|
|
|
|---|---|
|
Hej hej Jag är ny på det här med BMW men när nu min nuvarande skrothög börjar kosta mer i reperationer än vad den är värd fundarar jag på nått nytt. Har hittat en BMW 318 -88 som har gått 18 000 mil som passar min plånbok. Det jag under är hur är den att äga dyr, tänker då i främsta hand inte på försäkring som jag redan kollat upp, utan mer på resevdelar och bensin. Är den lätt meckad (är ingen fena på mecka men man klarar väl det mest triviala)? Framför allt är det en rolig bil att äga eller ställer dem mest till problem? | |
|
Kolla att den är servad ordentligt samt att kamremmen är bytt så ska det nog inte behöva bli så dyrt. En bra servad BMW är knappt inkörd vid 18000 mil. Annars ska det inte vara något problem att hitta delar till en E30 på skroten. Lycka till! |
|
loqman |
Tjenare! DU !! Köp inte en 318. Varför inte en 320 som gå mycket bättre och roligare att köra. Och inte 325 för dyr försäkring. 318 är så klen |
|
Trearton åttiåtta... Jädrar vilken nostalgi. En sån hade jag när den nästan var ny. Kan bara instämma i vad gooze säger här ovan - kolla upp vagnen ordentligt före köp. Har den bara fått leva ett bra liv ska den kunna ge dig många bra mil. Fördelen med bilar från 80-talet är att de har mindre elektronik som kan spöka än dagens. Därför bör den inte bli avskräckande dyr att äga. Lycka till! My Bimmer is my mistress |
|
|
Pratar man om E-30 så går 318 bättre än 320, sexan i 320 är såååå slö så det finns inte. Ska du ha en sexa ska du minst ha en 323:a men då kan du lika gärna köpa en 325:a.318i (E-30) är förövrigt en jävligt rolig bil om du har dämpare o fjädrar som är frisk. Hellre leva en dag som varg än 100 år som får! |
|
|
Så slö är inte 320'in men jag tycker du gör rätt i att köpa en 318i. Den är billig att äga och lätt att laga. Och den är lättare och smidigare på vägen än de e30 med sexor. Och den är ganska pigg. |
|
|
Eftersom du vill ha en bil som är billig så är väl 318 istället för en 320 ett självklart val. Reservdelar kan vara lite dyra. Men som "gooze1" säger så finns det en hel del att hämta på skroten. En välskött 318 är dessutom rätt så bensinsnål. |
|
|
320 är inte nå snabbare än en 318 va jag vet.. men den drar destå mer soppa.. men om det är ljudet man vill åt så kan det ju säkert vara värt det.. men jag tycker 318 är en jäkligt rolig bil. specielt om man tänker på pengarna. drar under liter blandad körning å då gasar jag bra mycket ändå... och typ 0.7 lång körning |
|
| loqman 320 gör 0-100 på 10.6 och 318 på 10.8 så så stor skilnad är det inte och som ilovetoride säger är den bättre på vägen... | |
|
jag ska snart inhandla en 320 med lite trim den drar jämt med en 325a och den e fanså mycket billigare att äga. 318 e nog den billigaste bmwn man kan äga går dessutom nåt sönder så finns pylarna på skroten för en spottstyver lycka till!!!! har man bmw så ska det va sex burkar!!! |
|
|
Tack för alla tips. Va och kollade på bilen idag och den ser relativt fin ut. Någon buckla och lita antydningar till rost men det är sådant som man kan fixa själv. Ska fundera över helgen och se om man kan göra ett lite lån hos morsan annars är det nog klart att man blir BMW-ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.