|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en E28 528 som jag ska ställa i nyskick. I princip alla exteriöra delar ska bytas till nya, såsom ljus och kofångare med mera. Har nyss lämnat in bilen för att motorn och alla mekaniska delar ska bli i toppskick. Ska även lackas och alla nya delar monteras. Bilen ska alltså bli i utställnings skick. Tänkte höra lite vad ni tror att en sådan bil är värd när den står färdig ? Lite fakta om bilen; BMW 528 E28 1985 23 000mil Polarismetallic Blå läderklädsel, taklucka, elhissar, ac, elspeglar, ABS, servo, spoiler baklucka, sportratt, dimljus, bmw original stereo, rosfritt Ferrita system, Bilstein dämpare mm. | |
|
Hmm.. Motorn.. skall den "totalrenoveras" eller vad?,och vad ska göras med det maskinella i övrigt..Specificera gärna lite mera.. Beror ju också på om lackjobbet görs av en pedant,det mekaniska verkligen blir iordninggjort på alla väsentliga punkter av någon som KAN jobbet osv osv.. Foton+kvitton på vad som är gjort är ju aldrig fel heller,men det lär ju dröja :) Jag kan väl ge en hint om värdet,men inte förrän du beskriver "lite till" om vad som skall göras..Toppskick/nyskick är ju så relativt,så snart sagt alla(jaja) skriver det trots att bilen har en del "smärre brister" :) Mvh Janne. |
|
|
Svårt att säga något om värdet, men jag kan med säkerhet säga att du kommer inte att få tillbaka nedlagda kostnader, det får man ytterst sällan vid en renovering. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jaa, toppen ska bytas och hela motorn och alla mekaniska delar ska gås igenom. Ska gå perfekt i motor, låda och chassie när den är färdig. Bromsar, fjädrar är nya. Alla slangar ska bytas till nya, bla kylarslangar. Bussningar till växellåda samt chassiebussningar ska bytas. Har även köpt ett par 16 tum BBS originalfälgar, och ett dekorstripeset, blått och svart. Ska i princip vara som ny när den är färdig, så nära nyskick som möjligt iaf. Ska lägga en del pengar på lacken så att det blir riktigt bra. Killen som ska fixa alltihop renoverade även min 2800 till det skick denär idag, och jag kan bara säga att jag minst sagt är nöjd med skicket på den bilen. Att få tillbaka pengarna jag kommer lägga ner blir nog omöjligt om man ser till hur E28orna ligger idag, men skulle jag sälja 2800 an idag skulle jag nog få ihop till vad den kostade att renovera iaf. Men vad tror ni man skulle kunna få för en 528an i ett sånt skick om man säljer till entusiast? |
|
|
Ok! Visst är det BBS RS Split du menar när du skriver vilka fälgar du tänker montera? Begagnade antar jag nu,men i ett ypperligt skick då? Jag kan väl tänka mig att du skulle kunna få kring 25'-30'....Eller rättare sagt det är vad jag skulle kunna tänka mig att betala om jag var ute efter en 528:a i ett utsökt skick och som prickar in rätt i ALLT för mig :) Tyvärr så är E28:orna inte så eftertraktade på begagnatmarknaden idag vad jag erfar iaf.. Men visst,entusiaster som kan tänkas betala för fina ex finns ju alltid om man vill vänta :) Beror på hur mycket du kan dokumentera runt i kring renoveringen också,aldrig fel med "diverse bevis" på vad som är gjort i detalj.. Nyskick, det tycker jag innebär att man kontrollerar /demonterar i princip hela bilen,lackar div detaljer under också,underredsbehandlar och fixar till eventuella misstankar om slitage på varenda "pryl",både mekaniskt och chassiemässigt/karossmässigt,vilket inte är speciellt vanligt förekommande och det är väl inte din ambition heller vad jag förstått på din beskrivning nu iaf. Extremt fina orenoverade lågmilare (t.ex) med diverse "bra utrustning" kan dock kosta "en smula mera" än det..Går inte in på en sådan värdering i detta nu hur som helst.. OBS! Detta är vad jag TROR du får för den.. Vad det blir i slutändan får du ju se vad det lider :) Mvh Janne. |
|
|
Jaa, menar de BBS fälgarna, ska köpa dem i helgen för 800kr, ser ut att vara i bra skick. Annars får jag blästra om dem och göra iordning dem. Måste ha på nya däck på dem med. Jaa, kan tänka mig att det ligger någonstans däromkring, men jag har inte tänkt att sälja bilen utan behålla den. Ska bli en del av en blivande samling, är man beroende så är man! Precis som du säger måste man hitta rätt köpare om man vill få ut några pengar för en sådan här bil. Kanske lite dumt att skriva nyskick, nyskick kan du ju aldrig få egentligen på en såhär gammal bil, man kan ju omöjligt byta alla komponenter i bilen mot nytt, skulle vara både onödigt och dyrt. Men tänker få den att se ut utvändigt och invändigt som att den vore ny i allafall. Sen så kommer man ju byta ut slitdelar allt vad det lider. Anledningen till renoveringen är ju inte att göra några pengar på den, utan att återställa en E28 som blir mer o mer ovanlig till bra skick. Vanliga 528or har ju kommit väldigt mycket i skymundan av alla m535or, m5or alpinor med mera. Tycker det är en stilren modell som förtjänar att lyftas fram! |
|
|
He,he...Såg att jag skrivit lite misstolkande ang fälgarna ;) "Begagnade antar jag nu"!?" finns naturligtvis inte att få tag på nya idag...Möjligen i början på nittiotalet :)) Jaja,det begrep väl de flesta iaf :) Lycka till med vagnen kan jag skriva som slutkläm hur som haver.. Har alltid gillat just BMW 528i E28 av någon anledning...Troligen pga att denna vagn var en av BMW's absoluta lyckokast under åttiotalet(+slutet på 70-talet om man räknar E12) :) Mvh Janne. |
|
|
BBS RS fälgar för 800kr? Då kan dom inte vara allt för vacker eller är det någon som inte vet vad de är värd som säljer de! Jag gav 4K för mina, och de finns till salu upp till 6K. Blogg:M3Länk |
|
|
Abbe>>>Låter som du säger nästan "för billigt"..men,men. Jag köpte t.ex. mina BBS RS Split för 1700kr för x-antal år sedan,dessa köptes från en kille som absolut INTE visste var det var han sålde kan jag säga,de passade inte på hans "nya" bil bara...Fynd ansåg jag redan då att detta var :) Mvh Janne. |
|
| Killen jag ska köpa dem av har ingen aning om vad det är för fälgar verkar det som iaf, på de bilder jag fått av honom på fälgarna så ser de ut att vara i bra skick. Inte nyskick såklart men skulle lätt kunna få dem till det med blästring. Ska hämta dem på fredag, är fälgarna i det skick de ser ut att vara så har jag absolut gjort ett fynd, precis som ni säger så är de dyra i kretsar som känner till dem. | |
|
Janne, just så jag menar! :-) Slå till snabbt som ögat om de är fina! Om man lämnar in de på renovering kostar de ca 1500:- per fälg. ( Jag ska göra så med mina fälgar) Det finns ett uppsättning till salu på rejsa.nu för 5000:- just nu! Blogg:M3Länk |
|
| Verkar dock vara enkei nu ser jag, se bild på samtliga bmw modeller o se om du känner igen dem. Blir svårt att bestämma sig om man ska ha äkta BBS eller dessa! | |
|
Uppdatering; Har nu köpt en blå sportskinnsinredning (utan m-märken) i nyskick som ska in i bilen. Har även ändrat mig angående BBS, ska på m5 trx ar nu istället. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tror att värdet delvis dras ned av det höga miltalet,oavsett skick i övrigt! E28:an ligger i en djup svacka i värdering för tillfället, likt E24:orna gjorde för några år sedan! Däremot en M535:a i full mundering och gott skick kan man fortfarande få en del för! Tur att du inte skaffade en uppsättning BBS rs och blästrade dem! Då kan jag lova att du fått dras med pyspunka i fortsättningen! ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
M5 TRX!? Lycka till med att hitta däck till dessa sedan :) Visst,härlig konstruktion i sig,men tänk på att däcken kan förefalla orimligt dyra för flertalet trots allt.. Blå skinninredning däremot är aldrig fel på en E28:a :) Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Precis janne! En uppsättning däck från Bayern (billigare) kostar mer än en uppsättning av de dyraste pirelli 18"! =) Allt för att pryda en uppsättning enkla kryssekerfälgar utan putskant! ;-) Sälj dem till en entusiast med E28M5 istället,så kanske du får råd med en uppsättning med fina BBSrs ! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Länk Där har du en liten hint om vad en verkligt fin E28 vill vara värd :) Tror nu iofs INTE att han får ut dessa pengar för en 528i med automat och "kromskärmkanter", även fast den naturligtvis är en av det finare(som det verkar) E28:orna ute idag.. Mvh Janne. |
|
|
Och inte att förglömma , det ingår TVÅ olika typer av TAKRÄCKEN :) Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ekonomiskt är det totalt meningslöst att lägga pengar på en e28 528i precis som dom flesta nyklasiska bmw modellerna. Strunt i att sattsa på en 528i och leta upp en okej e28 m5 i stället. Då får du iaf tillbaks pengarna den dagen du väljer att sälja av bilen. Pengarna att rusta upp en brukskörd e28 vs inköp av en e28m5 är i princip samma. Jag har själv totalt tröttnat på att slänga ut pengar på äldre bmw (som man aldrig mer får se vid en försäljning av bilen) och sattsar på att köra boxer motorförsedda bilar igen. |
|
|
Pelle>>>Hoppas du inte menar Subaru bara ;) Lillebrorsan har en boxerförsedd vagn som jag definitivt håller som en klassiker och värd att "hålla fräsch"och slänga pengar på >>Porsche 911 Targa-88. Gammal med t.ex uråldrig instrumentpanel som ett exempel :),men ändå en speciell körkänsla i den bilen+att den verkar faktiskt ha ökat något i värde från det att han köpte den för några år sedan(iofs inget ovanligt på fräscha Porsche 911).. Mvh Janne. |
|
|
Angående trxen så har jag en uppsättning trx däck liggande, splitter nya. självklart är det lite galet att renovera en 528 e28, men det har även att göra med andra saker, gillar verkligen bilen och tycker 528 modellen behöver lite upprättelse. Är helt kär i utrustnings/färgkombinationen och jag renoverar inte för att kunna tjäna några som helst pengar på bilen, kommer ta väldigt lång tid innan man får igen renoveringskostnaden rent värdemässigt. Angående M5, så är det lite out of reach , för det första lär jag aldrig få tag i en och för det andra är det helt andra priser på en sådan bil. Jag räknar med att totalt lägga ca 50 000 på 528an och en någorlunda vettig m5a får du säkert ge minst 100000 för. Sparar hellre o lägger en M635 och eller M535 till samlingen framöver! Summa summarum, renovera denna bil gör jag för att jag gillar bilen helt enkelt! Kompletterar med M-modeller senare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.