|
|
|
|---|---|
|
Det har dykit upp ett skumt fel på 540`n (E34 540 -95), den går jättedåligt på tomgång med ett högt, och då menar jag högt skrikande ljud som försvinner om man rycker ur oljestickan (återkommer när stickan suttit i några sekunder igen)! Känns precis som att den inte går på alla cylindrar med avgassmällar som följd. Det luktar även brännt gummi från bilen bara av att motorn är igång. Kan det möjligtvis vara det kära insugsmembranet som släppt och laggt sej så att det bränns, men ska hela motorn kunna skaka och gå så illa av det även uppe i varv? Tomgångsmotorn har jag också kollat och ibland blir det skillnad när man rycker ur den och ibland händer ingenting. Någonting med vevhusventilationen kanske eftersom det skrikande ljudet försvinner när man rycker ur oljestickan så att undertrycket försvinner!? VÄLDIGT Tacksam för alla svar!! MVH Robban B | |
|
Låter nästan helt säkert som att vevhusventilationen är tät,med alla dess uppkommande problem... |
|
|
Du menar alltså att den är igensatt? MVH Robban B |
|
|
Det skrikande ljudet fick jag på min 540i också. Det var membranet till vevhusventilationen som gått sönder. Det sitter baktill på insuget. Bytte det och insugspackningar själv, till en ganska liten kostnad. Inte jättesvårt. Det kan säkert orsaka taskig motorgång också. Mvh Michael |
|
| Helt riktigt...den tycker inte ut någon olja någonstans typ oljestickan...? | |
| TRYCKER ut olja... skulle de vara... | |
|
Nej inga tendenser till att trycka ut någon olja vad jag sett, men det är ett fruktansvärt sug när man drar ur stickan under gång MVH Robban B |
|
|
Det är membranet. Min sög in olja i insuget pga undertrycket. Visade sig varje gång man startade i form av ett blått rökmoln bakom bilen. /Michael |
|
|
Känns ju alltså som att nummer ett att kolla är membranet. Någon som vet var man kan hitta nån bild eller beskrivning på var det är placerat och hur det ser ut!? MVH Robban B |
|
|
Nr. 3 i på bilden i länken. Det sitter så att säga bak på insuget Länk /Michael |
|
|
Tusen tack för länken! För att byta detta membran antar jag att man måste lyfta insuget för att komma åt, känns ju lite tight mot torpeden va!? Så då är det väl bara å beställa insugspackningar och hela den biten åxå va!? MVH Robban B |
|
|
Det går nog att byta den utan att demontera insuget, men jag bytte packningarna 4,5,9 och 10(2st.) också när jag ändå höll på. Jag var dessutom tvungen att rengöra hela insidan av insuget från olja. Om locken 7+8 inte följer med membransatsen så beställ även dem, mitt ena var trasigt. Skaffa en torxbit av riktigt bra kvalitet till skruvarna, de sitter som f*n. Lycka till! /Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.