AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

Service E46 99'

tj
22
tjofflan
328i -99
Har en 328 som jag köpte för några månader sedan. Har nu rullat ca8600 mil. När jag provkörde den hos firman kommer jag inte ihåg hur det stod på inspections indikeringen, men vid leveransen fick jag en mindre service gjord. De hade så bla bytt oljan så nu står det att jag har ca 2500 mil tills nästa service. Vad jag då ser i service boken så är service 2 inte gjord någon gång och vad jag har fått höra så är intervallet runt 10000mil. Min fråga är om firman nu har återställt så att bilen tror att inspection 2 är gjord. Kommer service 2 att komma upp senare eller hur fungerar detta egentligen?
Det där hänger lite på vad som firman har gjort, helt klart.
Men jag skulle inte tro att de har nollat för en inspektion 2 bara-för-att.
Bilen förstår alltså bara att den har intervall oljebyte-insp 1-olja-insp 2-olja osv, osv... Så är det någon som gör fel i den kedjan så kan tex insp-2 hoppas över av misstag.
Bilen baserar alltså inte sina indikationer på miltalet.

Har firman och alla andra gjort rätt innan borde det vara som du säger, att inspektion 2 lampan borde tändas om c:a 2500 mil!

My two cents,
Marcus
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Det står när du startar bilen. Oil servicen xxxx eller inspection xxx.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Det står inte i bilen vilken inspektion det är dags för. Utan det får du se i serviceboken, vilken som gjordes sist.

// M.V.H. Daniel
tj
22
tjofflan
328i -99
Det står oilservice in 24000...etc. Men det som jag undrar är att det borde stå inspection in 24000, efter som det är dags om man räknar milmässigt.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Det handlar om förbrukad bensin.. inte milmässigt.

// M.V.H. Daniel
Hej !
Har nyligen köpt en 328ci -99
Står i färddatorn :
Oilservice -1650...
har den gått 165 mil längre än vad datorn ville då?
eller är det 165 mil innan den ska servas?

Mvh Martin
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Den skulle servats för 1650km sedan. Så det börjar vara dags för oljebyte
okej ! tackar:) får ta och ordna detta då !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.