AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
398

Småglapp

Ma
7
Matte L
518i -91
Styrningen på min 518i -91 är lite glapp, ca 5mm åt båda hållen, samt att det är lite kämpigt att hålla den rak o fin på vägen. Vad kan det bero på?

Mvh. Matte
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På mina E28 kan man iaf justera ett visst glapp med muttern som är mot torpedväggen utefter rattstången inne i kupen.Man kan antagligen göra en justering på styrväxeln också men det bör man låta en verkstad titta på.Risk finns annars att man justerar för mycket och då slits den onödigt mycket.Det kan också vara andra glapp i styrningen som ger dina symptom.Tex. glapp i styrlederna...Ev kan felet även vara i bakvagnen.Dvs bussningar som är lite slitna där.
Lite tips iaf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bussningarna i bakvagnen var naturligtvis en möjlig felkälla på dina problem med kurshållningen(rak o fin på vägen) :)

Mvh Janne.
Ma
7
Matte L
518i -91
Ok. Då ska jag undersöka det, men nu när jag har kört bilen lite mer, så känns det inte lika illa som det gjorde ifrån början. Kan ju ha varit något i däcken kanske, den hade ju stått en stund.

Mvh. Matte
Thommy
Kolla bussningen till hjälpstyrarmen!

Tk
Kolla styrsnäckan, hade samma fel på min 318, Och ibland var glappet nästan inget alls , och nästa dag hur mycket som helst! Knackar det när du "rattar" ??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.