AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.982

Varför hänger sig Farthållaren ?

Hej! Jag har en 540 -93 som har fått problem med farthållaren. Det yttrar sig så att den fungerar i några sekunder och sedan hänger sig, den går inte stänga av, varken med spaken eller bromsen.
Detta är inte så kul och rent av farligt när den hänger sig i högre fart och man måste bromsa ner farten så långt det går och sedan stänga av tändningen för att få stopp på bilen.
För att kunna få ner motorvarvet så att man kan lägga i en växel (utan att pajja lådan) får man då dra tillbaka gasreglaget manuellt.
Detta problemet (+ en massa andra problem) uppkom i samband med att jag hade ett dåligt batteri. Alla andra konstigheter försvann när jag bytte batteri men farthållaren krånglar fortfarande.

Nu undrar jag om det finns någon som vet vad det kan vara för fel ?
Som du säger, livsfarligt!
Samma sak har hänt mig och min E34 540iat från 95.
Fransig wire till farthållaren var orsaken byt nu!

/S
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Råkade en gång i tiden ut för att gasen hängde sig mitt under en fullgasacceleration på MC. Det var inte roligt, men som tur var fanns en dödarknapp bredvid gashandtaget. Det var även i detta fall en fransig wire som var boven i dramat.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har lika prob på min 740,har gått igenom vajer,dosan,och box, utan att hitta nåt fel.

Mvh/Micke
Visa användare
33
sete15
530ia -93
rengör gasspjället.

BMW 530 IA Touring -93
Farthållaren reglerar nu när man sätter på den men när man stänger av den hänger den sig i det läget den var vid avstängningstillfället.
Om man då stänger av tändningen och sätter på farthållaren vid ca 30-40 km/h så går det att stänga av den rsom vanligt, men sen går det inte att starta den igen.
Vajern verkar löpa lätt och det finns inga tecken på att den är fransig, även gasspjället går fint.
Jag fick ett tips om att koppla ifrån batteriet 0,5 h ska prova detta nu.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Gasen hängde sig på min 540:a idag under fullgasacceleration på en lång 70-sträcka hemmavid. Var uppe i 180km/h och det var dax att släppa gasen inför en s-kurva. Undrade kort varför den inte saktar ner, märkte att plattan var fortfarande i mattan. Bromsade som f*n några sekunder, gasen släppte inte inte farten heller, lade i N-läge i A-lådan, motorn rusar upp mot maxröda fältet, stänger av motorn i fart & börjar bromsa 30m före s-kurvan utan bromsservo verkan i 140km/h. Tur att man har väghållning i bimmern!!! Rullade med avstängd motor (med läge 1 i startlåset) genom kurvorna & stannade bilen med handbromsen på ett ställe med lite sikt framåt & bak. På med varningsblinkeren, öppnade motorhuven & lossade gasspjället från det låsta läget. Sen köra iväg igen...

Läskigt värre när det händer i hög fart på en smal 70-väg. Får ta och byta gasvajern & smörja spjällmekanismen helt enkelt. Inga snabba plattan i mattan på raksträckan grejer nu före vajer byte inte :-P

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Sånt här kan ju inte vara acceptabelt? Borde inte BMW kostnadsfritt gå över farthållaren i samtliga E34or eller åtminstone gå ut med ett varningsmeddelande att sånt här kan hända?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Gasen kan ju hänga sig på istort sett alla bilar speciellt när det är mekaniska delar inblandade(läs wire) så att bmw skulle gå ut med ngt meddelande om att det kan hända tycker jag verkar klart överdrivet speciellt när vi pratar om bilar ifrån mitten av -90 talet , skillnad hade varit om detta problem funnits på deras -05,-06:or. Jag hade samma fel på min förra 530-93 och det berodde på att servomotorn som "drar" i farthållar wire hängde sig , orsaken till det var att fukt trängt in i enheten , ni har inte nyligen motortvättat?
Nu hade jag batteriet bortkopplat i 2dagar och efter det har den kryat på sig lite. Det går nu att stänga av den med spaken, men om jag stänger av den med bromsen så slutar den bara att reglera men trotteln går inte ner till 0 det går sedan inte att sätta på den igen innan man startat om motorn. Men när man startar om motorn och kastar i drive går det att stänga av den genom att sätta på / stänga av den (med spaken) den vid 30 km/h.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.