|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Om jag förstått det hela rätt så byter BMW modellår september, alltså månad 9?! Hur är det med bilar i Tyskland? En 02/09 räknas där som en 02a, hur blir det om man tar hem den till Sverige? 2002 eller 2003? /Manray/ | |
|
Ja du det kan man undra! Min 530 är tillverkat 1994.06 o regat som 95:a... Eller om det är så att bilen lämnar fabrigsbandet 2000.06 men regas 2000.11 så blir det 01:a? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
En BMW tillvekad 09/2002 ses både i SE och DE som modellår 2003, dvs en 03:a. Sen är det EZ som anges i tyska annonser inte tillverkningsmånad utan registreringsmånad och en bil med EZ 09/2002 kan då vara modellår 2002 eller 2003. I princip kan den ju vara 2001 eller ännu äldre också. När du tar hem bilen så anges inte årsmodell på nyare bilar i Sverige så Vägverket/Bilprovningen anger enbart det datum bilen togs i trakik i Tyskland. Går du till BMW och behöver reservdelar så räknas den som en 03:a. Kör du till en annan handlare och vill byta in den så kommer han garanterat att kalla den en 02:a eftersom det ligger i hans intresse... Begreppen årsmodell, modellår, tillverkningsmånad, registreringsmånad, mm har diskuterats i åtskilliga trådar tidigare och det finns inget heltäckande regelverk som fungerar både i teorin och i praktiken. ___ //Ulf |
|
|
Grabber; BMW byte till årsmodell 1995 på E34 den 29/4 1994 (den dagen byggdes 3st 540i/6 Limo-95, dagen innan 1st 94: a) ovanligt tidigt men trots det fullt normalt. Stephan |
|
| En jurist från Motormännen berättade att det finns någon slags praxis angående årsmodeller som lyder att bilar tillverkade före månad 6 kan räknas som innevarande årsmodell och om dom är tillverkade efter månad 6 kan räknas dom som följande års modell. Sen i vilka sammanhang denna praxis används fick jag inte reda på.... | |
|
Som ett exempel kan min 530dAT tjäna. Tillverkad i september 2000 och är registrerad som en 2001. T.o.m. augusti är de 2000 utan facelift och med 4:3 Boardmonitor. Fr.o.m. september 2001 med facelift och 16:9 Boardmonitor. I andra trådar har jag förstått att det kan variera mellan olika år, så gränsen går tydligen inte alltid i september. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Som Stephan nämner så finns det undantag när det gäller BMW och månad 9. När det gäller andra bilmärken så kan det vara helt andra månader som inleder ett nytt modellår och modellåren är inte alltid 12 månader långa. T ex så tillverkades V70 bara modellår 2003 under ca. 7 månader. ___ //Ulf |
|
|
Tack för utförliga svar! Jag var dock bombsäker att man i Tyskland hade tillverkningsår som modellår, som i Finland t.ex. Man måste alltså luska fram tillverkningsmånad för att veta for sure vilket modellår det är.. /Manray/ |
|
|
Jag råkade precis läsa en artikel i Teknikens Värld ang. just detta. En representant för motorbranschen säger att man måste uppge tillverkningsdatum om det skiljer mer än 12 månader mellan tillverkning och registrering. Dessutom måste man ange tillverkningsdatum om det skett produktförändringar mellan de båda datumen. Detta enligt praxis, då det inte finns några prejudicerande utslag i Marknadsdomstolen. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Våra vänner amerikanerna kallar årets facelift av E60 för årsmodell 2008. Allt är relativt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.