|
|
|
|---|---|
|
Hej Bil: BMW 318is - 96 Mycket frågor av en som precis köpt BMW, hoppas det är lugnt. Som rubriken lyder undrar jag hur man byter bromsvätska på bilen? Har sökt lite i forumet men inte hittat något riktigt bra svar. Om jag fattar det rätt så ska jag först tappa ur den gamla bromsvätskan, sen fylla på ny och efter det lufta systemet? Läst att mekonomen har grejer till att lufta det hela också. Men vart sitter behållaren för bromsvätska och hur tömmer jag den? Visserligen inte så svårt att kolla upp vart den sitter men nu är jag inte närma bilen så lika bra med en grundlig förklaring. | |
|
I vanliga fall brukar man trycksätta bromsvätskebehållaren, sedan blöda ur systemet tills ny fräsch olja kommer fram, vid varje bromsok. Ett alternativ kan vara att ha en kompis som pumpar bromspedalen växelvis medan du öppnar/stänger nipplarna vid bromsoken.. Sedan kan jag vara lite frågande vad det gäller servo-oljan, visst är det samma olja för ratt-servon? Får man ur även den vätskan vid ovanstående? Nåja, för att trycksätta bromsvätskebehållaren finns det en del alternativ, men bland annat den du nämde, ett lock med ventil till reservhjul, från Mekonomen. Man sätter alltså locket på bromsvätskebehållaren och ventilen till t.ex. ett reservhjul. En nackdel är att du måste koppla loss anordningen med jämna mellanrum för att fylla på ny bromsvätskeolja.. Jaja, hoppas du fått lite hjälp av mig i alla fall! /Marcus |
|
|
>Darklight: Nästan hundra på att det är automat växellådsolja du använder till styrservon och inte bromsvättska. Däremot så använder du bromsvättska till kopplingen (samma behållare). //Salis |
|
|
salis, du har helt rätt, kopplinegn använder bromsvätska, inte servot. när jag e slö brukar jag bara öppna nippeln vid valfrott ok, sen sitta å pumpa tills det kommer ut ny vätska, samtidigt som en polare håller koll på nivån, sen luftar jag som vanligt. fast det går självklart fortare att anända ett luftningsaggregat som trycksätter behållaren och samtidigt fyller på systemet eftersom. vi använder en sån på skolan. |
|
| satan vad grymmt jag stavade, och aj hittar ingen redigera inlägg knapp heller. ja är säkert tokblind | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.