|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan vara så här att krysskilen på vevaxeldrevet gått åt pipan, det enda jag kan tänka mig efter den beskrivning som finns här.=drevet snurrar men inte vevaxeln. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja ha nu vad det så att jag inte läste sida två :(( så glöm det. MVH Hasso |
|
Hasso, glömt.... Hade nästan hoppats det var krysskilen.... :( Fattar bara inte att alla ringarna går på en gång! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Det här verkar ju helt osannolikt, lider verkligen med dig och har svårt att förstå hur det kan ha gått till... Allt tyder ju på att motorn drabbats av ett katastrofalt övertryck på något sätt... en baktändning kan under vissa förutsättningar resultera i att en del saker förstörs, men inte på det här viset... Eftersom både blåst toppackning och brustna kolvringar resulterar i mycket dålig kompression, samtidigt som i stort sett båda felen förutsätter kompression för att uppstå så borde de uppstått samtidigt... undrar om det kan vara så att det är styrelektroniken som är boven i dramat, det kanske är så att den tänt för tidigt... |
|
|
Osprey, då borde man väl nästan märkt nåt när den tänder fel? Eller? Farsan som då har många års erfarenhet skakar bara på skallen och fattar inte hur det gått till..... Känns lite tungt just nu, stod o njöt av bilens linjer idag när vi nästan var klara och det kändes som om det skulle bli BMW-köra ikväll...... Nu blir det väl nån vecka eller två till innan jag får köra den, hoppas bara den bli ok till den 8:e juni då vi ska till Stockholm.... Vill ju inte köra VW Jetta Disel upp dit ju..... [ www.tocnet.nu ] |
|
| Thobbe -- jag tycker ju att det borde ha märkts något, men det gjorde det kanske egentligen också... om tändningen står kanske 10 grader för tidigt så sjunker effekten lite, samtidigt som värmeutvecklingen och slitaget ökar... vet inte om det kan vara det som gjort det, men det är det enda jag kan komma på som stämmer någotsånär... | |
Thobbe:Har det tex.kommit ner glykol runt kolvarna så brukar ringarna "fastna" i sina spår och tätar då inte. Men man måste i riva i allafall för att rensa kolvringsspåren MVH Hasso |
|
Osprey, bilen gick kanon och så utan förvarning bara "la motorn av". Givetvis så liite skillnad kanske jag inte märkt, men jag bruka märka rätt väl när nåt är fel, men inte denna gången alltså. Att styrboxen plötsligt skulle ställa om tändningen så att det blir en "övertändning" har jag nog inte hört om innan. Men NÅT har ju hänt och din förklaring låter så bra om något annat! Det är ett som är säkert. Hasso, Det låter ju som en möjlig förklaring. alla cylindrarna kom ju i förbindelse med varandra eftersom packningen blåstes frå 1:ans till 6:ans cylinder. Dock inget "utåt" utan bara från cylinder till cylinder. Skulle det då läcka in glykolrikt vatten ner i ALLA cylindrarna och under trycket som blir pressas ner i kolvringarna skulle det förklara varför alla cylindrarna tappar kompet samtidigt. Ny rivning påbörjas så snart som möjligt. Lite skoj att få datorfingrarna nerskitade med olja igen. Måste se det positivt. Tack för att ni finns här, ni hjälper mig att stå ut! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Ok. Får väl komma in med lite info! Först vill jag tacka alla som har kommit med idéer och förslag med mera. Om inte annat har jag lärt mig en del om BMWs motorer. För er som inte orkar läsa hela tråden, många svar blev det ju, så kommer en liten sammanfattninge här: På väg hem från jobbet la plötsligt bilen av. Inget oljud förebådade något problem. Värmemätaren låg på mitten som vanligt utom sista hundratals metrarna. Första tanken var att kamremmen (kamaxelremmen) hade gått av. Inget komp fanns visade det sig. Nu var den hel, toppen bytt och hel samt plan, kamaxeln hel, toppackningen byttes och jag trodde det skulle vara bra med det, men inte då, fortfarande inget komp på NÅGON cylinder. Och nu kommer nyheterna: Nerrivning av motorn igen och denna gången plockades oljesumpen bort med motorn kvar i bilen, smidigt va? vevstakarna lossas från vevaxeln och kolvarna trycks upp och nu kommer mardrömmen: Samtliga kolvar har smält. Dvs, de har smält samman i kolvringsspåren. Därav inget komp. Kan tillägas att vattenpumpen var helt kass, utan att låta något om den, min andra vattenpump på en BMW som lägger av helt utan att det märks! Nu återstår borrning av blocket och sex nya kolvar eller en ny motor.... Fy f*n säger jag bara. Men säger snart någon, hur kommer det sig att inte värmemätaren visat nåt? Min förklaring är en av tre möjligheter. 1. Det gick så fort att det var bara dessa 100-200 meter som det var varmt (inte troligt va?) 2. Värmemätaren funkar inte ok. Dock hade den tidigare faktiskt visat på hög temperatur, inte samma dag utan inne i stan, så den verkade stämma DÅ! 3. Givaren till värmemätaren har inte registrerat värmen beroende på att den suttit i någon form at luftficka. Eller kylts av fartvinden eller.... Ja nåt sånt.... Återigen tack alla som kommit med hjälpande idéer. Ps. Någon som har en 12 ventilers 525i motor som passar i en e34 -89? Ds. [ www.tocnet.nu ] |
|
Len |
Tips - kolla vad du har i tanken/ledningarna! Om du inte är säker på att det är rätt sorts bensin, så dränera ut allt och fyll igen. En viss möjlighet till förklaring, okontrollerad förbränning med anledning av fel på "bränslet"!? Vore ju synd om en "ny" motor... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Bensinen är jag säker på. Tankar alltid på samma ställe, en relativt ny mack med bra "hygien" i tankarna. Jag har jobbat med cisternrengöring så bensinen har jag alltid varit mån om att den är ok. Dessutom brukar dåligt bränsle visa sig på ventilerna först. Tack för tipset dock! :) [ www.tocnet.nu ] |
|
Len |
Ok då, det där med ventilerna stämmer nog - ngn borde ha skadats också. Med bensinen tänkte jag (också) på möjligheten att ngn obehörig hällt i alternativa droppar (WW). När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
Len |
Kan ju som en jämförelse säga att man ibland har tankat flygplan fel (med för lågoktanigt) med den påföljden att motorn rasat och planet nödlandat. Och ändå så lyckades man ej hitta felet, utan skyllde istället på "dåliga" ventiler. Sopskallar ;) När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
| hej kolla att motorn inte går för magert då kan det lätt bli överhettning av kolvarna | |
|
Tråkigt... Jo jag vet hur det är att riva på plats. Gjorde det 2 (två!) ggr på 323'an i höstas. Vore jag som du skulle jag nog leta reda på ett begat block och byta lager och ringar i det. Ett begat block borde inte kosta så mycket , om du inte kan få tag på en klase kolvar förstås. Roligt att se att du inte ger upp iaf. Kämpa på! Det känns bra sen då den rullar igen... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Ånej David! Jag ger inte upp! Fick tag på en bra motor med kass kam för en spottsyver. Så nästa vecka blir det motorbyte samt byte av delar så att allt är tipptopp på nya motorn. Förhoppningsvis åker jag BMW till helgen den 18/5 igen! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Nu är sagan klar om Kamremmen! Ny motor på plats med nya kam och vippor. Vid starten så gick bilen som en påse nötter, men tack vare detta forum och alla underbart duktiga skribenter så kände jag ingen oro då jag läst att motorn ska gå på tomgång 15-30 minuter innan man belastar den och därefter upp till 10 mil innan allt är ok, 20-25 minuter fick den stå, sedan körde jag en runda och började med motorstopp några gånger innan jag kom iväg, första vändan kändes bra, 1,5 mil och redan kändes motorn bättre, dock gick den "svajigt" men återigen, forumet hade gett mig tålamod, så det fick bli ytterligare en vända på 5-6 mil, mycket bättre men inte bra, även söndagen kördes det och nu i morse, måndag, funkade bilen i det närmaste perfekt. Thobbe, en glad skit! ;) [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Grattis! Blir många mil nu då...... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
U bet, David! :) [ www.tocnet.nu ] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.