AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.834

Vill ha y-rondell (58) i 19" ,har skickat förfrågan till rondell nu !

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
varför har de inte gjort 19" av rondell 58 innan, för mig är det veterligen jäkligt konstigt iaf, har ni andra alternativ som sitter som ett smäck på e34 karossen ????

Mvh Niklas
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det har väl inte varit tillräcklig åtgång på 19" hos Rondell av andra modeller & att style 58 i 17-18" har sålt bra. Det hjälper ofta med förfrågningar så dom ser att det finns intresse/efterfrågan för 19". Rondell har en splitfälg som liknar 58:an, den heter "design 81" & finns i 8x19" Länk

Även liknande är Rial Nogaro. Fiins i 8-9x19" Länk

RH-fälgar är grymt snygga med, säljs förmånligt hos Länk kolla under aluminiumfälgar/RH

Annars är ju AC Schnizer fälgar snygga till E34 med standard styling, om man vill göra avkall på en bred fälgkant Länk Kollar du till E39:an så finns 19" med också, då behövs en distansring till navet bara för att passa exakt.

BTW Jag tycker annars att det är jäkligt konstigt att det inte kan tillverkas klarglasbaklysen till E34 Touring, alla eftermarknads baklysen till E34:an är enbart till sedan modellen. Har skickat en förfrågan till Realcar iallafall om detta utan vettigt svar.

Min bimmer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Smiley©
nikke25

Jag har precis gått i "köpa fälg tankar" också. Jag ville ha Rondell 58 först också men jag ändrade mig pga att dom är så vanliga, Fel ET + att en del påstår att dom är rätt mjuka och tunga, men det vet jag inget om.
Jag började leta efter andra allternativ för att hitta nån lite mer ovanlig fälg, och för att slippa valsa skärmkanterna bak för 10"arna.

Dom fälgar som föll mig i smaken var:
Keskin KT 4 Länk
ASA AR1 (Imola) Länk
Rial Nogaro Länk

Det finns ju fler snygga fälgar men eftersom jag inte har obegränsad ekonomi + att jag ska köpa massa annat till bilen så begränsade jag ekonomin till dom lite billigare fälgarna, sen vet man ju inte hur länge man får ha fälgarna ifred!

Efter mycket funderingar & gråa hår valde jag Rial Nogaro för jag tycker den är snyggast, har rätt ET och den är billig, en del påstår att Rial har bra kvalitet på fälgarna och då håller dom ett mycket bra pris om det stämmer.
Så nu är det bara att hoppas att dom ser bra ut på bilen :-)
Det första jag ska göra med fälgarna när dom kommer nästa vecka är att behandla dom så dom är lättare att rengöra, men jag vet inte riktigt vilket medel jag ska använda än.

En kille på Powerbörsen ska sälja sina 17" till 3-serien och dom ser bra ut på hans bil, så dom bör se bra ut på en E34 också hoppas jag.
Länk Länk

Skriv gärna sen vad du valde för fälgar.

/Thomas
Th
291
The roughrider
Smiley©: Tycker att du bör prova att behandla dina fälgar sedan med TCnano "Fälg" för en otroligt hal & troligen hård yta, som gör fälgen lätt att hålla ren Länk Den nya nano-tekniken är något man bör använda sig av, men vara ändå lite försiktig med vid användandet Länk

Har själv behandlat mina nyrenoverade BBS-fälgar med det (skippade klarlacken på den nypolerade fälgbanan till förmån för denna varan). Får se sedan under sommarhalvåret hur väl TCnano skyddar mot bromsdamm, korrossion & stenskott. Borde vara bra skydd med ordentlig polering med medlet som jag gjorde :-) Har bara hittills kunnat konstatera att ytan blev grymt HAL, så det kan inte vara mycket som fastnar på det :-)

Min bimmer: Länk

/Roger W
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
smileyc: ja det är ju inte fel heller men jag vill ha det där feta djupet på fälgen + att den siter som ett smäck på e34:orna, finns många andra fina fälgar med men inte lika jo det finns ett par oz som har fet kant som är lika snyga minst med !!!!

Men tack för infon om de andra fälgarna likaså roughrider ska ha tack för svaren !!

Tror ni ite att det är lite båg om det där nano att det skulle vara så himla farligt ??

Lika farligt var ju chips för ett tag sen (om man åt ett kg om dagen ):)

Mvh Niklas
Smiley©
nikke25

Jag gillar också fälgar med djup, men står man i snäva vinklar så man inte ser ekrarna/fälgcentrum så ser det sjukt ut med bara ett stort hål i fälgen tycker jag. Men så länge man ser lite utav ekrarna så är det snyggt med djup i fälgarna!

The roughrider

Tackar för tipset!
Har du testat Sonax Fälgförsegling NanoPro?
Det verkar vara enklare att lägga på, men det kanske inte är lika bra...

Varför valde du bort klarlacken på fälgbanan? Klarlacken ger ju extra skydd istället bara att förlita sig på nano-tekniken, ger inte klarlacken lite mer lyster åt den polerade kanten också?
Den fördel utan klarlack jag kan tänka mig är att det inte kryper under fukt och ärgar vilket det har gjort på mina gamla BBS splitfälgar.
Men är inte nanoskicktet 100%igt skyddande så får du korrosionsproblem iaf.

/Thomas
Th
291
The roughrider
Smiley©: Jag valde bort klarlacken för att den har sina problem (som du beskriver). Fick lämna in fälgbanorna för polering till Fälgfixarna just för ärgningsskador av inkrypen fukt efter stenskottskador/klarlackssläpp. Klarlacken ger mer lyster till vanlig lackfärg, men inte till polerad metall. En fälgkant är aldrig så blank, lystrande & snygg som efter en gedigen polering. Klarlacken ska bara ge skydd mot korrosion, om man inte orkar tvätta/vaxa fälgbanan ofta. Men snyggare utan den sålänge fälgbanan bibehålls blank annars. Jag är ganska så 100 på att TCnano är en kanonprodukt för att ersätta klarlacken 1 år i taget. Det återstår att se såklart nu under sommarhalvåret vad produkten går för. Klarar den inte skydda mot korrosion så blir det att lägga på 2 lager klarlack :-( Framtiden får utvisa det :-)

/Roger W
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
BBS Challenger 19 tum helt klart!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.