AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.342

Min 750 stendog, vad kan va fel? vad ska jag göra?

Var påväg upp på motorvägspåfarten. Plötsligt dör bara motorn. Rullar in på vägrenen och slår på varningsblinkers.

Vrider jag på nyckeln så går startmotorn men det händer ingenting när man trycker på gasen. Motorn hostar igång lite halvt i 2 sekunder. Låter som at tden går på ca 300 varv typ.

Min tanke var, bränslepump, bränslefilter, stopp i ledningar?

Jag testade några gånger, samma symptom, hostar igång aslite sen dör den.

Grannen kom med bogserlina och efter lite strul med ihoptejpad lina så lyckades vi komma hem.

Väl hemme gick bilen inte att starta överhuvudtaget. Kanske drog jag slut på batteriet?

Nu har jag satt batteriet på laddning. Men det lär väl inte vara det enda problemet. Jag är kass på att meka bilar, tacksam för all tips och råd...

Bilen har gått perfekt innan, jag tankade den just innan den dog...
alain
hej tagge
mina tänkar är efter som den inte starta alls, det verkar som att du har en E38 och du har problem med bensin som inte kommer inn i system.
jag har haft samma problem efter 1 vecka att jag hade köpt min E38 och hade tankad bensin precis innan
tyver, för min del, det var bensinpump och efter som E38 har bara 1 bensinpump var jag tvingen att köpa en ny. det finns kanske begadnad men ville inte få problem med det ingen.
Det tåg för mig 30mn att byta skiten
Kostnad för ny bensinpump på BMW om du lämna den gamla tillbaka, 3500:- komlet,
jag hoppas för dig att det andlar om någonting annat som är biligare.
vänta att någon upplysa dig (kanske bättre) innan att du gör någonting
Lycka till ((Alain)

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
hej alain.

Var sitter bensinpumpen? Kan nån som jag skruva bort och dit den själv? Är kass på att meka, har verktyg men ingen kunskap om vad som är vad i en bil.

Kostar det 3500 kr och saken är ur världen så vore jag glad, riktigt jobbigt med stående bil.

Som sagt, håller på att laddar batteriet nu, ska testa igen och starta senare, lär väl knappast fungera.

Finns det något enkelt sätt att kolla om det verkligen är bensinpumpen eller ej? Inga varningslampor lysere i bilen och har aldrig haft ett enda fel på den.

Nån mer som har någon teori?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Bensin pumpen sitter i tankens övre del och den kommer du åt genom att lyfta bort baksätes dynan. Om jag inte har glömt bort allt så sitter den till höger. Plocka upp den och testkör den utanför tanken

Mvh. Patric, BMWCS #4598
PJ: Ok. Det är rätt slabbigt att hålla på med va?
Tcker du också det låter som bensinpumpshaveri?

Hur "provkör" man bensinpumpen för övrigt?

MvH

Tagge
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Borde du inte kunna tabort baksätesdynan, vrida till tändningen och höra så att pumpen bygger tryck? Mäta så ström går fram osv? Det är ju lite lättare än att riva pumpen direkt. En annan tanke, har inte pumpen en separat säkring? Börja med att kolla där!

/Kristian
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Det skall väl gå att höra pumpen, när man vrider på tändningen, utan att flytta sätet. Jag hörde inte min, bytte den och det funkade. Testa det först. Lycka till.

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
alain
tagge
om du vill veta först
luft matan under baksättet där du har en lock oval formad ca 20-25cm x 18cm. tag löss skruvor och lufta locket sen, sett på kontakt med start nyckel och lyssna om du hör pumpen. det kan vara bättre om ni är två. om ingeting änder, koppla bort baterie koppla bort bensin slang och ström kontakt. där efter har du en till lock att skuva av, lufta den lite. där efter med hjälp av en ficklampa, kan du se längs ner paketet. diameter är ca 10cm. det finns en kläma på varie sida, kom inte ihåg om dom ska klämas inn eller ut, du få testa med båda händer i bensin och lyfta samtidigt. det är lite pussel arbetet. när du har fått kläm på det, tag ut det hella och sätt på den nya på samma sätt och vis som den gamla, se till att den nya är riktid på plats med klämor
arbetstid för mig som amatör var ca 40 mn för det hella och därefter fungerade perfekt.
lycka till!
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Har kollat säkringarna nu iaf och de verkar hela. Får nog bli till att lyssna efter pumpen nästa helg. Vet ni var man kan få tag på en ny pump till bra pris. ALternativ till BMW? Jag läste något om Motornord?

Tack för tipsen alla. Jag återkommer.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Bränslepums byteLänk

Länk
WAN: Det där verkade ju faktisk genomförbart. Tack så mycket.

Var nyss ute och testade att starta bilen, startmotorn gick runt som vanligt, lät den gå i typ5 sekunder, tryckte lite på gasen. Allts var som vanligt fast absolut ingenting hände.

Jag skall nog satsa på en ny bränslepump.
tagge: Du skrev att du just hade tankat. Kanske du ska kolla vad det var för soppa du fick innan du börjar riva isär bilen. En arbetskompis till mig råkade ut för ett haveri på sin Audi för att han hade fått halva tanken fylld med vatten när han tankade på en mack där de hade problem med bränslecisternerna. Det slutade med att oljebolaget fick byta hans motor.

Ring till macken och tala om vad som hänt och fråga om fler har haft problem. Det har ju även hänt att det har kommit diesel i bensincisternerna av misstag.
Jag tankade på min svärfars mack... :)

Får hoppas att det ej var bensinens fel. Jag tankade och körde kanske 1 km, med ett stopp på 30 min emellan. Sen dog bilen rakt av.
Hoppsan! Det var inte min avsikt att det här skulle utvecklas till ett familjedrama. Men du får nog ta upp det här vid nästa släktmiddag. Efter några snapsar...

Skämt åsido, problem med bensinen från mackarna är ju verkligen inte vanligt så det var kanske lite långsökt. Men man vet aldrig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.