|
|
|
|---|---|
|
Jag fundrar på att skaffa en Bluetooth handsfree till min E90. Tyckte att BMWs variant var för dyr och dålig. Det som jag tänker är den här Länk Den kostar ca 1500-2000 kr Dock vet jag att man måste koppla in sig till BMW bilstereo samt att jag vill att de oanvända knapparna på multifunktionsratten kopplar till denna. Jag undrar var skall man vända sig till för installation? | |
|
Den kommunicerar tyvärr inte med bilens bussystem från bl.a displayer, rattknappar osv, utan den fungerar som en egen enhet. Muting (att stereon tystnar när telefonen är i drift) går att ordna, det finns en utgång på handsfree satsen som styr telemute ingången på stereon. Det går att få ut ljudet i t.ex dörrhögtalarna om man inte vill använda den separata högtalaren till HF-satsen, men ljudet blir knappast bättre, tvärtom. Dock drar det oftsat med sig en lite reläbox som även denna styrs av mutingsignalen, och där högtalarkablarna från stereon växlas över till HF-boxen osv. En installatör av bilstereo/telefoner osv har lösningar för ovanstående installation, dock får man räkna med att priset stiger en hel del innan allt är plats i bilen osv. FP |
|
|
Detta hittade jag på nätet Länk Dock ej till En SonyEriksson |
|
|
Vi gjorde installationer av dessa på mitt gamla jobb (TeleProffs i Jönköping), tror att de låg på 4-5000 inkl allt material (hållare och yttre antenn och laddning tror jag det var) - är dock ytters tveksam till att det går att koppla multifunktionsknapparna till denna enhet... vill du kolla upp finns kontaktuppgifter på www.teleproffs.se men du bodde väl i sthlm? |
|
|
jag bor i skåne... Sedan går det att koppla till multifunktionsratt parrot |
|
|
Jag jobbade mycket med Parrots HF-kit tidigare. De hade ett av de första talstyrda Bluetooth HF-kitet på marknaden, universal för flera olika telefoner osv. Just talstyrningskretsar osv är lite av Parrotsspecialitet, det är egentligen där deras stora know-how ligger. Tyvärr led de mycket av ständiga uppgraderingar vad gäller Blåtandsdelarna, instabila funktioner osv, man tröttnade tyvärr efter en tid. Mycket av problemen låg egentligen hos telefontillverkarna men kunden/användaren ville ju bara ha en fungerande utrustning osv. Hur de nyare utrustningarna funkar, om de kommunicerar korrekt med t.ex rattknappar osv via I-buss kan jag inte svara på vad gäller den ovanstående utrustningen. Inte heller hur den funkar med olika versioner på telefonernas s/w osv, men liten brasklapp för detta tyvärr, om det är likadant som förr. FP |
|
|
Den här sidan säger att den passar iaf multifunktionsratten på BMW Länk |
|
|
Länkarna ovan till Parrot visar två olika system, CK-3000 och CK-3100. Båda kräver var sitt adapterkit (tillbehör) för anslutning till bilens bussystem, rattknappar osv, kostar c:a £90. Som standard manövreras de med sina respektive paneler med knappar osv. FP |
|
| jag vet inte om detta är värt det | |
|
Inte riktigt vad du är ute efter, men till E38, E39 och E46 finns det i alla fall eftermarknadskit med Blutooth och rattstyrning: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Den lösningen verkar ju genialisk!! Men vilka telefoner funkar den med...? Nån som har provat? |
|
|
Den bör funka med de flesta BT-telefoner, men tyvärr får man uppdatera rätt ofta för att få full funktionalitet. Det är Parrot som ligger bakom hårdvaran, mera info här: Länk FP |
|
|
ErikW, har du testat Länk eller vet du någon som har testat den? för den verkar vara bra. men om man har ice link + då kanske de inte går och ha den samtididgt? - Kolla Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.