|
|
|
|---|---|
|
Hej Har som topicen säger idag och om det finns intresse så kan jag beskriva hur det gick/går till. Kostnad för allt (Material, besiktning) gick lös på ca 1500 kr. Billigt anser jag, och gallret är lastförskjutningskyddet är redan ute, den går att montera på ca 15 min och tar bort den på 10 min. Mvh Acke | |
320-325 |
Jag är väldigt intresserad... mvh Johannes V12 |
|
Har lite bilder på bygget Ska försöka fixa fram de och lägga upp dessa... Mvh Acke |
|
|
Räcker det med lastförskjutningsskydd?? Behövs inga surrningsfästen i golv som ska klara vissa påfrestningar eller så? Mvh Anton |
|
|
Hej igen Det vart riktigt mycket senaste tiden men nu kör vi.... För att regga om en bil till lätt lastbil så krävs det att vissa villkor uppfylls *Ett lastförskjutningsskydd monteras direkt bakom sätet, det får inte finnas nån möjlighet att det ska kunna sitta mer än 2 pers i bilen. **OBS**Det gäller andra regler när man har buss, van eller liknande *Man ska ha godkända lastöglor i lastutrymmet, original godkänds inte ifall du inte har ett intyg på det, vilket man inte kan få från generalagenten då dom själva inte vet hur mycket dessa håller för FÖRUTOM VOLVO som lämnar intyg på sina vilket leder till att man slipper efter montera. Vilka regler gäller för dagen går det att gå in på Vägverkets hemsida och läsa Det som inte står är att man är INTE tvungen att andvända METALL galler utan som jag kan andvända Plywoodskiva som "Galler". Det tyckte jag var väldigt mycket smidigare. Det som är kravet där att man andvänder en skiva som är minst 20 mm tjock och det går inte att få tag på 20 mm tjock idag utan det är 18 eller 21 och vilket man tar är ju givet. Sen är det bara att sätta sig i bilen med en stor kartong bit typ gammal TV kartong eller liknande och skära ut en mall hela vägen. Glappet mellan "Gallret" och bilen får inte vara större än 5 cm. Jag hade som största glapp 2 cm och då gick mitt galler ända ut till dörrarna och rutan. Fick jätte beröm på besiktningen. Sen måste du fästa gallret ordentligt på 4 ställen. Det jag andvände var stålfastsättning stången till det nedre fästet och och övre fästet sattes fast där handtagen sitter. Jag fälde ryggstödet och monterade på skivan på själva ryggstödet så den låstes i nerfällt läge vilket är ett krav. Sittdynan monterade aldrig bort vilket de inte hade nått att anmärka på då inte ryggstödet kunde fällas upp. Monterade även lastöglor på de nedre fästena vilket är också godkänt. Tänk på att läsa igenom vad det gäller sidokrockkuddar och dyl för där måste man ha intyg på vissa delar. Sen var det bara att rulla in på besiktningen och ca 30 min senare var det är lastbil. Åkte hem och plockade ut gallret på engång, tog ca 13 min :) Några dagar senare fick jag reda på den nya skatten, 2300 kr och försäkringen gick ner 1000 kr så det är bara att tacka och ta emot. Mina kostnader: Plywoodskiva : 300kr 21mm Plattjärn för fästena: 60 kr Lastöglor 6 st : 60 kr (Biltema 500kg) Muttrar och skruvar : 50 kr Besiktning: 1150 kr Så allt som allt: 1620 kr billigt tyckte jag Så om man åker fast med gallret ur plockat och passagerare i bilen: Ringde stockholm polisen och södermanlandspolisen. Entydligt så kanman inte bötfälla för nått om man inte har gjort nått annat fel. Man får 2 alternativ(Men inte alltid så se upp) *Omregistrering till personbil: Ja om man nu vill ha den som personbil så får man en omregistreringskyldighet ALT. *Ombesiktning: Du åker hem och stoppar i skivan på 15 min och åker till besiktningen för att visa upp bilen, 350 fattigare men sen är det bara att åka hem och plocka skivan och åka vidare. Då ställer man frågan om jag åker dit gång på gång: Det skrivs såklart en rapport varje gång och detta skickas till åklagare som kanske kanske orkar göra nått men det läggs ner väldigt fort. Du har ju inte direkt brytit mot nån större brott. Ända gången som du (Eller dina bakpassagerare) kan få böter är ifall ni inte har bältena på er. Eftersom ni andvänder bälten som satt i bilen orginalt så finns det inget att anmärka på där heller. Så glöm inte att ta på er bältena sen är det bara att GASA :) |
|
| Riktigt bra ju! Fin redogörelse, polaren har precis skaffat en dieselbil nu och ska få den omreggad till lätt lastbil. Perfekt, skatt på 2 papp, gratis soppa för hans del och inget mer! Bara tuta & köra, eventuellt köpa reservdelar lite då å då. Hade tidigare hört enligt rykten att bötern är på 1600 kr eller nått. Men det var ju bara rykten. | |
|
Vad jag hört så ska man kunna åka flera passagerare i en lb-reggad bil, men endast vid "speciella" tillfällen. Vad "speciella" tillfällen är framgår ej, så det går nog att tänja på. Men en sak ni ska ha i åtanke, skulle inte tro att försäkringsbolaget skulle ersätta skador på personer som sitter i baksätet då bilen inte är reggad för det. Om ni krockar så kan du få skulder för livet tyvärr. -------------------------------- 10.000 flugor kan inte ha fel, skit är gott! |
|
|
Enligt tidigare trådar på detta forum skall försäkringsfrågan inte vara ngt problem även fast man kör lb-reggat fast med baksäte i BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.