AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.169

BMW:s leveranssäkerhet?

Sida 1 av 2
ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej,

Jag har en beställning inne på en 335 cab och fått besked om tillverkning v. 23 och leverans v. 26. Eftersom det är en cab är man av naturliga skäl något angelägen om att få bilen inför säsongen. V.26 är i det senaste laget och leveransförseningar får inte finnas på kartan. Jag menar, att få en cab i september för att sedan putta in den i garaget för vinteride, med tillhörande värdeminskning, känns inte särskilt smart. Nu till min fråga till Er som har erfarenhet från BMW:s leveranssäkerhet: Håller BMW leveranstiderna? Om inte, har bilfirman/BMW kompenserat förseningarna? Ange även vilka bilfirmor som agerar moget resp. omoget i kompensationsfrågan.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
min var lovad v9/10 och jag kunde hämta ut den tors v9...
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jala: Jag sitter i samma sits som dig. Jag väntar på en Z4a går i produktion v18 leverans v27. Dock kommer min från usa därför anger dom den långa leveranstiden.

Är oxå nojig om att få min bil för sen, och förutom det har återförsäljaren begärt en handpening som de ej nämde i början av affären.
alain
BMW_patricia
1)om du har skrivit på kontrakt,
2)att båda partner godkänner kontaktet vid namntekning
3)att försäljare har fyll makt till försälning av bilen
4)och det inte finns någonting skriven på kontraktet att du måste betala en handpenning i förskot
Då, gör inte det. han har inget rätigheter att kräva efterskott.
jag kan har fel, jag är inte jurist, men det finns en kontrak och i min mening, det är den som gäller.
vänta på några inlägg så är jag inte ensam att ge dig råd
du kan alltid ringa konsumentverket
Lycka till!
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Handpeningen är väldigt lite, 10.000:- med tanke på vad bilen kostar.

Tror dom ändrade sig pga av rädsla att jag skulle gå till nån annan och beställa bilen för snabbare leverans.
alain
hej
av vilken anlegning vill försäljare har 10.000:-, om försälning gick genom banken och banken har godkänn hella summa som är nämd på kontraktet då får firma hella beloppet, eller har försäljare glömt att räckna sin bonus?
kan försäljare motivera dessa 10.000:? eller vet du varför?
går inte på en blåsning ty du skulle inte vara den första, det änder jämt och ständig
((Alain))

Länk
ja
83
jala
335i (E93) -07
BMW_patricia: I mitt fall så har jag inte behövt betala handpenning och kommer att betala bilen kontant, d.v.s utan inblandning av bank. Jag har också varit tydlig med att köpet förutsätter leverans på denna sidan av semestern och att jag kommer avbeställa köpet alt. en bra deal om det blir förseningar. Kommer att få ett definitivt leveransbesked under april. Jag är därför nyfiken på om någon har fått kompensation för förseningar?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

min E91:a var leveransplanerad till v46 i höstas och på måndag v46 stod den hos handlaren.

bmw_patricia: Hade vi inte uppe det här med handpenning i en annan tråd....? Varför i h-e ska dom ha handpenning på ett nybilsköp? Vad är det för handlare?

/ElakaKatten

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
alain: han sa att "de vill ha det, jag har aldrig sålt en z4 förut" men som han sa först på telefon som jag sjävl tror är det pga av rädsla att jag går och beställer en bakom deras rygg nån annanstans.. men åt andra sidan så måste jag väl betala 7 % av summan som det står i kontraktet om jag inte vill ha bilen?

ElakaKatten: Stämmer.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jala: skillnaden jag tror i ditt och mitt fall är väl att 3-serien cab nyligen börjat tillverkas, där kan det bli förseningar i leverans men inte i mitt fall.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
ALain: bilen skall ej köpas på avbetalning.
alain
ok nu är jag med.
((Alain))

Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om vi återgår till ursprungsfrågan:
Jag bestællde min E61:a i børjan av januari och har ænnu inte fått produktionsvecka... men så bestællde jag med den nya sportautomatlådan som inte skall tillverkas førræn i juni.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
alain
Narvselius
efter som du beställde bilen med en sportlåda, jag tror inte att du få bilen klar oss säljaren före julli månad eller augusti.

BMW_patricia
många gånger när man beställer en ny bil, de frågar en viss procent i deposition. undrar om farför har han inte nämd detta vid skrivelse på kontraktet. hoppas att det 10.000:- (om du betalar nu) blir avdragen från total summa när det är dax att betala resterande summan.
((Alain))

Länk
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
jag fick min två veckor för tidigt! men xdrive-bilar har från början en längre leveranstid, 17-18 veckor om jag inte minns fel, mot normalt 12 för bakhjulsdrivna modeller.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
alain: självklart skall det dras av summan, annars är det ju ingen handpenning :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
alain: Nä, jag vet. Även om jag skulle ha tur och komma med i säg tredje prodveckan efter release av sportauto så tar det ju 4 veckor tills bilen är hos handlaren. Så jag är medveten om att bilen kommer i bästa fall i slutet av juli men kan lika väl komma i början av augusti. Så det blir en sen bilsemester... eller ingen alls!

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Vad är det för speciellt med denna sport automaten?
alain
Narvselius
din sportautomatlådan, är det inte automat med septronic funktion som kan användas som manuel och snabare växling?
((Alain))

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Alain,

Nej, denna sportautomat är mer åt SMG-hållet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sportautomaten går tidigare in i lock-up och slirar mindre på momentomvandlaren. Finns redan i tex 335.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.