AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.025

Antispinn "går in" ända upp till 160 med dubbdäck

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Efter att jag satte på dubbdäck (nya 235/60-16) så spinner hjulen när jag gasar fullt ända upp till 160 Km/h. I sportläget blir det ännu värre (märke detta redan i november och testade en stund i finvädret idag). Detta kanske är helt normalt eftersom motorn är stark och dubbarna glider på asfalten.
Någon mer som märkt samma sak?

/ Tony

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är alla fyra däcken nya och av samma fabrikat/dimension?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Har även märt detta med mina Nordfrost5, 205/65-15.

Har utformat den teorin att stommen är ju mycket mjukare på vinterdäck än de normalt ZR märkta sommadäcken så de flexar tillräckligt mycket för att ASCn ska slå i. Gasade på lite ikväll, ännu i 190 på våt asfalt (+2här nu) så blinkar lampan med fullgas och S läge i lådan..

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Mick 750, så kan det vara. Det är ju lite retfult när man inte kan köra från en Golf bara för att ASC spelar en ett spratt. Måste halvgasa, men det räckte ändå som tur var.

/ Tony

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte sannolikt att "dubbarna glider på asfalten"! Om något glider så bör det vara dubb+gummi eftersom dubbarna sitter fast i gummit och om dubben glider utan att hummit gör det så lossnar dubben!

Det kan ju vara "mjukare stomme" i vinterdäck! Det vet jag inte men alldeles säkert är att mönsterdjupet är stort på nya vinterdäck och gummit är mjukt. Så säkert snurrar drivhjulen litet fortare än icke drivande hjul vid kraftig acceleration.

Sedan lär ju inte dubbdäck må speciellt bra av varken fullgasacceleration med en 750 eller 160kph! Friktionsdäck skulle säkert hålla bättre för en sådan körstil!

Per L
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Du har nog rätt du med Per.
Jag kör oftast lugnt, men iblang gasar man till och det är ju då man märker detta fenomen.
Snart sommardäck och då är det lugnt igen.

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Så sant så sant.

Tror jag ska pröva större fälg diameter och friktions däck med lägre profil nästa vinter om ekonomin tillåter det. Som sagt inte ofta man kör så men när man gör så är det mycket irriterande..

Stor, Stark och Bakhjulsdriven!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
mick 750:

Skulle knappst tro att det hjälper ett endaste dugg! Skulle det hjälpa så måste däckets periferi ha en annan rotationshastighet än däckets infästning i fälgen. Så skulle det kunna vara om däcket slirar på fälgen men det är inte troligt.

Vad du däremot skulle kunna prova är att sätta på mycket slitna vinterdäck med litet mönsterdjup där mönstrets klackar inte kan "knådas" så mycket vid belastning!

Per L
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Vet ni inte om att det finns en knappt där man stänger av antisliret?? Att trycka på den varje gång man startat är lika självklart som att man lägger i en växel =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.