|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Toppen med allt inklusive kamrem är bytt för knappt 3000 mil sedan! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Tror ändå att toppen är "lös". Kan inte komma på någon annan förklaring till att du helt plötsligt tappade kompet på alla cyl. Verkstan kanske missade lite olja i hålen för bultarna , med felaktigt moment som följd. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Ska kika på toppens "löshet" i morgon! Tackar för tipset! ps. Borde inte oljan vara vattenblandad eller vattnet oljeblandat då? Ds. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
dra runt motorn tills rotorn kommer i det läge där den ska skicka gnista till t.ex cylinder 1.....kolla sedan att ventilerna till cylinder 1 verkligen är stängda (att du har spel till vippan)..... kommer inte ihåg vilken, men jag har för mig att det var någon BMWmotor där kamdrevet satt utan krysskil och enbart på kona så att det kunde vrida sig på axeln....eller som jag skrev tidigare att kilen gått och drevet vridit sig på någon axel....så att märkningarna fortfarande stämmer men att axlarna är förskjutna... |
|
| ....kom oxå på att en kompis tappade oljelocket, eller var det oljestickan? och då blev hans motor väldigt svag och gick fruktansvärt illa....fast det borde ju inte inverka så mycket på kompet...... | |
|
Jo om du dragit runt den mycket sen den lossnade. Har funderat som f*n på något annat men kan inte komma på någon annan lösning. Vet inte om det går att ställa en m20 som greger säger utan att ventilerna slår i kolven , men det kan vara värt att kolla upp. Jag vet däremot att om man kuggar remmen 1kugg fel går den illa , och 2 kugg slår den i.. Det du skulle kunna göra om du har tillgång till en kompressor är följande: Köp en adapter som du skruvar in i tändstiftshålet. Skruva ur alla stift. Lossa ventilkåpan. Ställ motorn på tändläge på 2'ans eller 3'ans cyl. Kolven i topp och ventilerna stängda. Skruva i adaptern i tändstifthålet. Koppla på luften och lyssna. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Får se, oavsett vilket känns det som om jag kommer få lyfta toppen så det får väl bli veckans kvällsjobb den här veckan... *trist* Ni ska veta att jag uppskattar era förslag och gör det dels lättare att fundera i andra banor än sina egna, dels att uthärda smärtan ;) att vara utan läckerbilen.... [ www.tocnet.nu ] |
|
|
....det är tydligen M40-motorn som har kamdrev som sitter utan kil och inte M20........ >>>David...."Vet inte om det går att ställa en m20 som greger säger utan att ventilerna slår i kolven"??....jag menar ju alltså att man drar runt motorn med remmen på tills rotorn står mot tändkabeln till t.ex cyl 1 och sedan kollar att båda ventilerna till cyl 1 verkligen är stängda då..... |
|
|
Greger: Jo jag förstod vad du menade... Det jag inte är säker på är om det går att ställa veven och kammen så men kan dra runt motorn komplöst.. Rätt små marginaler på m20'n.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| >>David...aha..trodde att du missförstod mig där....fast det är klart att om även om DET stämmer så kan ju drevet på vevaxeln vridit sig och då är man ju lurad ändå......ska bli VÄLDIGT intressant att se lösningen på det här...... | |
|
Fick ingen möjlighet att göra några tester på bilen idag tyvärr, körde av bromsröret på lånebilen! Men i morgon ska det testas! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Nu har jag "facit"! (hoppas jag) Nu när jag lyft toppen och kollat allt så är det "bara" topplockspackningen som är blåst rakt igenom, liksom. Det ser mycket mysko ut och jag undrar om det inte är ett dåligt jobb av den mekanikern som plockade dit grejorna sist. Min BMW går aldrig in på en märkesverkstad igen i vart fall. Ny packning beställd och sedan ska den "bara" plockas ihop igen. Är det någon annan här som blåst toppackningen mellan alla 6 cylindrarna samtidigt? Tobbe *RättGladDetInteVarVärre* [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Har aldrig hört talas om det...... Var toppen bytt? Orginalpackning eller något annat? Har du kollat så inte toppen är skev? Låter mycket konstigt..... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Toppen verkar vara rak o fin. Huruvida packningen är original eller ej vet jag inte, men det är MYCKET lätt att optiskt se var den har skadorna. Då det är bytt/rnoverat på en BMW-verkstad förmodar jag att det är originalprylarna som använts. Toppen är bytt, är vid första kontrollen helt rak, alla ventiler ser fina ut och kolvarna är rena och fina utan synliga skador och den har de nya bultarna. [ www.tocnet.nu ] |
|
| Det låter mycket märkligt, finns det några spår på packningen av att den kan ha blivit vikt eller klämd före montering..? | |
|
ingen garanti att märkesverkstäderna vet vad de håller på med.....lämnade in en bil (inte BMW) för byte av toppackning för många år sedan...sen när de drog dit toppen så efterdrog de toppen fast den hade "sträckbultar"......blåste den packningen i närmare 200 knyck på Tyresövägen i ett race med en hoj några dagar senare...blev dimma över halva mälardalen.... Var till märkesverkstaden och köpte ny packning och nya bultar och träffade mecken som fixat min bil. Pratade med honom varvid han säger..."ja..de går tydligen väldigt lätt när man efterdrar dem..de där bultarna".....pratade med hans chef som iaf ordnade så att jag fick packningen och bultarna gratis... |
|
|
Kul att du funnit problemet, Thobbe. Uppkomsten är ju dock oklar. Jag har aldrig monterat en topp som jag inte först lämnat iväg för provtryckning och planfräsning. Det är ju värt det ( 800:- ) Då vet man ju att den är ok. Har du snackat med de på märkesverkstan och åtminståne påpekat att det är ett bristfälligt utfört arbete på toppen? Förmodligen har motorn gått varm eller nått sånt i samband med den första reparationen. MM |
|
|
Osprey: Det ser nästan ut som klämskador på packningen. Greger: Kan bara hålla med, tyvärr, man tycker att märkesverkstäderna ska klara av så pass "enkla" saker. MMM: Eftersom farsan har nära på 45 års erfarenhet av bilreperationer låter jag honom göra alla kontroller innan monteringen. Kan helt klart hålla med om att 800:- är peanuts i det här sammanhanget. Eftersom jag fick reda på problemet nu i kväll har jag inte gjort något annat, än. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
då kan ni ju fatta vilken cirkus det kan bli om man lämnar in en v12 till "hjältarna" på märkesverkstad! nä fy f--n vad lyckligt lottad man är som kan grja lite själv. torsk på v12 (nu med bilder på:htt://go.to/e32) |
|
|
Ok.... Nu är Thobbe ledsen i ögat.... Efter att nu ha bytt topplockspackningen som var helt blåst, troligen var den felaktigt monterad så tog jag kompprov igen och nu.... . . . . var det FORTFARANDE inget komp!!!! Ok, i med lite olja i tändstiftshålet och testa igen, 5-7 kg..... Jaaahaaa...... Kolvringarna som gått.... Bara att riva hela skiten igen, lyfta motorn och plocka ut och renovera hela baletten.... Tur man har en far som hoppar in o hjälper när man behöver den som mest. Ps. Såg på ett annat inlägg att man diskuterade vilka verktyg som användes på Volvo respektive BMW.... Kan tala om att bräckjärn är bra verktyg till vilken bil som helst ibland! ;) Ds. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.