|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kommit fram till en mkt tråkig och som det känns, onödig situation med min 320 i 02:a.. Köpte bilen för 2 månader sen ganska exakt. Fick en MRF garanti på den i 3 månader eller 500 mil.. som ja inte heller har kört.. Har nu fått ett elfel på bilen. Som dyker upp lite då och då. varvmätaren hoppas på ett ställe, radiokanaler nollställs och så. Ringde försäljaren och sa att dem får fixa det. Nu ville han ta in bilen och byta instrument panelen. hela paketet.. Jag skulle behöva gå in och betala lite av den kostnaden enligt han. "det finns ju en viss självrisk" som han uttryckte det.. Gick hem och kollade mina vilkor och rättigheter enligt MRF.. Och enligt den ska jag ju absolut inte behöva betala ett öre för detta.. Då felet inte har kommit av en olycks händelse eller av vanvård.. Trots att säljaren kränkte mig genom att uttrycka sig "det är inte jag som tagit sönder bilen iaf" .. Bilfirman har sjunkit något så OERHÖRT i mina ögon. Och ska in och häva köpet i veckan. Har jag rätt till enligt MRF en. Om dem inte fixar felet. Eller har jag fel? Vill inte ha något överhuvudtaget med varken säljaren eller bilfirman att göra mer.. skulle behöva någon som kanske varit i samma sits? eller som vet mer om MRF en.. Med Vänlig Hälsning Tomas | |
|
Väldigt enkelt egentligen, säljaren skall BEVISA att felet inte fanns när du köpte bilen. Och det kan han ju försöka med :) Är du medlem i motormännen så föreslår jag ett samtal till en av deras Jurister, de är väldigt bra att prata med. Kan sen juristen slå en signal till handlaren så kommer de hela lösa sig på ett smidigt sätt. Om du inte är medlem så får du snällt be han och läsa reglerna kring MRF garantin. Jag har själv nyttjat bland annat byte svänghjul samt koppling på denna garntin utan problem samt kostnad. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Att de finns en viss självrisk är ren lögn kan du dessutom hälsa honom. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
hej! Tack.. Men visst har jag rätt att få det gratis. Tänkte väl det.. Han försökte även hävda att det är en förslitnings grej.. så jävla störd så det gör ont i mig.. Är inte medlem i motormännen. Men ska in till firman så fort som möjligt. skaffa en underskrift på min mätarställning samt tidpunkt jag e där.. stämpen och grejjer så ja kan bevisa att jag har anmält det nu, inom garanti tiden.. Sen ska han helt enkelt fixa det.. Men Tänkte iaf gå in och häva köpet, säga att jag inte vill ha med en firma att göra, som inte tar sitt ansvar. Gör jag rätt? M.v.h Tomas |
|
| Haha, vilken lirare. Tror han får svårt att hävda att bilens elsystem är slitdelar :) | |
|
Ja, precis.. Men att han ändå fortsätter tjafsa emot e så jävla stört. eller hur!? Riktigt jävla sjukt.!! Har alltid haft bra tankar och allt har funkat bra med firman. men nu har dem sjunkit långt under isen. Ska ta och snakka med chefen på firman med och höra om han vill att jag ska smutskasta firman för all evighet för att den idioten till säljare inte gör som han måste, enligt garantin.. USCH! |
|
|
Det kan nog bli svårt att häva köpet i det här läget. Säljaren ska ha möjlighet att avhjälpa felet först. Men den här skojaren verkar ju inte ha koll på lagen, tyvärr alldeles för vanligt bland folk som säljer saker, dom borde ju kunnan konsumentköplagen kan man tycka. Men kontakta ARN, allmäna reklamationsnämden, för vägledning. /Falle |
|
|
Men han har ju möjlighet att avhjälpa det. men han vägrar ju göra det gratis. Då står det ju i MRF vilkoren, att om dem inte lagar den kan man be om att få häva köpet. Har jag feltolkat? Har pratat med säljaren både öga mot öga och i tele.. men han står fast vid sitt beslut |
|
|
Snacka med ARN är mitt tips, och berätta gärna för säljaren att du varit i kontakt med dem. Ligg på o pressa honom som f-n, det är det enda som funkar. De brukar ge med sig när de inser att kunden inte tänker ge sig. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Nä det e riktigt. Om inte han avhjälper felet så kan du begära prisavdrag eller häva köpet. Men om säljaren e smart så lagar han ju bilen åt dig för om köpet hävs så måste han ju ändå laga den om han vill sälja den igen. Om du använder lite påtryckningar, typ häva köpet eller kontakta ARN, så måste han ju ge sig. Lycka till |
|
|
Hej! Du har all rätt i världen. Hade en liknande situation med en auktoriserad BMW-återförsäljare för ett halvår seda. Säljaren visste ingenting om köplagen och vägrade gå med på mina villkor. Jag ringde VD:n och klagade. Sen blev det fart och det löste sig bra. Kolla länken om konsumentköplagen, den är en tvingande lag för näringsidkare. Länk Läs speciellt detta stycke: För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. Låt det inte gå mer än sex månader bara. Lycka till. |
|
|
Jag kan tillägga att om säljaren försöker fördröja processen för dig, så kan du vara lugn eftersom du redan påvisat felet och reklamerat varan. Lite mer info: En reklamation måste ske inom skälig tid efter att felet har upptäckts eller borde har upptäckt, men för en konsument anses alltid reklamationer som skett inom 2 mån från felet upptäcktes som skäligt. En annan sak som inte många vet om: Man kan reklamera en vara i 3 år efter köp som konsument (alltså inte köp mellan privatpersoner). /Falle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.