AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.855

Ringde runt och frågade efter inbytespriser idag (Chockad)...

Idag ringde jag runt lite till olika ÅF utav BMW och hörde gällande inbytespris på min 523 touring -00... Bilen har följande spec...

Svensksåld, 14000mil årsmodell 2000, svart helskinn, sportstolar (Elstyrda), trälister, sommar och vinterdäck i bra skick (Inga jättefälgar utan 15" orginal alu) 1 tidigare ägare, servad enligt boken... Kommer ej på något mer för tillfället... Iaf... Bmw group i gbg 70-80k och i malmö 85-90

De verkar skilja sig en hel del i inbytespriser... Dom måste ju göra rejäla påslag om dom vill byta in min bil för 70-80 i GBG...

Chansar dom bara eller? Dom har ju inte ens sett bilen och ändå säger dom att allt som går att göra är runt 5-10 k upp el ner... Skiter dom fullständigt i skinn och sportstolar och sånt lull lull?

Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej Johan,

Ja vad ska man säga, ibland känns det som om de värkligen vill sno en på pengar. Klart att mycket lull lull är bra för deras del de säljer den innan den ens hamnat i försäljningshallen.

Gör som jag sälj privat och pruta som f.. på den nya, oftast bäst affär då :-)

Mvh Ive

M#POWER
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,påslaget är väl dryga 30000spänn när(om) bilen hamnar i försäljningshallen..De jobbar ju inte heller gratis :)

Bra utrustning,torde väl gå att sälja den privat för minst "hundringen" skulle jag tro..

Mvh Janne.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
alltid bäst o sälja privat,o pruta såta f__n på bilfirma.köper helst privat själv,istället för deras prispålägg...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag tyckte priserna lät rimliga och håller inte med om kritiken.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker du får bra betalt för den (för att vara bilfirma)
Annat var det när jag skulle köpa ny V70. och byta in min
BMW Touring.
se länk.

Länk

Mvh.

Leffo
När jag skulle byta in min 330 så skiljde det 50-70 kkr mot vad jag skulle få/fick privat. Kontentan är att de skiter totalt i bilens skick och utr. De har ett riktpris som de gör ett ytterst litet tillägg på om bilen har komfortpaket samt m.sportpaket.

Jag orkade inte ens bli upprörd när de nämnde "vad de kunde sträcka sig till" Utan annonserade bilen privat och sålde den ganska raskt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker de låter som ganska bra betalt att få 80k i inbyte för 523i touring -00a

BMW CS #5139
te
303
ted81
BMW M3 E92
bjöd dom 85-90 000kr?
det är ju riktigt bra ju!

så hadde bilen varit min så hadde jag lätt accepterat ett sådant bud.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lite lurigt det där när folk säger att firman bjöd si och så för "min" bil.
Det första priset man brukar få för sin bil är oftast bara ett "fiktivt" listpris.

Sedan skall bilen "testas" av bilfirman och då kommer det realistiska budet fram.
Efter alla avdragen här och där är det sällan samma pris man blev bjuden
från början, oftast inte i närheten.

Leffo
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Dessutom så lägger de ibland en del av rabatten på inbytesbilen så man tror man får jättebra för sin "pärla"...
Har själv varit i hästhandlarbranschen i 5 år...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Men det är kohandlarstil att erbjuda ifrån 70k på ett ställe till 90 k på ett annat... Samtliga är BMW ÅF...

Jag kommer att sälja privat och pruta hos handlaren sedan istället... Då kan jag likaväl sälja bilen för runt 100ingen och pruta 10-15k på den nya...
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför skulle det vara oärligt att erbjuda olika inbytespris bara för att de är BMW handlare? Det handlar väldigt mycket om vad man som handlare tror att man kan sälja iväg bilen för. En handlare kanske redan har ett gäng E39 Kombis och då kan jag garantera att han inte vill ha in en till = lägre inbytespris.

Dessutom verkar många tro att man kan titta på priserna på blocket, dra av cirka 15000 kr och tro att det är det priset som bilhandlarna kommer att ge (hårddraget exempel). Då är man ganska långt ute och cyklar. Priserna på blocket är oprutade och ibland inskickade av rena drömmare, vad bilarna egentligen säljs för är betydligt lägre.

Bilhandlarna har dessutom ganska stora kostnader för att fräscha upp bilarna. Även om du som ägare kanske tycker din bil är en pärla så är det inte alltid säkert att nästa kund som går in i hallen och titta på din inbytesbil tycker det.

Att säljarna skulle tjäna 600k om året låter väldigt högt. De bilsäljare jag känner ligger snarare runt 300k om året men det varierar nog mkt i och med att de jobbar på provis.

Men om du har möjlighet och tålamod så är det naturligtvis bäst att försöka sälja bilen privat.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Precis som tidigare nämnts så är man alltid i en usel förhandlingsits om man har inbyte. En bilhandlare kan alltid ge dig ett fantastiskt inbytespris men det blir ändå säljaren som får sista skrattet eftersom prutmånen blir lägre på köpobjektet :-)

Det finns naturligtvis undantag som bekräftar denna regel, som t ex kan gäller köp av udda hyllvärmare. Min far fick för ett par år sedan ett vansinnigt högt inbytespris på sin A6 Avant 2.4 (lika med dåvarande försäljningspris!) om han klippte till på en fabriksny Jagga S-type som stått i mer än ett år hos Hedbergs i Malmö. Dessutom var det 12% prutmån på Jaggans pris.

Lånemässigt kan vissa säljare säkert ligga uppåt de 600kkr som nämns, exempelvis är det inte helt fel att vara Volvoförsäljare i en storstadsregion och ha provisionsbaserad lön. Månadslöner inklusive provision på runt 100kkr är inte ovanligt om det är full rulle i bilhallarna.
Naturligtvis skall det stå "Lönemässigt" i mitt förra inlägg och inget annat :-)
Tycker att det var bra inbyespriser du fick! Har du fått pruta minst 7-8% på den nya bilen eller var det ett pris du fick när du köpte ny bil utan prut?

Bu
4
Buken
530xi Touring -06
När jag bytte in min bil hos BMW Gbg var dom ärliga och sa att denna bil säljer vi vidare omgående för den platsar inte i bilhallen här. Veckan efter såg jag den hos en oberoende säljare för 9900kr mer än BMW betalade för den. Bilen ifråga var en Volvo XC70 2002 med 13400mil på mätaren. BMW betalade 20000kr mer än en Volvohandlare bjöd när jag frågade på en ny V70 2.5T AWD fullspecad. Kontentan av detta blir att jag betalade troligtvis för mycket för bilen jag köpte. Men samtidigt slapp jag ha en bil stående hemma till försäljning som skulle ha en kostsam service gjord och är något kall på marknaden (Vad man kan se på blocket). Så på det hela taget är jag nöjd med bilköpet.

OT: Intresset för XC70 2.5T (har haft den i åtanke flera gånger eftersom jag numera är familjefar :-) verkar ha torpederats bara under det senaste året. Många bilar blir ståendes rätt länge i hallarna.
Gissar på att den senaste tidens miljöfokusering samt att få numera är beredda att betala 220-250kkr för en 3 år gammal 10kmilare när ersättaren ligger runt hörnet och redan har visats i media.

Intresset verkar också ha svalnat rejält med E39, ffa vissa M-sport bilar ligger kvar länge på Blocket med prislappar på strax under 200kkr. Troligtvis är förväntningarna på försäljningspris alldeles för höga hos många.

När det gäller E61 känns den ännu för dyr begagnad, vem är sugen på en 2-3 år gammal snikutrustad 525 Touring för nästan 300kkr??
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Här raderas inläggen hej vilt tydligen.?... :(

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.