AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.029

Demontera bromstrumman bak 318i 92

an
4
andersahlqvist
318i -92 E36
Hej!

Jag vill börja med att tacka för alla tips och trix jag har läst och fått användning av på denna hemsida!

Nu har jag stött på ett problem som vägrar att ge vika för mig.
Det började med att jag fick ombesiktning på längsgående bromsrör till bakbromsarna. Det fixade jag lätt, men sedan när jag skulle lufta bromsarna bak så var luftnippeln helt sönderrostad. Den sitter hår som f*n å jag kan inte få lös den med polygrip eller andra verktyg. De sitter där de sitter.

Nu skulle jag vilja få bort trumman och byta ut luftnipplarna samt bromsledningen till trumman. Problemet är att jag inte får bort "bromskölden" tror jag det heter. Det sitter en stor skruv på en axel som också har rostat fast. Jag får inte bort den. Är det någon som har förslag på vad man skall göra. Jag har slagit, hackat och sprutat rostlösning för att försöka få den att lossna, men ack! Det är lika på båda sidorna bak.

I övrigt, är det svårt att demontera bromstrummorna och göra dem lite finare. De fungerar hur bra som helst som broms, men det går som sagt inte att lufta dem. Snälla hjälp om det är någon som har ett bra förslag.

En lite fråga till: På "bromskölden" sitter det en en liten skruv, insex nån ting. Dessa skruvfästen har rostat också och är runddragen. Vad är dessa till?

Tack för all eventuell hjälp!

MVH

Anders, 318i -92-
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Lite värme och en hel del stryk är aldrig fel, annars får du borra bort skölden.

/Simon
an
4
andersahlqvist
318i -92 E36
OK, hur mkt värme då och hur länge, jag läste tidigare ngt om att man kan smälta några lager?!
Sedan funderade jag på om jag borrar bort skölden så sitter väl fortfarande bulten kvar?
Lastbilsmutterdragare, är det något för fastrostade bultar tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.