AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
954

Imobilazer probem

Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
118D Sports Hatch -08 E87
Jag har problem med min imobilazer är det någon som har någon kunskap hur den är uppbygd på en 523 -99 . eller har haft problem själv med imobilazern.
Felet yttrar sig så att om man kört bilen och slår av den och skall starta efter en kortstund så avaktiveras inte imobilazern så man får vänta enstund innan bilen går att starta som längst har det varit 1timme men offtast bara några minuter.
Hoppas att någon vet vad man kan göra för att fixa problemet
Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du provat med en annan nyckel ??
Och ha inte för bråttom när du vrider nyckeln, låt den vänta 15 sekunder i tändläge innan du vrider till startläge, om felet uppstår.
Hur vet det är immobilzern som strular ?? Läst av felkoder på den ??

(Testa även att skifta plats på bränslepumpsreläet och reläet till bakrutevärmen känns mer som ett sådant fel, eller anslutningarna på bränslepumpen)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
Jag har provat med båda mina nycklar och det blir lika med båda.
Nej jag har inte läst av några fel koder men felet yttrar sig så att tändningen går på men sedan är statmotorn död och om man sätter en skruvmejsel på startmotoren så går den men då har man ingen gnista, jag har även kollat hur det blir när man kopplar bort transponderringen vid nyckelen och då beter den sig på samma vis.jag har ej provat att skifta några relän men kan prova för att eventuelt kunna utesluta det felet också.
Skall även lämna in den för att få eventuella felkoder avlästa.
MVH
Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
OK. Hänga av batteriet nån timme och lossa bägge batterikablarna och lägg ihop dom innan du väntar att återsluta dom på batteriet, kan ju vara nått syntax error som orsakar ditt problem.
EWS functionen är betydligt mera avancerad än man tror. först ska nyckelns transponder identifierats av EWS , Sedan är EWS och DME kodad ihop, och varje gång du stänger av bilen så byts det till ny kodning mellan EWS-DME och denna kod måste stämma nästa gång du startar bilen.
Transponderringen är även induktivladdningen till nyckeln.
DME blockerar tändning och bränsle om inte alla förutsättningar uppfylls och även startmotort functionen på senare årsmodeller.
Det kan även vara kontaktblocket till tändningslåset som strular är nog vanligare än fel på EWS systemet

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
Jag har tidigare kopplat loss batteriet några timmar men bara en pol och inte laggt ihop dom heller så jag skall prova det i kväll.
För det verkar troligt att det är något syntax error efter som första gången jag uppmärksammade problemet var i direkt anslutning till att servicei indikatorn nollades effter senaste service.
Kan det vara mäjligt att man måste koppla den till datorn för att få bort detta fel och att det inte räcker att nolla systemet med att koppla bort strömmen.

MVH
Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr kan jag inte svara på detta eftersom man inte vet vad som hänt utan diagnos men de är möjligt att det hänt nått som måste återställas,
hur nollades serviceindikatorn ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
Den nollades med den gammla typen som man sätter i det runda diagnosuttaget under huven inte det fyrkantiga inne i bilen
Mvh
micke
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
Jag har nu provat med att koppla bort batteriet och lägga ihop kablarna i drygt 3timmar setan testade jag bilen men det är fortfarande likadant jag antar att det bara är att vänta tills jag har tid på verkstaden eller har någon några fler tankar om detta det vore ju roligt att kunna lösa det utan några extra verkstads besök
Mvh Micke
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
Har nu pratat med verkstaden och dom säger att om man har tur så är det bara att koda in nycklarna i datorn igen, så på tisdag skall jag dit och se om det funkar.
Annars så är det till att byta ut en del elektronik men det får vi väl hoppas att det inte behövs
Mvh
Micke
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
idag var jag till verkstaden och där konstaterades att ews styrenheten var kass och måste bytas.
Så vi får väl hoppas att det inte är något mer som strular sedan den är bytt
Mvh
Micke
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag hade samma problem men på en e46/99 har bytt EWS utan resultat. Kommunikationen med DME fungerar inte... NY DME är nästa steg...
Visa användare
53
Micke o
523i Touring -07 E61
525d Sedan -06 E60
har nu kört en vecka effter att dom bytt EWS styrenheten och än så länge så funkar den klockrent så vi får väl hoppas att det fortsätter så.
Hoppas att du får till din e46.
Enligt BMW i jönköping så är det ett relativt vanligt fel med trasig EWS men oftast så la den av helt inte sporadiskt som på min.
Mvh
Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.