|
|
|
|---|---|
| Hej,har nu ägt en 525-01 touring i ett par månader.kanonbil men jag har ett litet missljud som kommer och går på tomgång,detta lilla ljud upphör så fort jag stänger av kliman med knappen.troligen så är det väl ett lager på ac kompressorn.min fråga är om det är någon som bytt detta och kan tipsa mig om ungefärligt pris.Tack på förhand. | |
|
Hej! Hur låter missljudet? /Michael |
|
| svårt att förklara,trodde först att det var ett remhjul som " knirrade " lite,men som sagt så blir det knäpptyst när man stänger av kompressorn. | |
|
O.k. Det är ju litet svårt när man inte hört ljudet själv, men här är lite funderingar... Kolla först så det inte är själva drivremmen eller spännhjulet som för oväsen. De belastas ju olika när kompressorn är till eller av. Annars: Om kompressorn låter illa, men bara när magnetkopplingen är dragen(ac:n på), kommer missljudet från interna delar eller möjligtvis (inte troligt) magnetkopplingen. Det hade varit skillnad om ljudet hade hörts hela tiden, då hade det säkert varit lagret i själva kompressorremskivan (som ju alltid går runt oavsett om kompressorn är till eller inte) som var dåligt. Din kompressor är av typen variabel; sålänge AC:n är på är magnetkopplingen konstant till. Kompressoreffekten regleras istället med interna, tryckkänsliga, ventiler. Dessa kompressorer är extremt smutskänsliga och allmänt ömtåliga, varför man antingen bör skicka iväg den på reparation ,eller köpa en utbytes, om man måste byta något inuti. Du behöver åka till en kylfirma (el. behörig verkstad) för att tömma systemet innan man kan demontera kompressorn. Låg köldmediefyllning i systemet kan ibland låta lite skumt. Det ljudet slutar också när man stänger av kompressorn. Man kan ju börja med att be en kylfirma kolla fyllningen så den säkert är ok. mvh Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.