AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.673

HJÄLP! Remmen hel, inget komp!

Sida 1 av 3
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Hej på er ni duktiga människor här på BMW-Power!

Jag har en BMW525i -89 (12 ventiler)

Jag trodde, som framgått ur tidigare inlägg, att kamremmen var av, nu när jag fått bort alla pryttlar så ser jag att kamremmen ser ut precis som den nya, jag tänkt sätta dit, dvs lika hel och fin.

Alltså remmen är hel, det är nästan som om kompet är helt borta men motorn gick runt på startmotorn , inget skrammel eller rasslande men givetvis, "utan" komp så startar inte motorn.

Då kommer ju nästa fråga, VAD har hänt, nån som vet, nån som råkat ut för samma eller liknande?

[ www.tocnet.nu ]
Fa
227
Falcon
325 -93
snurrar alla grejorna??
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
läckande motorolja kan lösa gummit i remmen så att några taggar har släppt ,kolla som sakt att allt snurrar
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
...och kolla att märkningarna stämmer så att den inte flyttat sig någon (några) kugg........
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Remmen är hur fin som helst, märkena är på rätt ställen.
Snurrar jag på vevaxeln så följer allt med, dvs, allt följer med som, jag kan se, fram till och med vippor och kam.....

[ www.tocnet.nu ]
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
sitter alla tändstiften fast?..ventilspel?..ventilfjädrar?.....
Vad var det som hände som fick dig att tro att kamremmen gått?....
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Japp, alla stift sitter fast.
Ventilspelen verkar helt ok (har inte mätt, okular och "fingertoppskontroll") Fjädrar ok.

Jag körde hem från jobbet precis som vanligt när motorn "tappar kraft" och jag kör till kanten direkt och tror först frt är växellådan (har en rasd automat i min historia sedan förr) och märker då att motorn inte svarar som sig bör. Stänger omedelbart av motorn, och därefter snurrar det runt som utan komp vid startförsöket efter, som om kamaxeln inte roterar och ventilerna är öppna....

[ www.tocnet.nu ]
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
ingen vevstake som tittar ut genom blocket?.....näe..skoja bara...vet inte hur det ser ut på 525:an.....sitter dreven med krysskil som, om går sönder gör att dreven kan vrida sig på axeln så att märkningarna stämmer men inte axelns läge? prova att ta kompprov på alla cylindrarna och se om det finns komp i nån av cylindrarna
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
....och ser vatten och olja normalt ut..mängd och konsistens?
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Vatten och olja ser helt ok ut. Oljan "gammal" men ren och fin, len utan något "grus".
Vattnet var fint och rent.

Oljemängden på övre strecket på stickan.

Vattnet dock lite lågt beroende på an dålig vattenpump (ligger i kofferten och ska bytas)

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Thobbe, kolla så att du får såppa i rätt mängd. Det billigaste kan ju vara att kolla stiften och se hur de ser ut, torra fuktiga eller nått annat? Testa att byta bränslefilter om det inte är gjort väldigt nyligen. Har du mätt upp kompet? Det är inte en missande gnista rå? Går motorn verkligen så lätt? Förklara närmare! Rappade remmar är inget kul!
Byt rem också för säkerhets skull. Då vet ju iallafall du med 100% säkerhet att den är bytt! och att allt står rätt. Provblås cylinder 1 när du har veven i OT.

MM
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Nope, den GÅR så lätt.....

:(

[ www.tocnet.nu ]
M-3
Hej Thobbe.. Orkade inte läsa igenom alla inlägg här,så du kanske har fått svar??? Men går kamaxeln runt??annars kanske skivan släppt från axeln?? Vad vet jag:) Lycka till iallafall,,Hej
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
M-3
Allt rör sig, vevaxel, kamaxel, vippor, ventiler....

Ska upp till verkstan och kolla kompet nu...

:(

MMM
Motorn känns mycket lätt att rotera till och med "för hand"
Jag har inte kollat bränsletillströmningen än....
Var på något sätt säker på att det var remmen som var av....

[ www.tocnet.nu ]
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det låter som att remmen har rappat.Kolla om märkningarna stämmer på vevaxelen respektive kammen.
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
2002tii

Underbar bil du kör! *lätt avis*

Nope, den hjar inte rappat, alla märkningar stämmer....

[ www.tocnet.nu ]
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Bil:
525i -89 12 ventilers.

Jaha....

Nu ska vi se....

Någon som vet något om detta:

Trodde som sagt att kamremmen gick av då bilen tappade kraft på "nolltid" som om den inte drog runt kamaxeln som den borde, men nu vet jag en del mera:

1: Kamaxelremmen (kamremmen) är hel.
2: Kamremmen har INTE rappat
3: Märkningar, kamdrev, tändning samt vevaxel helt ok!
4: Allt rör sig ok när startmotorn jobbar
5: Inget "rassel" i motorn
6: Oljan ren och fin
7: Vattnet ej oljeblandat
8: Kompressionen 0-2 över alla cylindrar!!!

Min fråga är:
Topplockspackningen eller topplocket?

Kan det bli så att kompet försvinner i ALLA cylindrarna samtidigt? Varför? Hur? Vad?

[ www.tocnet.nu ]
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hmm låter mycket märkligt.....
Inte så troligt att man tappar kompet på ALLA cyl...
Funderade lite och kom fram till några alternativ...
1. Du har de gamla topplocksbultarna som kan gå av, Några har gått av , toppen lättat lite , och kompressionen blåser mellan cylindrarna.
2. Oljeröret har ramlat av i toppen och kilat fast sig så ventilerna inte kan stänga riktigt.. (långsökt jag vet)
3. Du har på nått konstigt sätt bränt alla ventiler/säten Och därmed tappat kompression... (mycket långsökt jag vet)
Tänker inte sväva iväg nå mer men jag tror att bultarna kan vara värt att kolla upp. De behöver inte ha gått av samtidigt utan det kan ha skett under en längre period , och till slut blev trycket för stort...
Berätta gärna vad det var när du hittar felet....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
M-3
Hej Thobbe... Håller med David i mycket... Det verkar mycket konstigt ditt problem,,om allt snurrar borde det ju funka med komp och allt,om inte veven släppt,komprision borde du ha fast veven "kuggat"över....... Hej
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
David och M-3:
Jag är MYCKET tacksam för era svar:

1. Jag har de nya bultarna.
2. oljeröret? Der sitter väl ovanpå kammen? Ser ok ut.
3. Jag har aldrig hört om nån som bränner alla ventiler samtidigt, men jag ska kolla det.

Du kan lita på att jag kommer skriva om detta fram tills jag VET vad som behövde göras.

Inga fler förslag?

[ www.tocnet.nu ]
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tycker du ska kolla ändå att inte toppen "lossnat" på något sätt... Enda vettiga förklaringen jag kan komma på.. När byttes det till de nya bultarna?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.