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har HR fjädrar och bilstein dämpare fram på min 528T utan problem. Lysena ställer in sig automatiskt på min iaf. Den är även sänkt via nivåregleringen bak då man kan göra det via datorn hos BMW. Vet inte varför du inte vill sänka bak då det är så pass enkelt när man inte behöver göra några ingrepp?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör också med H&R samt bilstein, på min e39:a, ger väldigt bra väghållning. Jag har även sänkt något bak, men tar du en sänkning som inte är för stor, skulle vilja föreslå ca: 20-30mm så får du rätt stuk. Min är sänkt 40/15 Länk

BMW CS #5206
Do
96
DonCorleon1
Oj det gick snabbt att få svar!

Det var ju bra och informativa svar oxo!

Det handlar inte om att jag inte vill sänka den bak utan mer om pengar och jag har hört att det skulle bli dyrt att fixa det!

Bilen ska iallafall ner 40 mm fran till att börja med sen får vi se hur det blir med resten!!!

Tack för hjälpen!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tror inte att det kostar någon större summa att få den sänkt bak via BMW verkstaden. Dessutom så får man ju stå brevid och säga stopp då man är nöjd :) Min bil finns på: Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Ja, ett par fjädrar som sänker 40 fram är inte särskilt dyrt i varje fall. finns ju lite här och var! Jag köpte ett paket om 4 på Motornord för 1500:- men, då har jag ju inte nivåreglering då...
Do
96
DonCorleon1
Jag har köpt fjäderben och fjädrar för 2400, fram.
De heter BM eller MG eller nåt sånt billigt och helt ok av vad jag har hört!
Ska kolla upp det med sänkningen bak via dator och kanske ett på r styvare dämpare, men det får vänta först vill jag se hur det kommer att bli med sänkningen fram!

BILDER KOMMER....
Do
96
DonCorleon1
Idag kom mina dämpare, sätter dit dem imorgon!! =)
Ska även byta filter i Aut-lådan, hur mkt olja kommer gå åt, jag har 4 liter, kommer detta att räcka, för jag ahr sett annat här på forumet men det gällde en 540, dock så har vi kollat med BMW så det borde ju vara rätt!
Det är en 528 -98!

LÄNGTAR!!!

MVH Don!

Do
96
DonCorleon1
Äntligen klar!!
Kom till garaget klockan 11 på förmidagen, klar klockan 19!
Visst nu var det kanske inte effektivt jobb men faan vad drygt det var!!=)
Nu är det iaf färdigt och jag är toknöjd!
Köpte en sänksats som skulle sänka 40mm men det känns inte som den blev så låg och det är ganska skönt.
GM-motorsport dämpare var det och de känns verkligen sköna, behåller lite av komforten tycker jag, 18"are till trots!

Nytt filter och olja i Aut-lådan med, känns mycket mjukare i växlingarna!!

Blev så nöjd att jag var tvungen att skriva av mig lite, kanske tillochmed lite "skrytnöjd"!!=)

Mvh Don
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Ja men det låter ju skitbra! Grattis får man säga! (typ!?)
Men du, knäpp lite bilder på hur sänkning blev. Det vore skoj att se!

//Marc
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
har du kollat vad en sänkning bak kostar än?
Do
96
DonCorleon1
Sänker inte alls mycket men det gör mig inte så mkt....jag har inte kollat än vad det skulle kosta att sänka bak.

Kan jag inte lägga upp bilder från datorn direkt hit på forumet?
Måste man lägga upp dem på nåt annat ställe först?

Men när jag tvättat bilen så kan jag slänga upp några bilder, inte så kul o kolla på en skitig bil när den dessutom är VIT!!(eller skulle vara)

Smäckte även dit Solarplexius toning idag men det blev inte så bra!!
Passformen var inte speciellt imponerande, ser ok ut på håll men när man synar närmare ser man att det släpper igenom lite i ett hörn eller två och det går inte att passa in dem bättre me som sagt det blev OK.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.