AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.409

Fast montering garmin GPS

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Hej!

Har sökt och sökt men inte hittat nått bra svar.
Tänkte äntligen få tummen ut och koppla strömmen till min GPS direkt i bilens elsystem istället för i cigguttaget.
Har försökt hitta nån DIY på ämnet men hittat inget.
Hur jag drar kabeln till bakom handskfacket det fixar jag nog, fårgan är bara vart och hur den sen ska kopplas in? Vill ju ha den så den slår av strömmen när tändningen är av. Att den ska kopplas på vit/lila är jag med på men HUR ska det kopplas? Bara klippa cigg kontakten och koppla dit godtycklig av kablarna med en sockerbit eller så och sen den andra till brun eller krävs det mera finness än så?
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Eller är det ok att göra som här? Länk
Cig-uttaget har konstant spänning på alla bmw såvitt jag vet. Däremot har laddningskabeln för originalficklampan i handskfacket tändningsstyrd spänning. Mät innan du kopplar för säkerhetsskull.
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Orginal ficklampan i handsfacket? Var finns den då? Hittar då verkligen ingen ficklampa i mitt handskfack.
To
290
Touchdown
328i Cab -98
bjorn_h, jag har också en Garmin (360) och har tänkt göra samma sak men vill kunna ta med sladden till andra bilar. Inte klippa sönder originalsladden. Vet du om det går att få tag på sladdar som passar i Garmin adaptern. Är det nån typ av standardkontakt??

/Touchdown
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Touchdown: Länk där finns ju extra kabel om det är det du frågade om. Nån standard kontakt man kopplar i Nüvi:n har jag dock tyvärr svårt att tro att det är (minns ej hur den ser ut).
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Tack, så kan man naturligtvis göra. Återkom gärna om du lyckas med inkoppplingen och hur du gjort! Har tänkt göra nåt liknande för mobilen oxå.
Många navigatorer och annat drivs och laddas med 5V, inte direkt på fordonets 12 eller 24V system. Detta är viktigt att komma ihåg, det blir dyrt att göra fel. i fallet med Nuvi så kan de laddas genom usb-ingången eller via hållarens kontakt. Usb-ingångarna sitter mer eller mindre som standard på de flesta nyare mobila enheter, det är alltid 5V som gäller på dessa. I den andra ingången kan det vara annan spänning in och nästan alltid sitter det en spänningsomvandlare i ciggpluggen, denna är alltså inte bara en kontakt som kan klippas bort och sedan koppla trådarna direkt på bilens system. Man måste ordna en separat liten spänningsomvandlare för den aktuella spänningen, eller en cigghona att stoppa navigatorns ciggplugg i och sen kan man gömma hela paketet bakom panelen. Se till att fixera ciggpluggen på lämpligt sätt, den vill gärna annars tryckas ur med tiden.
I BMW finns gott om vit/lila kablar under instrumentbrädan, vid säkringarna i handskfacket osv. Alla har switchad spänning från nyckelläge 1, minus kan man sedan ansluta från någon brun kabel eller på en bult som har kontakt med chassiet. En liten säkring på pluskabeln kan vara lämplig, och eftersom navigatorns förbrukning är låg så spelar det mindre roll vilken vit/lila kabel man väljer att tjuva på.

FP
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
tack Folke!
Blir nog en cigguttagsförlängare som jag klipper och då sparar på navins laddare till nästa bil också.
Men jag undrar fortfarande om jag måste stjäla el från en kabel eller om man jan göra som på bilden i mitt andra inlägg och klämma ner + kabeln under en säkring till något som har switchad spänning?
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
OM det kan vara till någon hjälp...

Länk

Jag kopplade in min GPS-laddning till cigguttagets ledningar och satte en switch emellan. Det har fungerat jättebra.

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Tror det blir att koppla ett cigguttagsförlängare direkt på en vit/lila kabel med hjälp av en sån här Länk borde ju funka kanon tycker man.
Jepp, så skulle jag göra. Att klämma ner trådar i säkringshållaren är inte att rekommendera. Först och främst måste man veta vilken sida som är den avsäkrade på hållarenså man inte hamnar på fel. Det finns även riskt att det blir glapp, att kardeler och trådar spretar ut osv.

FP
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Har rivit isär handskfacket nu... men hittar alla regnbågensfärger utom just lila/vit??? Var ska jag leta ?
Lustigt. På t.ex E39 dräller det av dessa kablar. Kanske man har en annan färg för motsvarande funktion på nyare E46, jag har tyvärr ingen elmanual med kabelfärger tillgänglig. Man kan t.ex testa med en provlampa på lämplig säkring som man vet aktiveras på nyckelläge 1, och sedan lokalisera kabeln som utgår från denna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.