AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
800

Batterifråga dålig syravikt

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Har nu tagit in och laddat mitt nästan nya men helt urladdade 85ah batteri som ska få finnas i bilen som ett andrahandsbatteri vid mycket ljudspelning. Efter jag haft det på laddning i 24 h mäter jag att det har 13,2 volt men när jag mäter syran så visar det rött. Frågan är vad man gör åt detta och vad är det som händer? Är det bara att köpa ett nytt batteri eller kan man byta syra i ett batteri?

MVH Robban B
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fyllde du på vatten i batteriet innan du laddade det så tar det ett tag normalt efter att batteriets laddats några dagar tex innan det visar full syravikt ca 1,28.

///MVH Hasso
Länk
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej det visste inte jag, alltid lär man sej något nytt! Får vänta ett par dar och se då vad som händer. Men om det fortfarande visar dåligt, vad gör man då?

MVH Robban B
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
13,2 Volt bådar ju gott, blir inte syravikten OK är det bara att byta batteri.
Ett urladdad batteri förstörs fort om det står oladdad några dygn, går att få liv i oftast men återfår sällan sin kapacitet pga sulferingen börjar så fort det är urladdat.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
Är till 99,9 % övertygad om att din också tar tjuvström via värmeventilerna!! ... eftersom IHKA-modulen är sunkig!

.... alltså gör som jag skrivit i en annan tråd:

När du stannat motorn för natten ... " Ställ då alltid på den vä värmeratten på max värme." Då kommer + strömmen till värmeventilpaketet att brytas och allt blir frid och fröjd.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.