|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 325 e36 -93 som en kolv gick sönder på, men så hade jag en annan motor från en 325 -91 som jag satte i men behöll min gamla topp och oljetråg för dom var trasiga. men nu har jag satt dit allt utom kylaren så tänkte jag prov starta den bara för att se om den startade. men när man vrider på nyckeln så går den en stund på startmotorn sen slår den liksom ifrån och bromsar sig själv. jag har kollat så att den får bensin och det är gnista. men har fått tips om att det kan vara knacksensorerna om det är dålig kontakt mellan dom och blocket. Nån som vet vad felet kan vara ? =) /Mvh Mattias | |
| Har du satt på en topp från en vanosmotor till en motor som inte har vanos? | |
|
jadu, jag vet inte om det är en vanos motor. kan man få reda på det på nått vis? och spelar det nån roll? |
|
|
Kolla på modellguiden för e36:orna här på AP så kan du se vad det är.. |
|
|
Motor från 91 är utan vanos. Motor från 93 är med vanos. Vanos kom på 5 serien 1992 och 1993 på 3 serien. Kanske det som spökar? |
|
|
Men motor blocken ser ju exakt likadana ut. är det inte bara i toppen som vanos sakerna sitter i då? |
|
| Det verkar bara vara i toppen det sitter. Sök lite i forumet så hittar du mer info om vanos t.ex Länk | |
|
Nu har jag hittat felet :) det var hjulet som sitter fram på motorn på vevaxeln som inte var exakt lika som mitt gamla. men nu funkar den prima :) |
|
|
Det sitter andra ventiler, stakar och kolvar i Vanosmotorerna. + lite andra småändringar på TU modellen. Själva vanosmekanismen sitter på kamdrivningen, en Vanosmotor känns igen på "bulan" framtill på toppen där insugskammen sitter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.