|
|
|
|---|---|
|
Sålde mina fälgar till en man i Skövdetrakten. Jag blev lovad att få betalt så fort han sett fälgarna. Blev totalt blåst. Nu ligger han på Kronofogden. Tyvärr fanns 10 till dumbomar där som han lurat. Hans initialer är S.S. Någon mer som blivit lurad? | |
| skickade du ett par fälgar till en kille du inte kände och ville att han ska betala det efter att han har godkänd det hela ? tragisk att sånt ska hända men tyvär bor vi i ett samhälle där det inte ens går att lita på sin egen skugga. fiinns han här på forumet ? | |
|
Vet inte. Men säkerligen. Det var 10 anmälningar mot honom hos fogden. Fick se hans leg o körkort innan jag skickade. Så han uppger rät namn o adress och bara blåser en. Fogden kan inte göra ett skit då han redan är körd. Likaså Polisen. Det är inget brott att köpa och inte kunna betala. Ville bara lägga en varning så inte fler än oss råkar illa ut. Mikael |
|
|
Det är ju alltid problem att sälja och köpa saker så här via internet. Att skicka grejerna utan att ha fått betalt är en risk, att betala innan man fått grejerna är en risk. Vem skall ta risken? Det är lättare när köpare och säljare bor nära varann. Men händer tydligen inte så ofta. Jag sålde fyra fälgar och däck ganska nyligen och en kille i Norrland ville köpa dom. (Själv bor jag i skåne.) Jag krävde att köparen skulle sätta in pengar till mig för fälgarna och för transporten. Det gjorde han. Sen skickade jag fälgarna. Killen tog en risk förstås han kunde ju inte veta om jag skulle blåsa honom. Jag tror att vi är lite godtrogna i detta landet, tror också att internet gör att folk luras mer för man är ju "skyddad" bakom datorn. |
|
|
Hur kan det inte vara ett brott att köpa och sedan inte kunna betala? Svensk lagstiftning måste vara den enda som konsekvent står på deras sida som stjäl, våldtar, förstör osv. Ibland är det svårt att få till en affär över internet utan att chansa, jag har oxå satt in pengar på helt okända människors bankkonto. Men inte utan att först fått lite kläm på människan via mail eller omdömen på försäljningssiten. Dessutom har det aldrig varit större belopp än att jag har kunnat stå ut med att bli blåst på. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Även jag kan ha blivit blåst, väntar på saker som jag redan betalat. Vet dock vem killen är på forumet så jag ska ringa upp honom och avakta lite. Löser det sig inte så blir det att hänga ut killen. Jag har personligen hängt ett tag här på forumet och fått uppfattningen om killen att han är seriös, den åsikten har jag ej nåmer. Men det ja ville få sagt är att även om man tror man fått kläm om en person så går man inte säker. Har även blivit blåst några gånger på ebay, trots att säljaren haft 100% i positivt omdömme. //Simon |
|
|
Kan vara ide att testa. Länk |
|
|
Varför använder inte folk postförskott eller efterkrav (eller vad det heter när man skickat med bussgods?). Jag skickade till en norsk i höstas med bussgods, och det kostade då ca 160kr för efterkrav, vilket köparen får stå för. Efter allt skit man hör om hur folk blir lurade så skulle vara inte lita på någon! z4-Micke: Bra att du varnar oss iaf, så man inte tar någon chans att göra någon affär med denna tomte. Fast man garderar sig så blir det så mycket strul med sånna nötter! |
|
|
Hej Fredde! Det var ett tag sen. Få se om jag o Maria ordnar någon träff i Jönköping i år med. Du kommer väl? Det är sant. Sverige previlegar brottslighet. Polisen kunde inget göra. Dom avskrev min anmälan, då man inte kunde styrka att köparen hade tänkt att svindla mig från början. Han kanske bara fått det tufft med pengar senare. Kronofogden kan inte göra mycket heller. 10 till anmälningar mot samma man på samma grunder. Köparen arbetslös och med stora skulder. Så nu får jag 14:- per månad därifrån. Man får se det ositiva. Om 1000 månadr är skulden betald, såvida inte fler brabbas och ska dela på den stora kakan. :-) Ha det bäst! Mikael |
|
|
ExHonda. Tyvärr måste man ha ett postgiro konto för att använda postförskott, jag har lånat jobbets några gånger. Enda sättet för en privatperson att någorlunda smidigt skicka mot postförskott är med Bussgods som du skriver. Verkar inte vara så många som har koll på den möjligheten. Tyvärr är Bussgods väldigt duktiga på att slarva bort saker och de är inte mycket för att ersätta den stackaren som de slarvat bort saken för heller. Z4-Micke, givetvis försöker jag dyka upp om det blir träff i Jönköping, du har väl sett att det så smått diskuteras om en träff i Halmstad. Jag är inte med och planerar skall tilläggas. Hoppas det löser sig med dina stulna fälgar, för det är just vad jag anser att denna person gjort. Han har förmodligen aldrig haft i åtanke att du skulle få några pengar. Därför anser jag att det är stöld, inget annat. Det måste väl kunna gå att ålägga idioten att han skall lämna tillbaka fälgarna. En avbetalningsplan på 83 år är ju bara löjligt att komma med. Som sagt, man skulle varit brottsling i det här landet. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| Internetgirot är att rekommendera. | |
|
Annars kan man använda denna tjänst: www.escrow.com Escrow får pengarna från köparen. Meddelar dig (säljaren) att de fått pengarna. Du skickar varan till köparen. Köparen tar emot varan och kollar att den motsvara förväntningarna. Om han inte har något att invända så får säljaren sina pengar. Skulle det vara något fel på varan måste han anmäla det till escrow och skicka tillbaka varan. När varan kommit tillbaka till säljaren så får köparen tillbaka sina pengar. Säkerhet för både köpare och säljare. Dock en viss avgift för tjänsten men kan vara bra vid större summor. |
|
|
X. Har själv en liknande din grej på G. Finns att läsa om här under rubriken "Feldiagnosvara". /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.