|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur tar ja reda på vilken typ av automat ja har för de finns två olika till min biltyp eller, fått för mig de i alla fall! har alltså en 525a från 95...sedan nästa fråga vad för olja ska ja ha i lådan vid byte, vad heter den och vart köper ja den?? | |
|
Lådan i din bil heter ZF5HP18. Det finns bara en till 525iA. Samma låda finns också med adaptiv funktionalitet och sitter som standard i 530iA (V8) och gick inte att få till de 6-cyl versionerna. Men det är mer mjukvaran som skiljer, skulle gissa på att hårdvaran är den samma. |
|
| Ok då vet ja vad den heter, då vill ja veta vad ja ska mata den med för de bästa välmåendet... | |
|
Jag lyckas inte hitta info om vilken olja som specas till din låda så du får nog vända dig till en bildelsfirma och fråga vad som står i deras tabeller. I vissa sammanhang benämns ZF5HP18 som A5S310Z det är alltså samma växellåda. ZF5HP18 = tillverkarens benämning. A5S310Z = BMWs benämning. (ger mer info om lådans egenskaper) |
|
rsarits |
Det finns två, en del lådor skall ha den svindyra longlifeoljan och en del skall ha dextron III. Den ena har svart typskylt på lådan, den andra grön, tyvärr kommer jag inte ihåg vilken som betyder vad, men kolla med t.ex bildelsimporten eller BMW. Det är inte knutet till modell/årsmodell såvitt jag kommer ihåg. |
|
Modellår 94 om jag inte misstar mig gick man på BMW över till sk. lifetime oljor i växellådorna, då ersattes den svarta skylten mot en grön. Tanken var att man aldrig skulle behöva byta olja i de lådor som har grön skylt. I samband med reparationer finns det uppgift i TIS att oljan ska samlas upp och återanvändas. |
|
|
här är Catrols rekommendationer: Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Men om de är från modellår 94 som den gröna skylten dyker upp med lifetime olja så ska ja kanske ge fan i att byta alls då?? för om de är lifetime så ska man ju inte byta och min bil bör ju då ha ifetime olja??!! | |
|
Lifetime-olja håller länge men inte för alltid, även om bytet är relativt dyrt med den speciella automatoljan från Esso så borde bytet förlänga livstiden på automaten, försök få ut så mycket olja som möjligt vid bytet (ca. 4-5 liter). Mvh |
|
| vad kostar den speciella oljan från ESSO då?? | |
|
oset: du ska nog kolla först om du inte har en svart skylt (dexron III). jag har ännu inte sett en grön skylt på en e34 5HP18 såväl 95or som sista 96or. Jag misstänker att man bara hittar grönskyltade 5Hp18 (dvs 090-serien) på e38 och e39 molle |
|
| Ja självklart åker jag inte och köper oljan först och kollar skylt sen! men ville mest veta vad den kosta...kan ju ställa frågan på svartskyltat också vilken rekommenderas och pris! | |
|
Esso LT 71 141 (gul) oljan kostar 200 kr litern på Mekonomen och Dexron III ca: 100 kr/l du kan även köpa Castrol Transmax Z el. Esso ATF D el. F Mullemeck |
|
|
Vad jag vet så finns det flera automatlådor A5S310Z-KO/A5S310Z-KM/A5S310Z-KN/A5S310Z-LX/A5S310Z-ME Jag har en A5S310Z-KO och det är hopplöst att få tag på en ny! Eller är det någon som vet om det är någon skillnad på A5S310Z-KO och A5S310Z-LX?? Båda har 14 stift i kontakten?? Mullemeck |
|
|
KO är en tidig 5hp18 som ersattes av LX med modiferad koppling F och nån mer koppling som jag inte kommer ihåg vilken. Program och ventilhus således modifierat, dessutom uppdaterat tryckregleringshus. Omöblering i kontakt och kabelhärva. molle |
|
|
Jag fick tag i en låda på slälv plock idag för tusen spänn och ska bygga ihop en hel på lördag! Fint som snus! skaffat en manual till lådorna av en polare och det ska inte vara så stor skillnad på dessa och en Allison låda! Det är värt ett försök innan man låter någon lägga vantarna på mina stålar för att pilla ihop skiten... Mullemeck |
|
|
och man lär sig en massa nya saker.. lycka till molle |
|
|
Jag tog den lådan som jag köpte för 1000 spänn och stoppa i den och nu viner det på ettans växel *suck* men den går iallafall. Det får vara så nu till det rasar och så lämnar jag iväg dom andra två lådorna till en kille i Vellinge. Han tar 4000 för jobbet + delar och det låter rimligt! gud är inte men oss alla gånger! hehe sa*ns j*vla s*it bil m.m Man får skulla sig själv när man snålar ¨ den gamla lådan hadde oljepumpem rasat och ena styrningen hadde lagt sig i mellan turbim och axlen och låst sig och därför drev den hela tiden! Hadde varit ganska bra på strippen (snacka) om preppad låda hehe Mullemeck |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.