|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått information från BMW att jag borde byta Kombi instrument för att få mina kontroll lampor och givare att fungera. Frågan är kan jag montera in ett beg kombi instrument och få allt att fungera givetvis mätarställning mm, eller behöver jag byta till nytt. Mycket tacksam för svar. | |
| Vad jag vet så måste du ha ett nytt för att det går inte koda om ett begat/M | |
| stämmer bra... | |
KlasC |
Även jag kan intyga att du måste ha ett nytt |
|
Ok tack för Era svar, men vad exact är det som inte fungerar om man ersätter med begangnad. Jag har hittet ett med samma artikelnummer som suttit p samma årsmodell 96. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mätarställning och servcieindikatorn synkar inte med Ljusmodulen dessa uppgifter lagras både i instrumentet och LCM. För att denna överförning ska fungera så måste bägge enheterna vara programerade med bilens chassienummer och detta går enbart att programera i en ny enhet med mätarställning 0. Systemet hamnar i modualtionsläge och en röd lysdiod framträder i trippmätaren. Övriga normalfunktioner fungerar oftast om instrumenet är av lika årgång och utförande. ///MVH Hasso Länk |
| Jag fick byta till nytt kombiinstrument pga pixel bortfall,, men som Hasso säger fick man en liten prick i trippmätaren,,, har alltid undrat varför men nu vet jag,,,, Mitt byte gick på runt 8-9 tusen ink arbete,,, | |
|
Tack Hasso för en utförlig beskrivning. Om man ändå sätter in en beg, komer den mätarställningen som sitter på den beg delen då att visas och sedan rulla vidare, eller är det helt svart. Rh dale Om du köpt en ny enhet så skall väl inte pricken visas om den är korrekt installerad. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man ska absolut inte få någon modulationsdot i instrumentet om man betalat 8-9 tusen kronor för ett byta till nytt instrument(dyrt som faan när instruméntet kostar ca 6000kr) och det är inprogramerat med chassienummer då är det nått som är fel. Mätarställningen rullar nog på men den i ljusmodulen står still eftersom ingen överföring kan göras om systemet är i modulationsläge. Jag skiftade till en begged ljusmodul i 2 veckor åt en bekant när originalet var på rep. när den ordinarie sattes tillbaka så justerades LCM direkt till det som stog i instrumentet. En röd dot lyste under tiden som den icke proggade LCM satt i bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Enligt BMW så är det ok att sätta i ett beg kombiinstrument, de ändrar också mätarställningen, dock bara uppåt. Har jag fått fel info? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.