|
|
|
|---|---|
|
Är så förvånad över debattan angående miljö bilar. Alla pratat om etanol eller biogas, hybridbilar eller vätgas. Satsa på diesel istället säger jag! Nu så kan man ju tilverka diesel på skogsavfall och matrester. Det tror iaf jag starkt på. Vi slipper byta ut stora delar av bilparken, vi slipper bygga ut massa ny infastruktur osv. Istället så kan vi alla köra på diesel till en billig kostnad och samtidigt ha ett bra "miljö-samvete" Visst det är ju kanske roligare med en bensinmotor, men jag åker hellre en diesel bil än en el-driven. Dessutom tror jag att det är det mest realistiska miljö-alternativet. Att köra på etanol ifrån brasiliens regnskog känns inte lika clever. | |
| håller med dig fullständigt... | |
|
Några länkar som motiverar mitt inlägg! Länk Länk Länk |
|
|
Håller med. Tänk om krutet lades på riktiga alternativ istället för etanol, då skulle vi komma någonvart. Etanol har kommit fram så starkt endast på grund utav politiskt mode och ekonomiska krafter som inte tycker om oljeindustrin. Miljön har inget med det att göra. Skulle de annars snabbt godkänt etanol som bränsle utan att kontrollera utsläpp utav aldehyder och annat cancerogent? Att förse fordon med etanol skulle kräva ca tolv ggr så mycket odlad mark som dagens hela världsproduktion utav livsmedel... och folk svälter redan. Men ändå tjatas det om etanol. Inte ens skogsrester m.m. skulle räcka långt för etanolproduktion. Det krävs ca 13kg sockerrör eller 3kg vete/majs för en liter etanol. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Verkar lovande. Ännu fiffigare vore det att köra FT-diesel i kombination med en dieseldriven plug-in hybrid. Man laddar bilen över natten från kärnkraftsverkens överskottsproduktion och sedan räcker elen till 6-8 mils körning. Vill man ut och långköra hoppar dieselgennyn igång. För normalbilisten innebär det att man kan köra på el kanske 90% av den årliga körsträckan. Köper en sådan direkt när den kommer ut på marknaden. |
|
| jo Dieselhybrid måste ju vara framtiden?! eller jag tror på vätgas men dieselhybrid måste ju vara framtiden tills vätgas är ett vettigt alternativ! | |
|
glömde några grejer :) Tänk er att sätta upp MASSA solkraftverk i saharaöknen eller dyl (se bara på vad de lyckas bygga i dubai, allt går om man vill!) sen leder man all ström till havet och gör om havsvattnet till vätgas som man sedan kan transportera vidare till resten utav världen för att köras i bilar och återigen bli till.... VATTEN! :) Solenergin är det enda hållbara energin vi har idag, visst vind och vågor osv, men alla dessa fenomen kommer från början från solen. kan man ta tillvara på solens värme och lagra det i vätgas |
|
| Än så länge är det väl fruktansvärt dyrt med vätgas. Jag menar alltså hela processen från vatten till gas i bilen. Dels tillverkningen, nedfrysningen, utbyggnad av infrastruktur osv. Hur mycket energi kommer inte gå åt till bara nedfrysningen t.ex? Och jag tror inte hela sahara öknen skulle räcka till för att driva en produktion som du nämde. Men det är klart allt går om man vill. I framtiden kanske vi har solpanlar på varje öppen plats, varenda hus och byggnad, överallt där det finns någon form av tak. Men vägen dit känns mycket längre än att göra diesel på biomassa. | |
|
Men hur stor skala kan den här bio-diesel produceras i då? Oftast finns inget självklar vinnare av alla miljöidéer för alla har sinna uppenbara nackdelar. Pruttgas ide med dieselhybrider är ju däremot ganska lättgenomförd och jag tror att nåt av de franska bilföretagen snart släpper en dieselhybrid. Då gäller det bara att bio-diesel finns i de mängder som krävs om alla ska köra på den. |
|
|
jag är osäker på hur mycket av solens energi som når marken runt ekvatorn, men här i sverige på sommaren så har vi väll ca700w/m2 om jag förstått allt rätt? bör vara högre runt ekvatorn kan vi utvinna 300w/m2 sahara är 9 miljoner kvadratkilometer stort. det går 1 miljon kvadratmeter på en kvadratkilometer. 1 000 000 * 300w = 300Megawatt 300megawatt per kvadratkilometer alltså forsmarks tre reaktorer producerar ungefär 1 000megawatt/st med detta resonemang så skulle all yta i sahara räknat på att man kan utvinna 300w/m2 kunna producera: 2 700 000 gigawatt, alltså motsvarande 2.7 miljoner kärnkraftsreaktorer... nu tror jag projektet är ganska omöjligt och helt SJUKT svårt rent logistiskt men nu pratar vi ju efter våran livstid förmodligen... :) erkänn att idén är kul att leka med, och man behöver ju inte täcka hela öknen över en dag... värdlens 8e underverk? det skulle iallafall göra mer nytta än de tidigare underverken |
|
kicken |
Xyris: håller med till fullo, ..och måste säga att ETANOLEN kommer att "självdö"..p.g.a : först måste t.e.x JAG (och tusen till) sitta och köra en sk. skördare och kapa ner en massa skog på ett visst vis för att kunna få "genar /toppar" G.R.O.T ..i prydliga högar, som senare ska köras fram till bilväg av en annan maskin, och detta ris /grot ska sedan köras vidare av ett ekipage som liknar ett konventionellt timmerekipage , och sedan ska detta "krossas"/flisas, på terminal utanför eller i direkt anslutning till etanolfabriken, sedan ska detta bränsle produceras i en säkerligen elslukande anläggning?? gissa hur många liter diesel som gått åt för att producera 1 LITER etanol... hehe! , däremot är det en god affär för både sammhälle och miljö att ta grot på avverkningar och elda den i ett värmeverk, det har vi kört sen -95..funkar bra om man gör det på rätt sätt för minimal miljöpåverkan i alla led...m.v.h /kicken |
|
Ur skogsråvara är det väl vettigare att utvinna Metanol. Svårare att köra på rent, men fungerar tydligen utmärkt för låginblandning. Där tror jag att mycket kan göras, låginblandning av kompatibla biobränslen i fossila bränslen. Sen kan man ju givetvis tanka hybriden med det. Hybridapplikationer med liten förbränningsmotor, elmotor och möjligheten att omvandla rörelseenergi till ström och lagra denna tror jag också kommer komma starkt. Volvo CE har bland annat en prototyphjullastare enligt den principen, där returrörelser i hydraulsystemet omvandlas till ström som lagras tills den behövs. Tester körs även med distrubitionsbilar, som även har automatisk start/stoppteknik. Det som funkar är det som kan funka i vardagen för folk. Tanka bensinbilen, men med iblandat biobränsle. Mer omständigt än så ska det inte behöva vara. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Exempeln haltar tyvärr en del, fast tankarna är nog så goda. Solenergi är som bekant grunden till all vår "tyglade" energi, gas, olja, el, trä och kol, rubbet. All elektrisk energi, varenda watt, måste konsumeras i exakt samma millisekund som den produceras, detta glöms ofta bort i alla vilda idéer med direkt solenergi osv. Även om räkneexempeln med instrålad solenergi 700-1000w/m2 stämmer bra så går solen ner varje dag medan turbinerna i kärnkraftverken snurrar även på natten. Ofta vill vi även ha ström på natten som bekant...) Problemet är att lagra energin och inte minst att flytta den till de ställen där de behövs, från Sahara t.ex. Bensin och diesel har i stort sett samma energiinnehåll per vikt och volym och är tämligen oöverträffade vad gäller denna parameter. Varje annat försök till lagrad energi hittills i t.ex bilar väger mera och/eller ger kortare räckvidd, priset oaktat. Att framställa diesel ur annat än råolja är en god tanke, men ponera att alla pga detta snabbt (relativt uttryckt) går över till dieseldrift. Kommer man att kunna praktiskt framställa den erforderliga mängden? Till vilket pris, och inte minst, hur mycket energi åtgår för framställningen? FP |
|
| den största miljöinsatsen gör man inte genom att köpa en etanolbil (som kräver motsvarande 10 000 liter olja att producera och skrota) utan genom att ändra sitt vardagliga beteende genom att flytta närmare sitt arbete eller hitta ett arbete på sin bostadsort. Om det inte är möjligt och man måste köra långa sträckor byter man till en begagnad bränslesnålare bil. Kör man sällan men ändå är ibehov av bil kan det vara en miljöinsats att sälja sin bränslesnåla bil och istället köpa en begagnad bränsletörstig. | |
|
håller helt med, om alla skulle köra på diesel så skulle oljan räcka mycket, mycket längre då en diesel förbrukar mycket,mycket mindre. sen går det åt mer energi att framställa bensin istället för diesel. Länk |
|
| Jag läste en artikel om en kille i england som hade någon apparat hemma i en bod på sin tomt. Denna apparat använde han till att tillverka eget biobränsle från gammalt kebab och hamburgerfett som han fick gratis från restauranger mot att han avhämtade det. Minns inte vilken tidning det var tyvärr men här finns lite läsning om det i alla fall: Länk | |
|
Att köra på el är ju alldeles utmärkt, främst för att man då kan minska den höga koncentrationen av avgaser inne i städerna. Etanol tror jag inte ett skit på, dels därför att det alltid kommer vara dyrare eller lika dyrt som bensin. Men främst därför att hela utvinningsprocessen från skog/åker till rullande hjulpar är extremt enegiineffektiv. Minst halva energiinnehållet försvinner vid processen, sedan försvinner 90% i bilmotorn. Elda med skog i fjärrvärmeverken istället! |
|
|
Att öka medvetenheten och använda fordonet förnuftigare istället för att köpa nytt fordon är nog det som kan spara mest på både plånboken och miljön faktiskt. Sedan håller jag med om att diesel är att föredra då man helt enkelt kör lugnare då gångkulturen är en annan i en dieselmotor. Mvh Asken |
|
kicken |
ett svårt problem står för våra dörrar ...man tänker lite på det var dag då man sitter och kör skördarn ..typ: "undra hur det är när mitt/mina barn ska ha bil" ...(om det nu finns några vägar att köra på?)..oavsett elbil eller vad det nu månne bliva ..så tror jag att inte att att med den takt myndigheten vägverket ..som vi här på forumet faktiskt ÄGER så kan jag säga att med den utvecklingen som är i dagens läge , så har dom bekymmren snart försvunnit i en stor fanatisk akademisk fantasi!!! , det blir en utveckling som startat på 90-talet, med större bilar/motorer, utrymmen..sedan kommer influenser av övriga världen ..och media ..och feta bilar är ett faktum... men det har blivit ännu värre ...tiden har gått, och folk har sett hur "jävla grymt han åker i snökatasrofen" med sin stora cheva pickis...alla måste ju hämta sina barn på dagis ju, dom vill inte ha nåt "strul" ringa pappa/killen elller tvärtom ..-ja hej ! jag sitter fast ? ehh... där hakade alla biltillverkare på trenden så även BMW och plötsligt myntades uttrycket "suv" , ...som jag personligen tycker är mest töntigt, ..och nu till KONTENTAN av detta inlägg , jag kan åka cheva pickis..men vill helst åka på en slät fin väg..den behöver inte alls vara stor och bred ..en liten fin SLÄT väg, i min 320d, (jag har inte råd att göra mer för miljön med min plånbok) ..så vad jag nu undrar är om regeringen/arna/biltillverkarna , rent ut sagt KNULLAR med varandra ?.. och vill att alla ska börja GÅ till jobbet /dagis.o.s.v? ..det jag menar är att detta är ett FAKTUM.. det spelar ingen roll vart du bor i sverige!! , väghållningen/skötseln är ett minne blott ...och därför köper en "driftig producerande" familj ett fordon som ombesörjer deras behov i alla lägen , och då blir det ju en större suv ... även i storstäder? .. |
|
asken: köra lugnare med dieseln tack vare gångkulturen? hur länge sen var det du körde en diesel? eftersom effekten kommer tidigare i registret så blir det faktiskt en hetsigare körstil än med slö bensinare som måste varvas för att få effekt. det lät intressant det där med fritösoljan då borde ju smällfeta USA kunna bidra med räjäla mängder diesel,hehe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.