AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.552

Bildsamlare eller inget eget liv?

Sida 2 av 3
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mail är helt ok tycker jag,men bilder via digitalkamera och mail blir oftast lite missvisande då skicket oftast förskönas på detta sätt.
Ett mail är väl en bra första kontakt via köpare och säljare,men att ordväxla på detta sätt blir oftast utdraget och ebbar i sinom tid ut i sanden.
Telefonkontakt efter ett kontakttagande via mail, är nästan ett måste för ett visat intresse från bägge parter, tycker jag!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag föredrar själv mail före telefon som initial kontaktmedia och brukar ofta avsluta mina annonser med frasen "Mailkontakt uppmuntras".

Jag upplever att detta fungerar mycket bra för mig av flera anledningar:

1. Det är mycket smidigt då jag i lugn och ro kan sätta mig ner och skriva utförliga svar när det passar mitt schema.

2. Jag får en chans till att snabbt och smidigt sortera bort alla oseriösa bytesförslag och bud på bilen/varan.

3. Jag kan komplettera mina svar med bilder.Då fraser som "bra skick" eller "lite smårost" kan tolkas på olika sätt av olika individer.

4. (En mycket viktig punkt för mig), jag får möjlighet att sortera ut de samarbetsvilligaste spekulanterna som då får komma och titta på bilen/varan. Vilket gör att jag sparar tid.

En spekulant som respekterar mitt önskemål om initial mailkontakt och som ställer vettiga frågor (t.ex. inte börjar mailet med att fråga om sista/lägsta pris) och sedan ringer upp på min uppmaning har redan visat prov på seriositet och god sammarbetsförmåga. Jag ger alltid dessa spekulanter mer spelrum/förtur när det gäller att komma och titta på bilen/varan eftersom jag hellre gör affärer med dem. Det betyder dock inte att en som bara ringer och verkar seriös inte får komma och titta, utan jag menar bara att om spekulanter visar sig lite extra samarbetsvillig, kan även jag vara det tillbaka.

Som köpare följer jag i första hand säljarens rekommendationer. Om inget anges så börjar jag oftast med att maila.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har svårt att se varför det skulle vara oseriöst att ta kontakt via e-mail. Det finns väl oseriösa som använder telefon likaväl som e-mail. När jag sålt bilar har jag aldrig haft problem med de som kontaktat via e-mail. Däremot har jag blivit uppringd av oseriösa köpare. Ett exempel var en kille som mest verkade vara intresserad av att berätta att han hade en Porsche och att den var snabbare än den 328i E36 som jag hade satt ut annons på. Föga förvånande kom han aldrig och tittade på bilen. Ett värre exempel var en bedragare som försökte lura av mig bilen och därtill uppträdde med falska id-handlingar och andra papper. Ingen av dem skickade något mail.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Däremot ringer jag aldrig på bilar med övertäckt nummerskylt. jag tar nästan aldrig kontakt med säljare utan och ha kollat upp bilen via vägvärket och kollat så mil, eventuellt kreditköp, skatt och brukande av själva bilen är ok. Säljare som envisas med att täcka över regskylten missar min kontakt i alla fall.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns många sätt att sälja sin vara på.

Den med ett sinne för goda egna affärer och vill göra ett bra köp läser helt tydligt tråden och ser spektrumet av potentiella köpare.

Många spenderar mycket tid i telefon, andra framför datorn och en del plockar svamp i skogen istället för leta fynd på Powerbörsen:)

Undras hur diskussionerna ser ut på mushroompower.se?:)

Mvh
Asken
Ok ser att det finns en hel del olika meningar om detta.

Jag förstår inte varför man kan bli irriterad på mailsvar då man annonserar på INTERNET.
Visst jag har fått min beskärda del av oseriösa mailsvar. Vad skall man göra, någon är ju köpare trots allt.
Brukar snällt skriva de de vill ha reda på och sedan uppmana dem att ringa om de vill ha mer info.

Själv händer det att jag också mailar, oftast sitter jag på kvällarna och surfar. Hittar man något då så är det ju smidigare att dra iväg ett mail än att ringa mitt i natten.
Tror säljaren uppskattar det också.

-Phil
>BMW-Båstad
Jag har själv sålt bilar med borttagen reg på bilden (och med oreggat kontantkort), hoppas du förstår varför folk gör så. Detta har varit uppe tidigare. Inte bara oseriösa banditer som har den vanan.
Klart har man inte råkat ut för det ännu så kanske det känns lite konstigt.

-Phil
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Philip S nej det förstår jag inte!? Förklara!

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man kanske är rädd att få påhälsning av någon skum person, som inte vill förhandla om bilen utan bara plocka med sig den, eller dess fälgar eller något annat.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Undra hur bildsamlarna agerar på krogen?
Går dom runt och samlar telefonnummer och skickar sen massa SMS dagen efter?
Eller är det internetdajting och bildsamling som gäller?
Får dom nånsin till det?
Jag svarar inte på mail där det inte finns någon fråga utan bara "skicka fler bilder".
Inte seriöst och bara slöseri med tid.
Mail med relevanta frågor och med en förfrågan om specifika bilder svarar jag alltid på.
För de av er som inte vet vad en torsionsstav är.
Det är en ung 50 cm stålstång med splines i båda ändarna och fungerar som fjäder på gamla 911or.
Diameter beroende på om den sitter fram eller bak.
Mina var från en gammal turbo och med diameter 22 resp 30 mm.
I annonsen framgick klart och tydligt dimension samt artikelnummer och en bild.
Jajamensan, bildsamlarna ville ha fler bilder.
Jag fick ett mail av en person med liten hårddisk men stort behov av torsionsstavar, han köpte, utan att fråga efter fler bilder.
Tack Nockenwelle, tror BMW-Båstad innerst inne vet vad jag menar men vill retas lite.

Blocket är som en stor reservdels, bil och fälgkatalog för de mindre ärliga.

Tycker de som ställer frågor via SMS är roliga. Måste ha abonemang med massa gratis SMS eller ngt.

-Phil
Håller helt med Mugge som har fått med de viktigaste fördelarna med initial mailkontakt.

När jag har annonser ute är det ofta många oseriösa svar som som tar upp min tid både via telefon och mail (sista pris och liknande). I dessa fall är det förstås mycket bättre med mail då man helt enkelt kan slänga mailen istället för att bli stört med tråkiga telefonsamtal.

Angående kompletterande bilder/information så tycker jag att en bra annons duger som den är. Med en bra annons menar jag utförlig text om varan specifikationer samt en eller flera bilder. Om köparen trots detta vill ha fler bilder kan jag förstå irritationen. I annat fall måste man ju fråga om bilder för att få reda på hur varan ser ut, skick osv. Det är ju väldigt sällan säljaren och varan finns i närområdet.

Anledningen till att potentiella köpare som vill få bilder skickade till sig ofta inte köper varan tror jag beror på att varan ofta visar sig vara i sämre skick än väntat eller helt fel modell. Jag mailade t.ex. och frågade om bilder på kåpor till E34 M5-fälgar som skulle vara i bra skick (inga bilder i annonsen). Jag förutsatte felaktigt att det var frågan om system 2 fälgar. Bilderna jag fick visade system 1 kåpor som heller inte var i särskilt bra skick. Med ordentliga annonser även på småprylar skulle det bli mycket enklare att hitta det man söker och annonsörerna skulle slippa en massa mail och telefonsamtal i onödan.

Mvh Johan
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Precis som någon tidigare i tråden sa: När man säljer svarar man på allt; Mail, telefon, m.m. Som köpare vill man gärna ha ett antal bilder för att bedöma objektets skick. Har allt för många gånger köpt saker som inte riktigt levt upp till säljarens beskrivning. Har svårt att förstå varför det skulle vara jobbigt/konstigt/oseriöst att be om fler bilder på objektet. Då är det mest troligt att du som annonsskrivare har misslyckats. Kanske mer är en generationsfråga? Säljare från "Annonsbörsen-tiden" verkar uteslutande använda telefon.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag blir ganska less när folk annonserar på INTERNET men inte accepterar mailsvar. Internet och mail hör liksom ihop på nåt sätt...
vill man inte ha mail finns det andra alternativ, som text-TV eller Gula tidningen.
Jag är på jakt efter en BMW 740/750 och mailkontakt är ett utomordentligt bra sett för mig att hålla koll på alla olika säljare.
Via telefon så glömmer man lätt bort och blandar ihop olika bilar med varandra, medan man via mail har komplett utrustningslistor osv sparat.
perfekt! sen kompletterar man ju självklart intressanta objekt med telfonkontakt och provkörning
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Viss skillnad mellan:

1.Email med en rad där det bara står "skicka fler bilder", gärna felstavat
2.Seriösa förfrågningar med önskemål om fler bilder.
För er som anser att vi som föredrar mejl i det initiala skedena är mindre seriösa kan jag meddela att jag köpt mina två senaste bilar med i princip BARA mejlkontakt. Visst "knöt vi ihop påsen" i slutet genom att pratas vid via telefon, men iövrigt var det bara mejl.

Den ena köptes privat och den andra hos handlare och jag är glad att båda säljarna ansåg att mina "mejlpengar" var lika mycket värda som andras och att jag fick möjlighet att komma med frågor och funderingar på vilka tider och dagar som helst istället för att vara låst till kontorstid eller folks "normala" tider (de flesta uppskattar inte ett telefonsamtal efter kl 21).

Den ena bilen hade för övrigt övertäckt nummerskylt på annonsbilderna... :)
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Samma här. Två köpta bilar genom mail. Det "Andersk" beskriver i punkt 1 är nog mer en attitydsfråga än något annat. Har svårt att tro att attityden är just kännetäcknande för "mailare". Stött på en hel del oseriösa "sista priset-kompisar" på telefon, medan övervägande del av mail är seriösa. men självklart talas man vid på telefon innan möte.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Näää, tacka vet jag flygblad och megafon!! ;-)

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nä..tacka vet jag Morse, alternativt semaforering:-)
Då vet man att köparen är seriös om han först går en kurs.

Däremot ställer jag mej frågande till "gärna felstavat" det är ju bara att läsa forumen här..då fick man aldrig något sålt(köpt)

///Göran

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.