|
|
|
|---|---|
|
jag undrar vad som hänt ibland vill den inte komma iväg på ettan det e som den slirar å sen hoppar nödläge i då kan man stänga av bilen starta den å den fungerar som den ska men sen händer det igen å ibland e det som den hoppar över tvåan vid inbromsning så den går från trean till tvåan undrar vad det kan va för fel händer bara ibland var sitter oljepåfyllningen mvh per | |
| dax växel o filter service... | |
|
läst om dom där plastkulorna e det något som man behöver byta den har gått 18500 mvh per |
|
| plastkulorna brukar vara vanligt,.kompisen hAR INTE bytt en,fast den har gått 26000,men det är olika med den biten också... | |
|
kanske så att pumpen drar luft vid start och inbromsning så du bör nog börja med att kolla oljenivån och passa på med lite kontaktspray på kanonkontakten på lådan när du ändå är under bilen. det sitter bara en plastkula i ventilhuset på 5hp24. problem med den kulan förekommer men är extremt sällsynt. molle |
|
|
Har precis samma problem. Lite då och då, vid kall motor (minusgrader) eller efter en kraftig inbromsning. Ettan vill inte gå i och gasar man så går den till slut in i "getriebenotprogram". Sen är det bara att starta om. Hur kollar man oljenivån i tipronic lådan? Det vore intressant att höra om du hittat någon orsak/lösning till problemet. 540i är grejen.. |
|
|
tjena jag bytte olja å fick ut ungefär fem liter olja pratade me bmw å dom sa att det skulle gå i mellan ca sju till tio liter olja jag fick i åtta liter bytte filter oxå det verkar som den läckt lite i trågpackningen å i oringarna vid oljekylaren till automaten bytte dom me dom sa på bmw att olje nivån kollade dom när dom kopplade in datorn ska hålla en viss temperatur men det bäst vore om det fans en oljesticka för min höll en temp på 70 grader men det va för lite olja dom sa att den ska va mellan 30 till 60 grader |
|
|
Hej! Tack för svaret. Jag ska nog be min verkstad kolla oljenivån i växellådan. Motorolja + filter är nybytt. Jag återkommer om jag lyckas bli av med problemet. /dagge 540i är grejen.. |
|
|
Perrtan: Om du fick ut 5 liter (driftsvarm) gammal olja så var det för lite olja. Å andra sidan, om du räknade rätt när du kom till 8 liter har du nu ca 2 liter för mkt olja i lådan. Det ska gå i 5.35 liter vid filterbyte + ett par deciliter för overfyll o spill! Påfyllningen av de nya 5.35 litrarna måste gå sakta i ett par etapper under 20 - 30 minuter då motorn startas då och då så de nya litrarna blandas med gamla oljan och hinner värmas upp till 35-40 grader och expandera. Bmw menar sannolikt totala mängden i lådan inklusive konvertern som är ca 9 liter. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.