|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag sökte lite på mobile.de efter en diesel och då fann jag flera bilar med ny motor som var endast körd kring 10.000 mil: [url=Länk 530d Autom. Navi Prof+TV Leder Neuer Motor 0 Km[/url] [url=Länk 530d Leder Navi Xenon Neuer BMW Motor 0KM[/url] [url=Länk 530d neuer motor mit 396 KM!![/url] [url=Länk 530D*NAVI*LEDER*MOTOR & TURBO NEU - 0KM!![/url] fanns många fler... Någon som hört eller läst något om dessa motorer? Undra vad man ska köpa för diesel om man byter, kanske råkar ut för motorhaveri om man byter till en nyare modell av BMW 530D :rolleyes: Mvh Ubbe | |
|
Det har tyvärr förekommit turbohavarier hos 530d motorn, vilket ofta resulterar i en ny motor. Jag vill inte påstå att det är många havarier med tanke på hur många bilar som är i drift, men det är inte första gången jag läser om det. Viktigt är att köra varmt motorn först och låta den gå på tomgång efter en hårdare åktur :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag har varit med och sett ett haveri på en 04 men då hade den gått 260.000km. Att de havererar säger väl mer om hur folk kör sitt fordon och servar det antar jag? Alltså för långa serviceintervaller för oljan och ingen tomgång 30 sekunder före och efter start/ stopp som är essentiellt för turboaggregatens livslängd. Några tankar mest. Vh Asken |
|
|
Jag fick ny motor vid 7000 mil. Ett luftspjäll i insugningsröret släppte och for vidare in i motorn. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
citat: Jag har varit med och sett ett haveri på en 04 men då hade den gått 260.000km helt djäkla sjukt dåligt, den är ju inte ens inkörd stämmer det är dom nya rent ut sagt skitdåliga snackar vi 60000-70000mil så då kanske den ska börja falera lite men inte 26000mil Länk |
|
|
Den dagen jag måste vänta 30 sekunder att stänga av bilen innan jag kliver ur, kommer jag att köra den direkt i en betong väg. Har bilen köpt mig eller har jag köpt bilen? Nej för f*n det berhöver man inte göra, min 530d har gått 26000 mil med orginal turbo och en blyfot, både min och förra ägarens. Och jag har inte ens bälte på de sissta 500 m bara för att komma ut ur bilen så fort som möjligt. Oljebyte oljebyte och oljebyte det är det som är viktigast. |
|
|
Att köra bilen på tomgång efter en hårdkörning är egentligen som jag förstått det något som lever kvar från tidigt 80-tal då turbobilarna hade oljekylda turboaggregat. Dilemmat där var väl att oljan kunde koksa i lagerdelen och således på sikt förstöra aggregatet. Dagens vätskekylda når inte i närheten av de temperaturerna som dåtidens gjorde och har således inte samma problem. Sen säger sunt förnuft att om man belastat bilen hårt så kör man den lugnare några minuter innan man anländer. Detta gäller precis likamycket en sugmotorbil som en överladdad sådan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Vätskekylda? | |
Njuren |
Smörjer inte en dieselmotor sig bättre än en bensinare? |
|
jepp, tack vare bränslet som innehåller mer svavel det är bara en del av förklaringarna varför dieseln håller längre (men inte med den svenska miljödieseln dock,hehe) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.