|
|
|
|---|---|
|
Har fått lite problem med dörren på passagerarsidan,eller de är rättare sagt dörrsidan som släppt från sina pluggar i själva dörren...kallas de pluggar förresten? men dom som håller fast dörrsidan iaf... Dom har släppt i underkant,så dom tar i instegslisten och de är väldigt trögt att öppna/stänga dörren... Undrar då om de bara är att köpa nya sånna där på bmw å trycka dit? | |
|
Ja, det går att köpa på bmw. / Leon |
|
|
Okej... Försökte få loss dörrsidan idag,men den ville inte släppa...ska man ta loss de på något speciellt sätt? eller är de bara lite våld som krävs? |
|
|
Hej Haas, du tänker på dörrfodret enligt Länk? Ditt dörrfoder hålls fast av två torx (nr7) och ett antal plastclips (nr6). På insidan, bakom handtaget finner du två svarta pluggar (nr 8). Lirka ut dessa med nageln. Bakom dem finner du nr7. Skruva bort dessa och börja drag försiktigt i dörrfodret rakt ut. Dörren hålls nu kvar av endast plastclipsen. Varför försiktig så du inte drar ut fodret för långt. Du vill inte skada högtalarkablaget eller låspinnen närmast B-stolpen(den som åker upp och ned då du låser bilen.) När du drar bort dörrfodret finns det risk för att du har sönder plasthållarna, som håller plastclipsen på plats. Dessa dörrhållare är limmade på insidan av dörrfodret. Det finns fyra plasthållare: två vertikala på varsin sida av dörrfodret: en vid A-stolpen, den andra vid B-stolpen. De två andra utgör fickorna på dörrfodret och då horisontellt med nedre kanten av dörrfodret. Lossnar plasthållarna är det bara att limma med lämpligt starkt lim. Jag rekommenderar att du köper nya plastclips eftersom dessa försvagas/går sönder med tiden. Passa på att smörja ledbanorna för fönsterhissarmarna också när du är inne och rotar. Mvh Stephan |
|
|
Svarade ju inte på din fråga: Ja, om du tagit bort de två torxarna ska det bara vara att dra ut fodret, ibland med lite våld, dvs ett ryck. Tag tag med båda händerna på en av de vertikala dörrsidorna och dra ut. Mvh Stephan |
|
|
Tackar så mycket för de svaret! Ska ge mig på de där inom kort...men de som lossnat är nr6(plastskruv/plugg) längst ut på dörren,och därför har den åkt ner några mm....så får man fast den där e allt löst. |
|
|
Haas: Jag undrar hur ditt dörrfoder har kunnat åka ned? Har du kollat att du har de två torxarna kvar? Plastclipsen håller endast fodret intill dörren. Torxarna däremot har till uppgift ta via ett större stålbleck ta upp krafterna när man drar i dörren samt att fixera fodret. Om skruvarna saknas eller inte är åtdragna kan man skjuta dörrfodret i ett plan parallellt (upp/ned/vä/hö)med dörren. Så skedde det på min dörr. När du tar bort dörrfodret kommer du enkelt se att plastclipsen har ett stort spel i sina hållare. Lycka till! Mvh Stephan |
|
|
hur är det med vänster dörr - den har ju reglaget för elmanövrering av backspeglarna. jag har bara tagit av höger foder, men nu måste jag fixa en grej i vänster. ska man göra nåt speciellt där eller det reglaget sitter i fodret och följer med ut ? |
|
|
exolon: Ta en kniv eller liknande och bänd ut sidospegelreglaget. Länk Mvh Stephan |
|
|
Jag har inte kollat jättenoga vad de verkligen är,lite snabbt bara å såg då att den lossnat i bakänden. De smäller till i plasten när man öppnar,så alternativet är att den tar i gaveln rätt långt ner... Dörren är liksom jättetrög att både stänga å öppna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.