|
|
|
|---|---|
alain |
mycket folk i dagens lägget köper sin bil utomland och även i sverige med skruvad mätarställning. Köpte min bil med 22000 på mätare och hade 27000 vid kontrol. Undrar varför besiktning inte gör en obligatorisk mätarställningskontrol vid import av utlänska bilar och även i sverige vid vanliga besiktning kontrol. Idag är bilar utrystad med avanserad teknik att det skulle inte vara någon problem att göra en kontrol och kanske att stoppa säljare eller privat att backa mätare för att få bilar med bättre och rättare värde och nartulitvis, straffa hårt bedragare. ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| de flesta backa mätarna utan att det syns, alltså går in i data systemet eller vad de gör nu och det lir omöjligt för de att kolla det, och besiktningen är till för bilisternas säkerhet på vägarna. sen litte onödigt med en till tråd om detta när det finns en ny startad tråd just om mätarställning precis under denna. | |
|
Mätarställningshetsen är som miljöhetsen. Inte helt objektiv. Tex en bil som rullat 20.000 långfärdsmil vs en som rullat 12.000 mil i stan. Mitt val av vilken bil som betingar högst värde är helt klart den som gått 20.000 mil på landsväg//motorväg. Men så länge Svensson är helt milfixerad så kommer mätarfusk att ske. Det är samma vid inbyte. Det enda de är intresserade av är följande i rätt ordning, milantal, årsmodell, färg, utrustning. Skicket kommer långt långt ner i listan. Nu för tiden skitar jag fullständigt i tvätt, dörruppslag osv. det är bara en bil och jag vet att jag får lika mycket för den inbyte om jag har noll dörrupslag eller 4st. Priset är desamma. Vid privatförsäljinng kanske det är annorlunda, har har aldrig sålt en bil privat. Mvh Kristian |
|
alain |
Maxad den tråd jag startade nyss har en helt annat perspektiv bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| Alf, angående Miltalet på de som kör i landsväg och inne i stan håller jag med dig till 100%, det är oftats mer slitage på bilar som endast rullat inne i stan än de som sträcker ut sig på motorvägen | |
| Varför skulle bilprovningen bry sig om miltalet?? För säkerhetens skull är det ju fullständigt ointressant... | |
|
Bilprovningen har ingen som helst skyldighet att rapportera mätarställningen på en bil. Det finns dessutom ingen lag eller förordning som säger att en bil ska vara utrustad med en trippmätare, därav så ingår inte det i Bilprovningens "undersökning" ;) Mvh/ Niclas |
|
Helga |
Om nu Bilprovningen inte behöver bry sej om mätarställningen varför skriver dom upp den då? För vems skull? //Helga |
| Helga: För skattmasens skull så att dom kan kontrollera att du verkligen kört så långt som du påstått i din deklaration. | |
|
Helt riktigt så lagras bilens km-ställning på flera ställen (minnen) än i den synliga mätaren i de flesta bilar, ofta på ett par ställen till eftersom detta är relativt enkelt med elektroniska system istf mekaniska som förr. Lika sant så finns det en mängd mer eller mindre sofistikerade program, interface och annat för att gå in i systemet och revidera minnena osv. Ibland enkelt, i andra fall är det lite svårare och inte sällan blir det spår kvar av fusket som kan kollas med ytterligare utrustning och datorer osv. Allt från en prick som tänds i km-räknaren på panelen när denna inte är i synk med de övriga minnena till att man måste koppla upp sig mot datorer osv. Bilprovningen har varken intresse av eller möjlighet att göra detta vid vanlig kontrollbesiktning. Bilägaren kan givetvis grotta ner sig i detta av eget intresse men det kostar tid, utrustning, och/eller verkstadsbesök osv. Tyvärr gör fixeringen vid just körsträckan att denna parameter fortfarande är intressant att fuska med. Man borde införa andra sätt att bedömma slitage och servicebehov osv, på en del andra anläggningar, båtar, flygplan osv går det bra med t.ex driftstimmar. Som också säkert går att fuska med... FP |
|
| folke , det där med pricken har jag inte hört om tidigare, litte mer info om det ? vore jo skönt att veta så har man iallafall nåt att titta på när man kikar på en bil | |
|
Jag har sett inlägg här ang t.ex Z3 och E39 där man har haft en lysande punkt i mätaren, dvs differens mellan mätarens värde och det som är lagrat på annan plats. Vet inte om samma system är aktuellt i flera modeller, men troligen är det så, t.ex från -95/96 och framåt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.