AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.276

Det börjar verkligen bli dags för en rejäl FAQ!

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Ett par gånger varje dag nu dyker det upp frågor om vilka däckdimensioner och profiler, tumstorlekar och ET-mått på fälgar som passar den och den serien. Man ser nästan lika många olika svar som det är inlägg. Samtidigt dyker det upp trådar med frågor om avgasrörsdimensioner. Eller alla trådar om sänkning, samt alla möjliga förståsigpåare. Nu påstår inte jag att allt jag svarar i inlägg om är exakt 100% alla gånger, men är jag osäker eller rent av bara trött på återkommande frågor så låter jag bli att svara på tråden.

Visst vore det på sin plats med en rejäl FAQ där vanliga återkommande frågor som dyker upp besvaras? Jag vet att ett forum kan behöva frågorna för att leva, men en del frågor är väldigt tröttande och återkommande.

Sen vore den efterfrågade EDIT-funktionen ett välkommet inslag snart! En funktion där man kan ändra sitt inlägg fram tills dess att någon annan svarat på inlägget, för att korrigera ev. stavfel osv.

Samtidigt vill jag ge crew som driver sajten beröm för att inte ha infört några former av smileygubbar, bildinlägg och annat blinkade platskrävande tjafs som återfinns på flera andra forum! Tycker detta är ett mycket rent och väl fungerande forum! Keep up the good work!

Diesel-räsern
/Rickard
Det är bara att sätta igång och göra FAQ:en ju :-)

Problemet är att dessa frågor ändå kommer fortsätta ploppa upp, på gott och ont.

Tack för berömmet och hoppas du fortsätter ha glädje av forumet - med eller utan FAQ :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Håller med om att en FAQ-sektion behövs.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
FAQ är nog ingen dum idé, frågan är bara vem som ska göra denna gigantiska databas av information. Sen måste man ju vara 100% säker på att informationen i en FAQ stämmer vilket ibland kanske är svårt.

Edit på både inlägg och annonser behövs.

Uppladdning av bilder i inlägg tycker jag saknas. Bilden behöver inte synas direkt utan man måste trycka på den för att se den. Det sparar bandbredd och gör det inte så trögt att kolla en tråd om man inte vill/behöver se bilderna.

Sen skulle det varit bra med uppladdningsmöjligheter för film också. Iaf för betalande medlemmar. Kan förstå att man inte kan agera filserver för alla och folk som kanske bara använder forumet som dumpställe för film. Men om man begränsar storleken på filmen och till betalande medlemmar så blir de kanon. Det kanske t.o.m. medför att fler blir betalande.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med om att detta är ett rent och snyggt forum
utan massa "bling bling" Blir bara jobbigt då om man ska
sitta på tex. jobbet och hänga med i trådarna.

Nu kan man ha forumet öppet i ett litet diskret grått fönster på skärmen
samtidigt son man arbetar utan att förbipasserande chefer och annat löst folk stör sig
på vad man har på skärmen ;)

Leffo
De behövs ingen FAQ om folk bara söker :)
Tyvärr är de inte heller de lättaste att övertyga folk om...

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Problemet med sökningen är att dom flästa trådarna blir det aldrig nått svar i förutom "SÖÖÖÖK skrivits miljontals gånger ju!!!!" o då tröttnar man på sökandet,

när ja söker efter ämnen så börjar jag alltid längst ner i listan för att slippa dom problemen.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Om personen i fråga som upplyser om sökningen inte vet sig svaret redan finnas i databasen så skall han låta bli att uppmana om att söka.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
klistra gunnares inlägg så är väl allt löst??? =)

annars är det väl bara för nån admin att ta en tråd som verkar bra, radera alla skitinlägg i den och sedan klistra den... granskningen sker väl automatiskt med alla experter här inne som läser trådarna???
betriebsanleitung3
Vad skrev gunnare?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Gör en länk med FAQ som går till sökfunktionen. Så är allt löst!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag ser inte hur en FAQ skulle hjälpa, ty om någon inte fattar att använda sökfunktionen fattar han heller inte att kolla i FAQen innan han postar. Det enda som händer är att svar på formen "använd sökfunktionen" byts ut av svar på formen "titta i FAQen"...

Jag stöder absolut skrivandet av en FAQ eftersom det är lättare att hitta information i en sådan än genom sökfunktionen, men det är ett ganska jobbigt projekt som kräver strikt organisation för att allt inte ska bli en villervalla.

Wilhelm Svenselius
Skillnaden kanske kan illustreras på detta sätt:

- Sökning på hela Autopower efter "mätarställning" ger 701 träffar. Stor höstack.

- Söker man på "kontrollera mätarställning" får man 39 träffar. Bättre, men fortfarande är höstacken ganska stor.

- Om en FAQ fanns och man sökte i den efter "mätarställning" skulle man hitta information om hur man kollar mätarställning, att DIS-information verkligen är "disinformation" och att man bara kan lita på garantiutdrag.

För att göra livet ännu besvärligare.
"Mätarställningen" istället för "mätarställning" gav väldigt många träffar (inte fanken såg jag någon sifferuppgift, kanske beroende på att jag använder Firefox som ju inte denna sajt är optimerad för).
Jag har emellanåt haft mycket svårt för att hitta "rätt" när jag sökt ibland pga fel böjningsform, ibland pga olika begrepp används för samma sak.

Mvh
Mikael
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
En annan fördel med en FAQ är att man faktist kan sitta och läsa och ta till sig information när man inte behöver den. Information man kanske inte sökt efter annars.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Varför inte göra FAQ:n i Wikipedia-style där läsarna själva kan editera innehållet? Då skulle det inte bli så krävande för administratörerna att hålla informationen uppdaterad.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
xjoehed: Därför att man inte skulle ha någon som helst garanti att någon BMW-hatande cowboy inte varit inne och saboterat, samt att kvaliteten på innehållet skulle vara mycket varierande.

En seriös och pålitlig FAQ måste ha en eller flera dedikerade personer bakom som konsekvent applicerar sådana saker som textstil, källkritik och uppdateringar. Ett ganska stort jobb, vilket antagligen är skälet till att ingen sådan FAQ finns ännu.

Märk väl att även Wikipedia har ett stort team av frivilliga som håller koll på materialet.

Wilhelm Svenselius
Jag har varit inne på en FAQ också, men inser problemet just med att validera informationen där. Kanske det skulle räcka med ett länkarkiv istället där man kan lägga upp ett sökträd ex:

hjul - däck - dimensioner

och sedan packar vi in bra länkar där. Då blir det upp till läsaren att själv bedöma kvaliteten på länken. Sedan kan man ju anmäla inlägg som upplevs vara felaktiga.

Jag upplever att sökmotorn fungerar skapligt men inte klockrent. Dels beroende på att de flesta (inkl undertecknad) ofta inte skriver bra rubriker och dels för att frågorna ofta är oerhört specifika (ex får jag köra med 225/16/60 på min 528 -98) vilket gör att man tvekar om det stämmer för sin egen bil (en 528 -97 eller en 523 -99, okej överdrivet men ni förstår vad jag menar).

Jag tror jag slår ett slag för ett rejält länkarkiv istället.

/Fredrik
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det finns ju redan en hel del "FAQ" under Gör-det-själv, begagnatguiden, importguiden och Diverse. Men det är inte alltid "folk" hittar dit heller. Så som nån sa ovan: risken finns att FAQ blir ett ställe till som man missar.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tycker autopower.se är skönaste forumet alla kategorier, om jag har ett problem värt namnet kan jag ta den tiden det tar att söka alternativt googla, för att lämna ett kort och uppriktigt svar på ofta mindre informativa och direkt vaga frågeställningar är omöjligt.

Det blir lite roligare och mysigare såhär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.