AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
680

"Hostande" motor vid kallstart

Har en 328 E46 som vid vissa tillfällen vill gå ner i varv så den nästan dör för att sekunden senare gasa på själv för att hålla sig vid liv. Detta inträffar bara vid kallstart men inte alltid. Vid start ligger den runt 900 varv, sen vill den minska och minska detta varv till ca 5-600 då den inser att det är på tok för lågt å så ökar den varvet till ca 1500 och sen börjar den vandra neråt igen till den nästan dör, om och om igen. Enda lösningen är att börja köra bilen, då försvinner det.
Har bytt givaren till kamaxelinsuget, eller vad det heter, för något år sen så den beror det nog inte på. Då gick den inte att starta när motorn var varm.
Nån som har förslag på vad som kan vara fel?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,man kan ju gissa på lmm...

Men visst har du servat den som den ska,dvs med filter,stift osv?

Mvh Janne.
Ja, den är servad precis som den ska.
Måste kolla bland gamla kvitton för jag har för mig att jag bytt lmm:en tidigare. Vad kostar ett byte av en sådan i fall jag inte bytt den?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lmm kostar väl begagnad dryga tusenlappen,nypriset är säkert mellan 3-4500kr...
Om man byter den så lär du nog tyvärr vara tvungen att programmera om den hos lämplig BMW verkstad(för att få den att gå riktigt bra)..Kostar väl "några hundra" det också..
Kolla om du köper begagnad att alla nr överenstämmer med den du nu har i vagnen..

Jag säger nu inte att det verkligen är det felet, men jag vet om en E46:a som hade ungefär liknande problem och då var det en "trilskande" lmm som var problemet..

Mvh Janne.
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
sök på kamaxelgivare!!!

b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

obbelix-prova köra diagnos på bilen först,jag har felkodsläsare/diagnossystem om du vill ha hjälp med detta........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.