AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.142

Elfel, bilen startar inte, lampor blinkar

wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Igår parkerades bilen 16.00. När min fru lämnade bilen så hörde hon ett surrande. Vid 21-tiden fick jag ett telefonsamtal: "Bilen startar inte!" Den beter sig jätteskumt.

Frugan fick lift hem och jag lift till bilen... Jag sätter mig i och försöker starta bilen, det verkar finnas ström i batteriet i alla fall. När jag vrider om nyckeln så blinkar diverse lampor och halvljus samtidigt som det hörs klickande ljud. Fläkten går lite upp och ner, samtidigt som ljuset dämpas. Efter några försök så är batteriet i det närmaste dött :-( Svärfar får rycka ut...

Vi provade först med startkablar, innerbelysningen gick upp till normal styrka, men när jag vrider om nyckeln så händer samma sak som tidigare...

Så kvällen slutade med bogsering.

Så vad ska jag nu göra. Dagens första operation blir att koppla loss batteriet och sätta på laddning. Sedan kommer jag gå på med ohm-mätaren för att se att det finns kontakt med jord mellan motor och chassi, samt batteri och chassi.
Byte av fläktslutsteg står på planen för måndag, men räcker det? Någon som råkat ut för liknande?

/ Björn
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla så att batteriklämmorna är ordentligt åtdragna, annars låter det som att det är dags att byta batteri. Hur gammalt är det?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är nog förlite jozzz i batteriet ladda ordentligt kavarstår problemet så kolla ev byt batteri.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
säger batterit...
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Låter bra om det skulle vara det.

Batteriet inte bytt sen ny skulle jag tro, 16000 mil 6 år...

Ska försöka mäta batterispänning vid belastning
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
En uppdatering, när jag tar på starten klickar solenoiden till, men då slocknar allt, sen så tänds det och klickar igen... klick, blink, klick blink osv...
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Men om det är batteriet, borde jag inte kunnat få igång den med startkablar?
Inte om det är helt slut, strömmen måste vad jag vet fortfarande gå igenom ditt batteri.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Jag har haft samma problem med min och då satt en av batteri klämmorna för löst. så det är nog ett hett tips annars låt bilen stå med startkablar på i några minuter.
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Hoppas på batteriet då, jag har mätt upp så jag har bra kontakt på batteriet, har det på laddning nu...
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej,

Hade liknande bekymmer på min 540 iaT, du har ju startspärr på bilen den spökade för mig!! På + kabelen där bak är det en stor röd plast på + poolen den ryckte jag med, tog loss rengjorde/smörjde och bilen gick igång igen... Samma hände några dagar senare samma fenomen... Samma procedur... och sedan dess har det inte varit några problem.

Prova med detta man vet ju aldrig?...

Lycka till!

Mvh Ive

M#POWER
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Laddade batteriet och tog lös och smorde polerna med kopparfett, och nu spinner den som en katt:-) Åker och köper ett nytt batteri och slutsteg till fläkten imorgon.

Tack för all hjälp!

/ Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.