|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Är nybliven ägare till en superfin E38 (svensksåld). Har dessutom nyligen upptäckt denna nät-site och det här är mitt första inlägg. Har än inte sett nån 740 med motsvarande ålder/skick/körsträcka/utrustning till bättre pris i hela Sverige (knappt i Tyskland heller) så så långt är jag helnöjd. Jag åkte visserligen på skatten och ett nytt batteri men det är smällar man får ta. Men jag åkte också en oljeservice á 2500:- och började då fundera. Har alltid bytt olja själv på mina tidigare bilar men lämnade nu in den bl.a. för att få stämpeln i serviceboken. Men det känns som om jag betalade 2000 spänn extra bara för att få den där stämpeln. Hur viktig är egentligen serviceboken. Har haft 16 bilar (därav 2 BMW) före den här och ingen av dem har haft en aktuell servicebok men det har aldrig varit något problem att vare sig köpa eller sälja dem. Är serviceboken guld värd eller är dess betydelse överdriven? Har man verkligen igen alla extra tusenlappar man lägger ner på service t.ex. typ "kontroll av spolarvätska" eller annat fånigt som inkluderas? | |
|
Hej och välkommen till forumet! Jag personligen tycker att det fungerar lika bra med en notering i en "dagbok", egen notering i servicebok eller kvitton på olja+filter samt notering på kvitto om när byte skedde. Sen finns det säkert "serviceboksfantaster" som inte tycker så. Men ordet "väldokumenterad" anser jag inte alls är synonymt med stämplar i servicebok. Sen känns det ju minst sagt onödigt att lägga 1500 kr på en stämpel för en snart 10 år gammal bil. Ännu värre är det med Inspektion I och II, där man får lägga typ 10.000 kr på att dom kollar lite standard besiktningspunkter samt sådant man inte kan undvika att upptäcka själv. Nu finns det som sagt säkert folk som säger emot, men detta är min bestämdaste åsikt :) |
|
|
Hej och välkommen! Håller fullst. med dig! Har själv 740i -97. Imp. från Tyskland, ingen "bok" men en hel bunka m papper (kvitto) från inköp BMW- handlare. kvitto, milkontroll etc + oljebyte+++ Det är i et köp/ säljläge det är intressant, men jag har köpt många bilar Beg. genom åren och har man lite "känsla", (bilen är ren och välvårdad), samt "titta" på säljaren (ägaren). Jag vill nu byta upp mig till en 760, är 53 år, driver eget AB (kör alla service etc etc på firman), men det är bara Svensksåld/ bok som gäller! Konstigt, bilen är rostfri, inte en repa, aldrig krockad, jag har aldrig kört som om jag har stulit bilen!, samt at den har "facelift". Tvättas varannan hälg på sommaren + läderbeh. Jag begär 60000,- är nu så trött på alla som ringer och frågar om jag låter den gå för 40- 45000. Är inte desperat, så nu får den stå i ladugården på min bondgård som en "andrabil". JAG vet åtminstone hur bilen är behandlad, och med 19000 mil ser jag framemot MÅNGA glada andrabilsmil! |
|
|
För en kräsen seriös bilköpare skall attraheras av bilen, dvs man skall få så gott betalt som möjligt bör både serviceboken samt tillhörande kvitton finnas tillgängliga för att styrka bilens historik är min erfarenhet som smått överpedantisk bilägare. Sedan är dessvärre bilmarknaden såhär idag att marknadspris= lägsta pris på blocket.... Har du en fin bil, behåll den, sköt om den och njut av den. Det finns inte många av dem idag. JoelMartin: Efter erfarenheter av E65 kan jag personligen rekommendera en 750i 01 alternativt Alpina B12 6.0. Då får du verkligen valuta för pengarna. Mvh Asken |
|
|
Hej igen! Jag håller med dig Johan S att när bilen snart är 10 år gammal så minskar servicebokens betydelse något. Å andra sidan har den bara gått 10000 mil (mindre än någon av mina tidigare bilar har gått vid köptillfället) så för mig känns den riktigt ny. Och när nu bilen så här långt har en fullstämplad bok så känner jag mig typ lite "tvingad" att fortsätta med det trots att jag personligen ju inte fäster så stor vikt vid det. Jag vill liksom inte vara den som "bryter kedjan". Tilläggas bör att det inte BARA är för stämpelns skull jag lämnar in den. Jag är en heltidsarbetande småbarnspappa med en omfattande husrenovering på halsen som desperat försöker få fritiden att räcka till, så nu för tiden drar man gärna i några "livlinor" när det gäller bilunderhållet. Men det svider grymt i plånboken. Nästa service att se fram emot blir den härliga "Inspektion II". |
|
|
Som spekulant vill jag åtminstone se en väl ifylld servicebok. Har bilen låga mil så är det nästan ett krav för att kunna verifiera miltalet! Så fortsätt du! Men ett lika gott alternativ är att för någon typ av dokumentation, kvitton på servicedetaljerna t.ex. Min tidigare bil bytte jag olja själv på varje halvår (för att vara supersäker på att oljan var rätt och att den inte tog in kylarvatten m.m) och detta dokumenterade jag "vid sidan av", spekulanter uppskattar sådant! Men, så länge du har bilen på låga mil är det av yttersta vikt att du har en verifierbar historik, såsom servicebok och kvitton! Jag kan känna att Inspektion och Inspektion II är bra att få gjorda med stämpel, de andra servicepunkter är egalt om det är gjort via märkesverkstad eller utfört själv med dokumentation... /M |
|
|
Notera, det behöver inte vara en auktoriserad verkstad. Finn en bra pålitlig kontakt med god BMWkunskap lokalt det gynnar verkligen ekonomin kan jag säga av personlig erfarenhet. Mvh Asken |
|
| Asken: Tack för det tipset! Kanske ska nog snoka runt lite i stan och kolla efter andra BMW-skruvare. | |
|
Med tanke på att det finns förhållandevis många bilar utan servicebok. Jag begriper egentligen inte hur det kan vara så vanligt att man slarvar bort serviceboken. Majoriteten av dessa fall kan ju knappast bero på slarv av tidigare ägare eller verkstad? Så vad är tanken bakom att lägga undan serviceboken? Att en tämligen tom servicebok sänker priset mer än ingen alls? Hur tom ska serviceboken vara för att bilens pris ska bli lägre än med ingen servicebok alls? molle |
|
|
det enda syftet med en servicebok är väll egentligen att verifiera milen som tidigare antytts... verkstaden är en oberoende part som skriver ner hur långt bilen har gått, detta är svårt att ersätta på något sätt tyvärr... eller iof, om man får böter av farbror blå så brukar det stå hur långt bilen gått :) då kan man ju passa på hehe... annars är det ju besiktningspapper då ser man ju också hur långt bilen gått |
|
|
Ja det är självklart nästan ett måste med servicebok (eller originalkvitton från auktoriserade verkstäder med noterat miltal) på en bil så länge den funnits i tyskland el dylikt. Men sedan när bilen kommit till sverige och rullat 15.000+ känns det ganska menlöst. Som sad_ant sa ovan så har vi ju våra besiktningsprotokoll, som vem som helst kan beställa från bilprovn. Det i kombination med egna noteringar och kvitton skulle då jag nöja mig med. Nästan hellre så jag köper en bil av en som själv dokumenterat och fixat saker på sin ögonsten, än en som bara lämnar in och får allt gjort på verkstad. Däremot, en bil helt utan någon form av dokumentation från varken sverige eller tyskland går totalt bort för väldigt många tror jag. Inspection II känns ju helt absurt att låta utföra, även om bilen bara gått 10.000. Bättre då att byta de saker som ska bytas vid det miltalet (och se till att få kvitton på grejerna+ev jobbet), och så ser man själv om resterande saker som tuta och bromsar är dåliga. Om inte bilprovningen påtalar det... |
|
|
Asken ! Ja!- håller med, är den "smått pedantiska" typen själv. Jag behåller bilen, tycker det är helt ko- ko att jämföra 740 E38 med nyare 745 - 760, E38 har sin helt egna stil,- den är maffig på et eget sätt. Spec fronten på dom nya (kommer inte i håg typnummer)- är otrolig klumpig om du har dom bredvid varandra! Ok Asken, jag har inte skrivit kontrakt en på 760, skall kolla på 750 samt B12 6,0. Har du ngt tips om var jag skall läta, tacksam om jag slipper hålla på m Tyskland, det går så mycket tid,- måste jobba lite oxå!!! Ha en trevlig hälg. GrosseKraftwerk |
|
| Enda anledningen till att "slarva" bort serviceboken är väl om det är gjort servicar efter det miltalet som står på mätaren tex för 3 år sen är bilen servad med 29000mil på mätaren men vid tex import så har helt plötsligt mätaren hamnat på 18000 då är det ju lätt att serviceboken råkar försvinna. På en svensksåld bil är jag inte alls noga med servicebok då jag kan kolla mätarställningen med bilprovningen samma med USA import där man kan kolla med carfax där man dessutom ser om bilen varit krockad. | |
| Alltså, serviceboken ska finnas kvar och vara fullstämplad ända tills bilen kommer till sverige. Sen ska den självklart också finnas kvar, men stämplingen är inte längre lika viktig att fortsätta med om man dokumenterar på annat sätt. (ville bara förtydliga vad jag menar). | |
| Tack för era synpunkter. Det kan finnas fördelar med att hålla serviceboken vid liv ett tag till trots allt. Nästa service blir väl inte förrän våren/sommaren 2008 så jag har lite betänketid innan det är dags för "Inspektion II". Vi får se hur stinn plånboken är då. | |
|
Joelmartin: www.alpina.de kan du kika runt på. www.autoscout24.de så slipper man mobiles massa milskruvade vrak, leta i de högre prisklasserna på 750 2000-2001 samt Alpina 99-01. Mvh Asken |
|
|
Tack ASKEN, jag skall ha mig en "mysstund" m en nubbe när "mor" har tagit kvällen! du skal få et lite referat från min titt! Vi hörs GrosseKraftwerk |
|
|
PS! Annars är det en här på forumet som fick mig att komma på att titta på en VW Phaeton!- bra bil, men då har man inte ngt trevligt AutopowerForum, eller hur?! GrosseKraftwerk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.