|
|
|
|---|---|
|
(E36 -96, 316, Automat) När jag vrider nyckeln hör jag startmotorn gå på högt varv. Den hugger inte tag i startkransen och drar runt motorn. Vilken del är trasig? (Före den blev så här har det varit någon tiondels sekund från det jag vrider på nyckeln till det att startmotorn går igång. Sista gången den startade var tidsglappet ca 0,5-1 sekund. I övrigt är allt normalt.) | |
|
Låter som solenoiden, manicken som för startmotorns drev fram till svänghjulet. Den kan vara trasig, kärva eller bara vara dåligt jordad. |
|
| Startmotorn ska ju "gå" ut mot startkransen för att driva igång motorn, men som du beskriver det så låter det som detta inte funkar. Så antar det är att byta startmotorn som gäller! Är antagligen det lättaste sättet att lösa det på. Men ser att en ny kostar iaf 1800kr på mekonomen. | |
|
Ok, är det möjligt att köpa och byta endast cellunoiden? |
|
| Startdrevet eller planetväxeln. Plocka i sär och kolla. | |
| En solonoid är ju ett kraftigt relä där man änvänder rörelsen från magneten till att skjuta fram drevet och sluta reläkontakterna. Eftersom startmotorn snurrar så har ju spolen dragit och uppenbarligen slutit reläkontakterna därför är det troligt att även startdrevet skjutits in i startkransen också, om inte gaffeln som överför rörelsen mot förmodan är trasig. Därför är det högst troligt att solonoiden fungerar som den ska. Jag tror att spärren i startdrevet är trasig eller möjligen planethjulen i utväxlingen. | |
| Du,min polare har en startmotor till salu, från en 318i - 93, vet ej om den passar din,(kolla upp det), är du intresserad? 600:- | |
|
VonRon, det låter vettigt det du säger. Mitt problem borde väl således lösas om jag byter hela startmotorenheten? Alltså, alla andra felkällor borde man väl kunna utesluta, så som elfel eller annat? Tomas_e36, tack för erbjudandet! Jag måste dock stoppa i en helt ny för att alla familjemedlemmar ska känna sig trygga med funktionen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.