AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
949

Bättre bas med trunkluckan öppen?

xp
126
xplod
525 -91
Nu håller jag på med att ställa ni ljudet i bilen, men jag har fått ett liten problem angående basen. När trunken är stängd så blir basen svagare/ klenare lite svårt att förklara, men när trunken är öppen så låter basen otroligt bra. Kan de va fel låd typ?? kör en 525 91-
xp
126
xplod
525 -91
kör med en sluten låda, riktad in mot bilen
Testa att fasvända basen, en del steg har en switch för detta. Annars kan du prova att skifta + och - på lådan eller steget. Nästa test är att om lådans fomer tillåter det vända lådan så basen är riktad bakåt istället. Har du skidpåse, kan du även testa att fälla ned armstödet i mitten och öppna luckan till bagaget och låta basen spela där igenom.

Blir det fortfarande inte bra är det nog bara att konstatera att en sluten låda inte funkar i en E34. Men det finns säkert andra här på forumet som vet mer om detta.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
xp
126
xplod
525 -91
går int basen sönder om man skiftar på + och - ??
Nej
För tydlighetens skull: det är högtalarkablarna som skiftas, inte strömkablarna till slutsteg osv. Detta misstag har tyvärr hänt..
Grundförutsättning är att högtalaren skall spela in i kupén, inte för sig själv bak i skuffen. Nu vet jag inte hur din installation ser ut men när skuffens volym "spelar med" i baslådans output så får du alltid räkna med diverse problem och ljudfenomen, resonanser osv.
Ämnet har diskuterats livligt flera gånger här på forumet, och om du läser lite på t.ex Länk
så finns det mera info.

FP
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Reflexrör genom hathyllan funkar bra annars. man får tänka på att inte ta till för tunna bara.
Om man måste så är öppningar, så stora som möjligt, att föredra.
En basreflexkonstruktion är en noga avstämd låda med rör av bestämd längd och area osv, det blir lite fel att tala om basreflexlåda med högtalare i skuffen och rör in i kupén. En slags bandpasskonstruktion blir det men med helt okontrollerbart resultat, som dessutom ändras om man lastar nåt i skuffen. Det kan säkert låta både kraftfullt och maffigt i vissa register men med massor av toppar och dalar, resonanser, osv. Tyvärr deltager även en massa vägljud osv från utrymmet i skuffen, det bästa är om man kan placera högtalare och ev. portar direkt kopplade och tätade till öppningar in i kupén.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.