|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Förstår inte. Jag har några annonser ute. Torsionsstavar till en 911, det är järnstänger med splines. Avgassystem till en 540, oanvänt. Några kränghämmare till 540/911a. Blir fascinerad över att 80% av mailsvaren innehåller samma sak: "Har du fler bilder?" Gemensamt för bildfetischisterna är att en "sån" aldrig köper och aldrig svarar på mitt mail med fler bilder. Har dom inga liv? Eller har dom för stora hårddiskar? Förstår inte. | |
| när jag annonserar nåt så brukar jag inte ens svara på mail, brukar se dessa som oseriösa "Oftast" är man intresserad ut av nåt så brukar man kunna ta sig tiden att ringa, är min åsikt | |
|
Maxad; Det är många som missar affärer genom att ha förutfattade meningar om mailsvar, jag brukar många gånger maila (enklare, går alltid fram) om säljaren då inte hör av sig uppfattar jag det som att han vill behålla grejerna och varför ska jag då kräva att få köpa? Det är ingen bra början = lika bra att göra affärer med seriösa människor. Ursprungsfrågan; Skicka 50 bilder på objektet (om du har det) en person mailade och frågade vad som var standardutrustningen på min fars Audi A4 som jag sålde, svaret jag skickade innehöll allt som stod i originalbroschyren inklusive mugghållare bak, lampor i bagaget etc. Svaret från köparen (som inte köpte) var; så mycket?! Hur kul som helst=) Stephan |
|
|
Maxad: Inte så smart tycker jag. Det tar ju inte speciellt lång tid att svara på mail eller hur? Jag inleder för det mesta med mail, enda gångerna jag inleder med att ringa om det är ett sjukt bra pris så att jag vill hämta grejerna innan nån annan hinner köpa :P Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Ska man köpa något så vill man ju gärna se produkten i flera bilder så man kan tillsammans med bilderna och infon se om produkten uppfyller det man är ute efter. Lite svårt att se prylarna genom telefonen om man vill se fler bilder. Ska jag köpa något så vill jag gärna ha bilder som verkligen visar upp hela produkten iallafall om man inte har möjlighet att komma och kolla på grejerna. 99% av alla affärer jag har gjort när jag har sålt/köp via internet har jag gjort via mail kontakt och det har aldrig varit några problem. |
|
|
Andersk: förstår precis vad du menar. Vill man ha något kan man maila ett nummer och be att bli uppringd. hålla på och ta bilder på småskit är ju bortkastad tid. Däremot en bil det ska dokumentaras, enklast är att låta en bilhandlare sälja den, de är experter:) Däremot kan du noga förklara delen, dess artikelnummer och eventuellt nypris. Det är en text som förmedlar det man vill sälja. vill man bli av med det så sätt 25% av nypris så försvinner det nog. Mvh Asken |
|
|
ser att vi har delade åsikter om det hela Stephan; varför ska jag som säljare anses vara oseriöst om jag inte svarar på mail ? det kan jo lika gärna vara tvärtom att säljaren anser köparen inte seriöst just pga av mail växlandet. Lika många kunder som man tappar när man inte svarar på mail, lika många köp förlorar man pga av mailet Thorsa; du säger att det tar inte speciellt lång tid att svara på mail det tar jo ännu kortare tid att ringa! |
|
|
De personer som jag inte förstår är de som mailar en kort fråga och sedan sitt telefonnummer trots att mitt nummer står i annonsen. Oftast svarar jag vänligt på frågan men avslutar på samma sätt, med mitt nummer i slutet. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Som säljare besvarar jag både mail, brev och telefonsamtal, både hem och mobil. Som köpare mailar jag om jag är tveksam och ringer om jag är verkligen intresserad! >Herr Gaspedal, bra! =) ///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O |
|
|
Det är väl bara att acceptera att vissa föredrar att maila och andra att ringa. Som säljare så begränsar man ju kundkretsen och sin möjligheter att sälja till bästa pris om man skippar det ena kommunikationssättet. Personligen så föredrar jag mail inledningsvis i annonskontakter. När jag förra året letade andrabil och mailade på en annons och ställde en 4-5 frågor så fick jag som svar "Är du seriös så ringer du.". Hade sedan en kortare mailkonversation med denna kille där vi diskuterade just seiositeten med mail vs telefon. Jag var seriöst intresserad av bilen men den attityd säljare visade upp gjorde att jag letade vidare. Han påstod i sitt andra mail att bilen var såld men någon veckan senare så fick jag ett mail där han bad om ursäkt och om jag var intresserad så var bilen fortfarande till salu. Gissar att en av hans "telefonkunder" trots allt inte var så seriös... ___ //Ulf |
|
|
maxad: ja förstår inte riktigt dina argument...så du menar om du sätter ut en annons, som ja då helst svara med mail på. och om du då svarar på mitt mail, ska ja då anse att du är oseriös? ja förstår inte riktigt hur du menar. jag inleder alltid med mail...och är ja fortsatt intresserad så ringer jag vid behov..men de flesta affärer gör jag uteslutande genom mailkontakt. mvh |
|
|
Basil Fawlty är ju rolig, när han, som säljare, dikterar villkoren för hur hans kunder skall uppföra sig. Vi skrattar ju bl.a. åt hur tokig han är, som inte förstått att det är köparen, som avgör hur säljaren bör uppträda och inte tvärtom. Därmed vill jag påstå att om man vill sälja något, får man vara lite ödmjuk för de potentiella kundernas önskemål. Det är ju alltid ett fritt val. Långnäsan sitter nog oftare på en petig säljare, än på en dito köpare. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
gorth: håller med dej fullständigt. mvh |
|
| haack; nej, jag anser köparen som mailar och frågar som oseriös. Jag ser personligen mail som fönster köpa, är man intresserad så ringer man, vill man ha info så mailar man. Allting går att sälja och det finns köpare till allt, om jag ser en bil som jag verkligen vill ha så ringer jag och frågar några korta frågor och bokar upp en tid för visning direkt. Så gör jag vilket fall och alla de som har mailat köparen under tiden går jo miste om bilen om jag köper den för jag tror inte säljarna sitter bakom datorer hela dagarna och väntar på intresse anmälningar från kunder. | |
|
Det finns alltid fler saker att köpa, men kanske bara en att sälja. Som jag skriver Maxad: "Det är ett fritt val". Du får tycka vad du vill och behandla ev. köpare, som du tycker, men du kan gå miste om en kund om du håller fast vid din modell. Kunden går inte miste om en säljare. Det finns alltid fler. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Min erfarenhet är att bildsamlarna inte köper något. Dom vill bara ha fler bilder. Brorsan hittade toppenfälgar på blocket. Killen som hade dom hade fått 20 mail från bildsamlare. Brorsan ringde och hämtade dom samma dag. Visst, det förekommer att seriösa köpare frågar efter bilder, men då är det i kombination med relevanta frågor. Det här mailet fick jag nyss: "hejsan kan du skia flera bildar på slutdämpare tack." Naturligtvis fick jag inget svar. |
|
|
Nu är mitt avgassystem sålt. Han som köpte frågade inte efter fler bilder. Han agerade. Och fick ett avgassystem till väldigt bra pris. |
|
| gorth, jag tror ni har missuppfattat mig nu, jag är INTE otrevlig mot folk som är intresserade ut av mina utannonserade prylar, jag ser bara de som mailar mig som oseriöst, ringer de så är jag mer än trevlig men det är itne så att jag svär åt de som mailar utan NEJ ,jag låter bli att svara dessa. Angående att jag missar dessa köpare , varför inte se på det hela tvärtom, de missar jo lika mycket ett köp ? är jo itne säkert att de ska lyckas hitta en likadan bil med samma färg samma skick samma utr osv, så jag ser det mer som att de går miste om en sak inte jag, en säljare kan alltid få iväg det som är till salu oavsett vad, rätt pris så är den borta inom en vecka, en köpare måste leta tills den hittar nåt som faller i smaken och passar ens önskemål. Men som sagt FRITT LAND så alla har sina egna uppfattningar. ingen har varken rätt eller fel det är endast Åsikter ...: PEACE =) | |
|
Lite handlar det väl om hur datorvan man är också. Jag använder ALLTID mail och uppmuntrar även ev. köpare av mina saker att kontakta mig via mail. På det sättet blir jag inte störd under dagtid när jag jobbar, jag kan svara personen i fråga när jag har tid. Dessutom går det oftast fortare för mig att svara på ett mail då jag sitter framför datorn större delen av dagen. Jag är en av dem som ofta ber om fler bilder, i alla fall då jag tittar på bilar. Ofta är bilderna dåligt tagna eller det saknas viss information, typ foton från insidan. Just när det gäller bilhandel kan man sålla ganska enkelt bland annonser mha bra tagna bilder. Men, men. Folk fungerar olika, definitivt. Så, jag vill gå till rak motsats till Maxad och säga: Folk som kontaktar mig via mail och använder ett vårdat språk anser jag vara mer seriösa än de flesta som ringer mig (varav 90% inte ens presenterar sig by name)... |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Jag tar alltid mailkontakt när jag är intresserad av att köpa någonting. Dessutom så skickar jag alltid ett mail med frågor om kompleterande uppgifter. är man seriös säljare så svarar man på frågorna för då har man någonting skriftligt att lägga fram om det skulle bli en senare tvist av något slag. Ex när jag köpte min 735:a så mailade jag och frågande om det fanns en Cd spelare eftersom detta inte stod i annonsen. Svaret var ja en 6-växlad sådan, denna satt mycket riktigt i bilen när jag kom och tittade på den. När jag sen en vecka senare köpte bilen så "glömde" jag kolla i baggaget om CD-växlaren satt på plats. jag bara förutsatte det. Några dagar senare upptäckte jag att CD-Växlaren saknades och jag ringde till säljaren och han påstog att han alldrig hade sagt att den fans. men mailet sa någonting helt annat såd et var bara för säljaren att bekosta en ny. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Min förra bil sålda jag till en kille som mailade mig 2 gånger först. Han ville precis som BMW_Båstad ha kompleterande information. Han ringde, kom hit, körde bilen i 5 min och sen var saken klar. Tänk om allla affärer var så smidiga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.